O ile Tesla Cybertruck traci na wartości? Dwóch właścicieli pokazuje nam kwoty

Tesla zainicjowała program wymiany Cybertrucka, który obejmuje ocenę stopy amortyzacji pojazdu. Zazwyczaj pojazdy elektryczne tracą na wartości szybciej niż ich odpowiedniki benzynowe, ale według ocen dwóch właścicieli, amortyzacja Cybertrucka przewyższa amortyzację jego konkurentów.

Cybertruck został wprowadzony na rynek z surowymi ograniczeniami. Przez pierwszy rok właścicielom zakazano sprzedaży pojazdu. Tesla ostrzegała, że może podjąć kroki prawne w przypadku naruszenia umowy i uniemożliwić właścicielom zakup dodatkowych pojazdów. Ponadto opcja wymiany Cybertrucka nie była dostępna.

Teraz, ponad półtora roku po pierwszych dostawach, firma Elona Muska zdecydowała się przyjąć te pojazdy z powrotem, pozwalając na ich wykorzystanie jako kredytu na zakup nowego samochodu. To pierwsza okazja, aby ocenić spadek wartości modelu.

Dwóch właścicieli – jeden z wersją z napędem na cztery koła, a drugi z modelem Cyberbeast premium – poprosiło o wyceny i ujawniło oferty złożone przez Teslę.

Pomimo łącznego przebiegu ponad 16 000 km, oba pojazdy wykazywały niemal identyczne wskaźniki utraty wartości, wynoszące odpowiednio 37% i 38%.

Właściciel pierwszej wersji wspomniał, że jego Cybertruck kosztował około 100 000 $ (około 375 000 zł), wliczając dodatkowe funkcje. Po przejechaniu 19 623 km Tesla wyceniła go na 63 100 $ (około 236 000 zł), co oznacza 37% spadek wartości.

4dc8c9e24680237f38817103f1d42314, Biznes Fakty
Wycena Cybertruck 4×4 | archiwum prywatne

Właściciel wariantu Cyberbeast kupił pojazd we wrześniu za 118 000 USD, a po opodatkowaniu całkowita cena osiągnęła 127 000 USD (około 476 000 PLN). Tesla wyceniła jego pojazd na 78 200 USD (około 293 000 PLN), co oznacza spadek o 38% – i to po zaledwie ośmiu miesiącach użytkowania.

09736ed7642db0573ecfecdc24576675, Biznes Fakty
Cennik edycji Cyberbeast | archiwum prywatne

Tesla zauważa, że te liczby są jedynie szacunkami. Ostateczna oferta może być niższa, ponieważ wycena zależy od warunków rynkowych i specyfikacji konkretnego pojazdu. Rozpoczęcie wymiany Cybertrucków zostało po raz pierwszy podkreślone przez Electrek.

Od dawna wiadomo, że pojazd zaczyna tracić na wartości w chwili opuszczenia salonu sprzedaży, ale nowe informacje rzucają światło na to, jak Tesla obecnie wycenia używane Cybertrucki, biorąc pod uwagę doniesienia z niektórych salonów sprzedaży, że trudno je sprzedać .

Procent amortyzacji Cybertrucka przekracza średnią na rynku . Dane z Kelley Blue Book wskazują, że przeciętny nowy samochód traci około 30% swojej wartości w ciągu pierwszych dwóch lat, a następnie kolejne 8% do 12% w każdym kolejnym roku.

Pojazdy elektryczne generalnie tracą na wartości szybciej . Badanie przeprowadzone przez iSeeCars, które przeanalizowało ponad 800 000 pięcioletnich pojazdów sprzedanych od marca 2024 r. do lutego 2025 r., wykazało, że pojazdy elektryczne straciły średnio 58,8% swojej wartości w ciągu pięciu lat.

Pickupy i hybrydy wypadły w tej analizie najlepiej, ze średnią amortyzacją na poziomie 40,4%. Niemniej jednak Cybertruck traci na wartości szybciej niż jego bezpośredni konkurent, elektryczny Rivian R1T 2023, którego wartość spadła o około 29% w ciągu dwóch lat.

Nie wszystkie modele Tesli tracą na wartości w tym samym tempie. Według iSeeCars, Model S należy do najszybciej tracących na wartości pojazdów, ze średnią stratą 65,2% w ciągu pięciu lat. Z kolei Model 3 wyróżnia się jako najlepiej radzący sobie samochód elektryczny, ze stratą 55,9%.

Na stawki amortyzacji wpływa wiele czynników, w tym przebieg, stan pojazdu i czynniki rynkowe. W przypadku Cybertrucka kolejne komplikacje wynikają z ogólnych okoliczności Tesli.

Właściciele wnieśli wiele skarg dotyczących wandalizmu i nękania, wynikających z kontrowersji wokół Elona Muska i jego zaangażowania w rządowe Biuro DOGE. Jeden z klientów ujawnił Business Insider, że zwrócił pojazd wkrótce po zakupie, obawiając się o bezpieczeństwo swoich dzieci przed potencjalnym nękaniem.

Mimo że Elon Musk ogłosił ponad milion rezerwacji, dokumenty z marca wskazywały, że dostarczono mniej niż 50 000 sztuk. Tesla również ograniczyła produkcję, zmniejszając liczbę linii montażowych przeznaczonych dla tego modelu.

Powyższy tekst jest tłumaczeniem z amerykańskiej edycji Business Insider

Dziękować

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *