Żabka wejdzie na giełdę? Ten raport zainteresuje inwestorów

Najliczniejsza sieć sklepów detalicznych w Polsce – Żabka – może zadebiutować jeszcze w tym roku na warszawskiej giełdzie. Choć firma nie ogłosiła tych planów oficjalnie, tak o jej potencjalnych planach informowały największe media na świecie. Teraz spółka opublikowała raport finansowy za ubiegły rok. Można się z niego dowiedzieć, na czym tak naprawdę zarabia franczyzodawca. Zdjęcie

Zabka Wejdzie Na Gielde Ten Raport Zainteresuje Inwestoroacutew D0a91d8, Biznes Fakty

Żabka opublikowała raport finansowy za 2023 rok /123RF/PICSEL Reklama

Jak zauważył na swoim koncie na platformie X analityk inwestycyjny Kamil Sochanek, na stronach Krajowego Rejestru Sądowego pojawił się raport finansowy spółki Żabka Polska za 2023 r. Zdaniem eksperta zawiera on pakiet ciekawych danych, szczególnie w obliczu potencjalnego debiutu firmy na Giełdzie Papierów Wartościowych. 

Tyle zarobiła Żabka. Sieć zdradziła, co jest jej głównym źródłem przychodów

Z raportu można się dowiedzieć, że największa pod względem liczby sklepów sieć w naszym kraju, bo licząca ponad 10 tys. punktów, zwiększyła w ubiegłym roku przychody o 23,7 proc. Obrót firmy wyniósł łącznie 19,8 mld zł, wobec 16 mld zł odnotowanych jeszcze w 2022 r.

Reklama

W adnotacji do tych wyników wskazano, że “głównym źródłem przychodów grupy są umowy zawarte z franczyzobiorcami”, którym to Żabka sprzedaje towary i wynajmuje sklepy. Oznacza to, że główny motorem napędowym spółki jest pośredniczenie i dystrybucja produktów, nie zaś sam handel detaliczny. Widać to także po innych danych – sieć współpracuje z ponad 9 tys. przedsiębiorcami, którzy współpracują z nią na zasadzie franczyzy.

Rozwiń

Pozostałe dane wskazują, że w ubiegłym roku obniżyła się marża brutto ze sprzedaży do 17,8 proc., z 18,6 proc. odnotowanych rok wcześniej. W sumie dało to Grupie kwotę 3,5 mld zł. W tym samym czasie spółka zwiększyła też kwotę udzielonych pożyczek – z 12,7 mln zł do 200 mln zł w 2023 r. 

Żabka zmierza na giełdę? To może być największy debiut od czasów Allegro

Jak podkreśla ekspert, są to dane skonsolidowane, charakteryzujące się dużą ogólnością. Mogą więc się one różnić z informacjami przekazanymi przez Żabkę przy okazji ogłoszenia pierwszej oferty publicznej (IPO) na swoje akcje. 

A taki debiut Grupy na GPW był wskazywany jako możliwy przez Bloomberga w połowie czerwca br. Jak informowała wówczas agencja, CVC Capital Partners, czyli właściciel sieci oraz jeden z największych funduszy private equity na świecie, chciałby ogłosić IPO Żabki “po wakacjach”.

Według nieoficjalnych informacji, Żabka mogłaby zebrać od inwestorów w pierwszej sprzedaży swoich akcji od 1 mld do 1,5 mld dolarów. Sama wartość spółki jest natomiast szacowana na 7,5-8 mld dolarów. 

Te dane medium potwierdziło u kilku niezależnych źródeł, które zastrzegły, że szczegóły ofert mogą jeszcze ulec zmianie. Natomiast ani przedstawiciele CVC, ani banków inwestycyjnych Goldman Sachs i JPMorgan, które mają pomagać Żabce w całym procesie, nie chcieli zająć stanowiska w sprawie.

Jednak jak wstępne szacunki potwierdziłyby się, moglibyśmy mówić o największym wydarzeniu na GPW od czasów debiutu Allegro w 2020 r. Wówczas gigant handlu internetowego zebrał na IPO 2,8 mld dolarów. 

Ambitne plany sieci. Żabka wychodzi poza Polskę

Wejście na giełdę pozwoliłoby Żabce pozyskać środki na kolejne inwestycje. A plany ekspansji sieci sięgają nie tylko polskiego rynku. Jak poinformował detalista w swoim raporcie finansowym, kolejnymi punktami, w który otworzą się sklepy z charakterystycznym płazem w logo będą kraje Europy Środkowo-Wschodniej. Pierwszym z nich jest Rumunia, gdzie Grupa nabyła udziały w firmie DRIM Daniel.

Nowe rynki mają też dać przestrzeń do otwierania nowych sklepów. Tych łącznie sieć na koniec 2023 r. miała 10 014, zwiększając tym samym ich liczbę w 12 miesięcy o 1100. Natomiast w najbliższych 5 latach Żabka chce utrzymać tempo 900 nowych placówek rocznie. 

Poza tradycyjnym modelem handlu Grupa inwestuje także w nowe technologie. Sieć zapowiedziała rozwój m.in. szybkich dostaw, tzw. q-commerce oraz otworzenie internetowego supermarketu. Pomóc w tym może współpraca zawarta pomiędzy Żabką a Microsoftem, który będzie dostarczać firmie rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję.  

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *