Polacy i AI. „Korzystam z ChatGPT w pracy, mimo że mój pracodawca na to nie zezwala” [BADANIE]

Raport PwC Polska „Gotowi na sztuczną inteligencję. Oczekiwania polskich konsumentów i firm” analizuje aktualną gotowość polskich konsumentów i firm do adopcji sztucznej inteligencji. To pierwsze obszerne badanie w Polsce, które pozwala zrozumieć, w jaki sposób Polacy postrzegają tę technologię oraz jak biznes reaguje na zmiany związane z AI. Przedstawiamy najciekawsze wnioski.

4fe6362e3b5ef424f5b879b152ffd4d0, Biznes Fakty
Polacy chętnie używają AI, nawet gdy nie powinni (zdjęcie podglądowe) | Foto: Image flow / Shutterstock
  • Ponad 60 proc. polskich konsumentów jest świadomych istnienia AI, a większość już korzysta z jej dobrodziejstw w codziennym życiu
  • 83 proc. respondentów oczekuje, że AI usprawni procedury administracyjne, podczas gdy 67 proc. chciałoby korzystać z wirtualnych przymierzalni
  • 75 proc. polskich firm wdrożyło AI, jednak wiele z nich znajduje się na wczesnym etapie realizacji tej technologii, z czego tylko 55 proc. ma zdefiniowaną strategię AI
  • Największe wyzwania w biznesie obejmują brak wykwalifikowanych specjalistów AI oraz potrzebę inwestycji w strategie, technologię i zarządzanie danymi
  • Więcej informacji o biznesie znajdziesz na stronie Businessinsider.com.pl

„Waga, jaką dziś przykładają do AI zarówno firmy, osoby indywidualne, jak i poszczególne państwa i światowe mocarstwa nas — osoby, zajmujące się biznesowym wykorzystaniem nowych technologii — musi cieszyć. Wierzymy, że ta nowa transformacja cyfrowa oznacza dobrą zmianę” — przekonuje Jakub Borowiec, partner, AI & Analytics w PwC Polska. I dodaje: „W gąszczu informacji brakuje jednak systematycznego podejścia do zbadania tego, co faktycznie sądzą o tej rewolucji konsumenci i przedstawiciele biznesu. Raport PwC to pierwsza w Polsce próba znalezienia odpowiedzi na te pytania”.

Z raportu wynika, że ponad 60 proc. polskich konsumentów ma świadomość istnienia AI, a większość korzysta już z jej dobrodziejstw w życiu codziennym — zwłaszcza w formie narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI). Młodsze pokolenia wykorzystują AI głównie do wsparcia w nauce i tworzeniu treści, natomiast starsi użytkownicy korzystają z niej do szybkiego wyszukiwania informacji i podejmowania decyzji. Z tego względu technologia ta szybko zyskuje na popularności we wszystkich grupach wiekowych.

Polacy oczekują od AI, że usprawni ona różne procesy zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym. Aż 83 proc. respondentów liczy na automatyzację procedur administracyjnych, podczas gdy 67 proc. chciałoby korzystać z wirtualnych przymierzalni w e-commerce. Ponadto konsumenci wyrażają chęć, by AI zastępowała ich w żmudnych zadaniach, jednak niechętnie odnoszą się do zastosowań mających wpływ na ich życie osobiste, np. w pełni autonomicznych samochodów.

Co więcej, autorzy raportu podają, że ponad 80 proc. konsumentów używa GenAI w pracy, nawet jeśli regulaminy oficjalnie na to nie pozwalają.

Czytaj też: Najnowsza technologia? W Europie dostajemy ochłapy

Pewne wątpliwości i wyzwania

Jednak adopcja AI nie jest pozbawiona wątpliwości. Polacy martwią się o prywatność swoich danych, a także o to, że AI może przyczynić się do wykluczenia społecznego (75 proc. respondentów) oraz wzrostu dezinformacji (80 proc.). W szczególności starsze pokolenia wyrażają brak zaufania do informacji generowanych przez sztuczną inteligencję, co wskazuje na potrzebę większej transparentności i kontroli nad tą technologią.

Jeśli chodzi o firmy, ponad 75 proc. polskich biznesów zaczęło wdrażać AI w praktyce, choć większość jest dopiero na wczesnym etapie działań. Firmy inwestują w automatyzację procesów, wykrywanie anomalii oraz poprawę jakości predykcji, licząc na znaczne zwroty z tych inwestycji. Jednym z najważniejszych aspektów wdrożeń AI jest poprawa efektywności operacyjnej, co staje się coraz ważniejsze dla budowania przewagi konkurencyjnej. Niemniej jednak tylko 55 proc. firm ma zdefiniowaną strategię AI lub jest w trakcie jej opracowywania.

„Od dwóch lat generatywna sztuczna inteligencja przeżywa swój złoty okres. Firmy z różnych sektorów coraz bardziej interesują się tą rewolucyjną technologią i dążą do poprawy operacji dzięki jej wykorzystaniu. Aby jednak osiągnąć efektywność i finansowe korzyści, konieczne jest precyzyjne określenie obszarów, w których planujemy zastosować sztuczną inteligencję, oraz przygotowanie adekwatnej strategii wdrożeniowej. W tak dynamicznie zmieniającym się środowisku i przy gwałtownym rozwoju technologii strategia wdrożeniowa musi być elastyczna i zwinna” — zauważa Marcin Kruczyk, AI & Data director w Ringier Axel Springer Polska. Dodaje przy tym, że należy zaakceptować fakt, że wiele inicjatyw może zakończyć się niepowodzeniem, ale jednocześnie niektóre z nich mogą przynieść ogromne sukcesy i znaczne korzyści. Ten rachunek zysków, strat i ryzyk każda branża musi wykonać sama.

„Dla sektora mediów najważniejsze będzie utrzymanie balansu. Gdzieś między eksperymentowaniem z nowymi kanałami konsumowania treści, syntetycznymi mediami czy awatarami, a utrzymaniem zaufania użytkowników, niezbędnego do wypełniania misji, czyli informowania i wspierania w niezależnych decyzjach” — mówi Marcin Kruczyk.

Czytaj też: OpenAI pozyskało 6,6 mld dol. od inwestorów, a potem wzięło kredyt na 4 mld. Co szykuje twórca ChatGPT?

Brakuje specjalistów

Jednym z największych wyzwań, z jakimi mierzą się polskie firmy, jest brak wykwalifikowanych specjalistów z zakresu AI. Aż 69 proc. przedsiębiorstw deklaruje trudności z rekrutacją ekspertów, co staje się poważną barierą w rozwoju tej technologii. Sytuacja jest szczególnie trudna w sektorze finansowym, gdzie tylko 10 proc. organizacji uważa, że zatrudnia wystarczającą liczbę specjalistów.

HtmlCode

Brak odpowiednich talentów stanowi zagrożenie dla długoterminowych planów firm w zakresie AI, a jego rozwiązanie będzie wymagało inwestycji w edukację i rozwój kompetencji pracowników.

A co ze strategiami wdrażania AI w biznesie? Sukces wdrożenia AI w firmach zależy od odpowiedniego zarządzania najważniejszymi obszarami, takimi jak strategia, talenty, technologia oraz zarządzanie danymi. Firmy, które odnoszą największe sukcesy, nie skupiają się jedynie na technologii, ale integrują AI z całym modelem operacyjnym. Ważnym czynnikiem jest odpowiedzialne zarządzanie ryzykiem oraz zgodność z regulacjami prawnymi, które stają się coraz bardziej istotne w kontekście dynamicznego rozwoju tej technologii.

Przedsiębiorstwa, które nie osiągnęły zakładanych korzyści z wdrożeń AI, w większości przypadków nie miały zdefiniowanej strategii AI lub miały zbyt niskie nakłady finansowe na te inicjatywy. Odpowiednia strategia wdrożeniowa, elastyczność i gotowość do eksperymentowania są kluczowe, by osiągnąć sukces w obszarze AI. Wymaga to jednak nie tylko inwestycji w technologię, ale także w edukację i budowanie zaufania do nowych rozwiązań.

Wdrażanie AI to wyzwanie

Barierami, na które napotykają polskie firmy, są też koszty wdrożenia i utrzymania technologii AI, a także zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem i brakiem odpowiedniej infrastruktury technologicznej. Choć firmy dostrzegają potencjał rozwiązań chmurowych, to nie wszystkie są gotowe na pełne wdrożenie, a część organizacji wciąż polega na tradycyjnych modelach on-premise. Wdrożenie AI wymaga dobrze zorganizowanej infrastruktury technologicznej oraz skutecznego zarządzania danymi, co jest niezbędne dla efektywnego wykorzystania tej technologii.

„Wykorzystanie technologii AI otwiera nowe możliwości rozwoju, ale wymaga bardzo świadomego podejścia, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa i jakości danych. AI działa efektywnie tylko na podstawie dostępnych, kompletnych i dobrze zarządzanych informacji; wyzwania w tym obszarze mogą spowolnić proces wdrożenia w wielu organizacjach” — zauważa Katarzyna Zdrojewska, dyrektor transformacji cyfrowej w Grupie GreenWay. „Decyzja o implementacji AI powinna być poprzedzona nie tylko analizą korzyści biznesowych, ale przede wszystkim rzetelną analizą ryzyk, co pomaga uniknąć pochopnych decyzji. Ważne jest także inwestowanie w rozwój kompetencji niezbędnych do efektywnego współdziałania z AI i interpretacji generowanych wyników. W branży skoncentrowanej na kliencie masowym dostrzegamy potencjał tej technologii w szczególności w obszarze customer service, gdzie może ona podnieść jakość usług i wspierać kreowanie nowych produktów, zwiększając satysfakcję naszych klientów. Nie popadamy jednak w przedwczesny entuzjazm, przed nami droga do osiągnięcia organizacyjnej gotowości na AI” — dodaje.

W kontekście zarządzania danymi firmy zaczynają dostrzegać, że dane to strategiczny zasób, który może zapewnić przewagę konkurencyjną. Prawie połowa organizacji przetrzymuje większość swoich danych w dedykowanych repozytoriach, co ułatwia procesy analityczne i poprawia kontrolę jakości. Jednak brak odpowiednich zasobów i kompetencji w obszarze zarządzania danymi może znacząco spowolnić rozwój inicjatyw AI.

Raport PwC pokazuje, że zarówno polscy konsumenci, jak i firmy są gotowi na sztuczną inteligencję, choć przed nimi wciąż wiele wyzwań. Ważnym elementem sukcesu wdrożeń AI w firmach będzie opracowanie i realizacja odpowiednich strategii, inwestycja w talenty oraz zarządzanie ryzykiem. W przypadku konsumentów konieczne będzie zaś budowanie zaufania do AI poprzez transparentność i kontrolę nad danymi.

O badaniu: konsumenci — liczba respondentów wynosiła 1108 z pięciu grup wiekowych. W przypadku firm ankieta badała poziom zaawansowania użycia AI w organizacjach na grupie 115 firm w Polsce (maj i czerwiec 2024 r.). Udzielający odpowiedzi to osoby przede wszystkim na szczeblach dyrektorskich oraz eksperci z zakresu technologii i analityki danych.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *