Biznes Fakty
Tylko u nas: Nancy Wang z Felicis Ventures o inwestowaniu w AI. „Musisz rozumieć swój biznes na fundamentalnym poziomie” [PODCAST]
Nancy Wang to bardzo wpływowa postać w sektorze venture capital, obecnie pełniąca funkcję partnera inwestycyjnego w Felicis Ventures. W swojej roli koncentruje się na wspieraniu start-upów we wczesnej fazie rozwoju, szczególnie w obszarze infrastruktury danych i cyberbezpieczeństwa. W naszym podcaście „AI Journey” rozmawiamy z Nancy na temat trendów technologicznych i rozwoju start-upów, a także pytamy o to, na co zwraca uwagę przy inwestowaniu w najnowsze i często ryzykowne przedsięwzięcia.
- Tylko u nas: Nancy Wang z Felicis Ventures tłumaczy, co jest kluczem do sukcesu start-upów
- Inwestorka zwraca uwagę na znaczenie wczesnej komercjalizacji produktów i budowania bazy klientów, zamiast dążenia do perfekcji
- Jak zauważa, sztuczna inteligencja znajduje coraz więcej zastosowań, od optymalizacji pracy lekarzy po wsparcie w cyberbezpieczeństwie, pełniąc funkcję co-pilota
- W drugim odcinku podcastu „AI Journey” gospodarz Jovan Protić, wiceprezes zarządu Ringier Axel Springer Polska, rozmawia z ekspertką od inwestowania w start-upy, która dzieli się wiedzą wprost z Doliny Krzemowej
Kiedy pytamy Nancy o to, co sprawia, że Dolina Krzemowa jest tak wyjątkowa, szybko odpowiada: — Talenty. Jeśli myślimy o najlepszych specjalistach w dziedzinach takich jak AI, biotechnologia, infrastruktura czy cyberbezpieczeństwo, trudno znaleźć inne miejsce z taką koncentracją wybitnych umysłów.
Gospodarz podcastu „AI Journey” Jovan Protić, wiceprezes zarządu Ringier Axel Springer Polsk, podkreśla, że Dolina Krzemowa to także unikalna energia tego miejsca, bo spotkać tu można przede wszystkim ludzi przedsiębiorczych, którzy chcą budować i rozwijać konkretne projekty, a także jest to miejsce z dużym dostępem do funduszy — znacznie łatwiej pozyskać tutaj finansowanie niż w innych częściach świata. Nancy Wang ma w czym wybierać, bo projektów, które zabiegają o fundusze w Felicis Ventures nie brakuje. Jakie kryteria przyjmuje, kiedy decyduje się na konkretny start-up?
Jak tłumaczy, inwestuje głównie w firmy na wczesnym etapie rozwoju, szczególnie skupiając się na segmencie oprogramowania korporacyjnego. — Inwestując, zwracam uwagę na kilka nadrzędnych kwestii. Po pierwsze: założyciele. Chodzi o tzw. founder-market fit. O to, czy znają się na branży i mają odpowiednie doświadczenie. To ważne, by firma była prowadzona przez kogoś, kto rozumie dane i swój biznes na fundamentalnym poziomie.
Po drugie, dla Nancy Wang kluczowy jest potencjał rynku. — Inwestorzy VC szukają firm, które mogą przynieść miliardowe zwroty. Czy rynek jest wystarczająco duży? Czy problem, który rozwiązują założyciele, jest na tyle istotny? To musi być coś dużego, co ma szansę na dynamiczny wzrost — tłumaczy. I dodaje: — Trzeci czynnik to z kolei wytrwałość założycieli. Czy mają na tyle silnej woli, by rozwijać firmę przez 7-10 lat? Czy potrafią efektywnie zarządzać kapitałem i przetrwać na rynku przez długi czas?
Sztuczna inteligencja będzie wszędzie
Obecnie niemal każda firma angażuje się w rozwój AI. Krajobraz jest tu bardzo szeroki, bo sztuczna inteligencja stosowana jest w praktycznie każdej dziedzinie. Do tego powstaje sporo centrów danych, które dostarczają niezbędną moc obliczeniową dla rozwiązań AI, a także rozwijane są modele AI tworzone pod konkretne zastosowania, np. w Canvie znajdziemy AI ułatwiające tworzenie profesjonalnych prezentacji. — Jako inwestor muszę porównywać różne technologie i oceniać, które mają największy potencjał — mówi Nancy Wang.
Czy w przyszłości będziemy mieć kilka dużych i popularnych modeli AI, jak obecnie np. ChatGPT, Llama czy Claude, czy czeka nas wręcz zalew modeli AI, liczonych w dziesiątkach tysięcy? Nancy Wang przekonuje, że rynek zmierza raczej do tego, aby powstawały AI wyspecjalizowane w konkretnych zadaniach. —W służbie zdrowia AI już teraz pomaga lekarzom analizować zdjęcia rentgenowskie, a w cyberbezpieczeństwie wspiera zespoły w identyfikowaniu zagrożeń. AI pełni rolę współpracownika, nie zastępując ludzi, ale ułatwiając nam pracę — zauważa. — W najbliższych latach zobaczymy rywalizację o to, który model będzie najbardziej skuteczny w danym obszarze — dodaje.
Jeśli zaś chodzi o sam rozwój AI, sugeruje, że dobrym podejściem dla biznesów jest to, jakie stosuje Amazon, zapewniając platformę Bedrock — infrastrukturę, na której można rozwijać swoje projekty AI. — To jak sprzedawanie kilofów podczas gorączki złota. Nie chcesz być kopalnią złota, lecz dostawcą kilofów — tłumaczy Nancy Wang.
Dla założycieli start-upów Nancy Wang ma też cenną poradę, aby nie bać się swoich porażek i pokazywać je w prezentacjach dla inwestorów. Dlaczego? To obrazuje ducha innowacyjności. — Warto pokazać porażki, ale też lekcje i wnioski, jakie z nich wyciągnęliśmy. Trzeba uczyć się na błędach. Symbolizuje to wytrwałość — mówi.
Wang radzi też, aby założyciele start-upów nie skupiali się aż tak bardzo na dopracowywaniu produktu do perfekcji. — Z perspektywy inwestora równie ważna, jak produkt, jest jego monetyzacja. Zbyt wiele firm, zanim zacznie sprzedaż, chce dopracować swoje produkty do perfekcji, a w rezultacie nie buduje bazy klientów i nie monetyzuje projektu — mówi. Warto zacząć więc od projektu w wersji „wystarczająco dobrej” i szybko podejść do komercjalizacji. — Nie czekajcie z monetyzacją — radzi inwestorka.
Sprawdź też: Dmitry Shevelenko z Perplexity.ai o przyszłości wyszukiwania. „Chcemy, aby ludzie zadawali więcej pytań” [PODCAST]
Nowe problemy, nowe rozwiązania
Na pytanie o to, jakie zagrożenia stwarza sztuczna inteligencja, Nancy Wang szybko tłumaczy, że za sprawą AI mamy do czynienia z większą liczbą cyberataków. W dodatku łatwiejsza i groźniejsza staje się perspektywa przejmowania kont online i cyfrowej tożsamości. Dawniej ktoś mógł podawać się za nas, wysyłając e-mail z literówkami. Dziś może stworzyć nasz wizerunek z użyciem technologii deepfake, sklonować głos, i np. wysłać wideo, w którym prosi daną osobę o przekazanie pieniędzy. — Koncepcja przejęcia konta, w połączeniu z deepfake’ami, staje się coraz poważniejszym zagrożeniem — mówi ekspertka.
Jednocześnie w sytuacji, gdy pojawią się nowe zagrożenia i różne problemy, pojawią się też skuteczniejsze rozwiązania. — AI pomaga np. w działach Security Operation Center, gdzie algorytmy oceniają poszczególne wzorce i są w stanie działać jak co-piloci specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa, wykrywając konkretne sygnały ataku o wiele wcześniej, a także dostarczając rekomendacje na temat tego, jak poradzić sobie z zagrożeniem — mówi Nancy Wang. — Za sprawą AI jesteśmy też lepsi w obronie — dodaje.
Słuchaj pełnej rozmowy w j. angielskim na platformach Spotify, Apple Podcasts oraz Onet Audio.
Prowadzący: Jovan Protić, wiceprezes zarządu Ringier Axel Springer Polska. W ramach swojej nowej roli przez 6 miesięcy uczestniczył w prestiżowym programie Axel Springer realizowanym w globalnym centrum generatywnej sztucznej inteligencji w Dolinie Krzemowej. Zgłębiając najnowsze osiągnięcia i możliwości w dziedzinie AI, zdobywał wiedzę, która posłuży do optymalizacji wykorzystania tej technologii w Grupie Axel Springer, jak również w Ringier Axel Springer Polska.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Źródło