Biznes Fakty
Ile zaoszczędzisz, zastępując pracowników agentami AI? Gigant udostępnił kalkulator
Firma Salesforce, znany dostawca oprogramowania CRM i usług chmurowych, silnie inwestuje w automatyzację procesów biznesowych i agentów AI. Rozwija platformę Agentforce umożliwiającą tworzenie autonomicznych narzędzi, mających działać w systemie 24/7, do wsparcia pracowników i klientów. Teraz ogłosiła, że szuka 1000 handlowców, by sprzedawać nową usługę. Udostępniła też kontrowersyjny kalkulator do obliczania oszczędności.
- Salesforce chce sprzedawać agentów AI dla firm
- Agenci działają autonomicznie — realizują zadania bez nadzoru człowieka
- Świetnie radzą sobie np. z zapytaniami od klientów, wcielając się w rolę specjalistów ds. obsługi klienta
- Firma ma nawet kalkulator pozwalający obliczyć, ile zaoszczędzimy, jeśli postawimy na AI zamiast — w domyśle — pracownika z krwi i kości
- Więcej informacji o biznesie znajdziesz na stronie Businessinsider.com.pl
Salesforce przeprowadzał w ostatnim czasie sporo zwolnień. W 2022 r. pozbawił pracy 2000 osób, w 2023 r. pożegnał się z ok. 8000 pracowników, a w tym roku ogłosił jeszcze zwolnienia 1000 specjalistów. Podobnie jak wiele innych spółek technologicznych Salesforce poważnie ucierpiał po pandemii — odnotowywał niższą sprzedaż, co prowadziło do spadających wycen akcji, co z kolei prowadziło do redukcji kosztów, w tym przede wszystkim zatrudnienia.
Po znaczących redukcjach w 2023 r. firma zaczęła wracać do łask inwestorów i jej akcje za ostatnie 12 miesięcy wypracowały 60 proc. zysku. Teraz na nowo cieszą się zainteresowaniem, bo w ciągu pięciu dni wzrosły o kolejne 15 proc.
Gigant wyceniany na 326 mld dol. ogłosił, że na poważnie zacznie… sprzedawać agentów AI. Tak, chodzi o „wirtualnych” pracowników i zautomatyzowane narzędzia.
Sprawdź też: Rusza wyścig o to, co pierwsze zastąpi nas przy komputerze. Google przez przypadek pokazał, nad czym pracuje
Pracownik wirtualny, pracownik idealny
Wyobraźmy sobie, że ktoś zamawia w naszym sklepie internetowym nowy telewizor. Następnego dnia ta osoba wysyła wiadomość do działu obsługi klienta, pytając o status zamówienia. Na odpowiedź czeka dosłownie kilka sekund i otrzymuje ją od agenta AI — wirtualnego pracownika, który został wytrenowany do pracy z tego rodzaju zadaniami. Prosi o numer zamówienia lub adres e-mail, a następnie sprawdza w bazie, gdzie aktualnie znajduje się przesyłka. Wysyła wiadomość, dołącza do niej dane do kuriera, a nawet pyta, czy klient życzy sobie, aby telewizor został rozpakowany i skonfigurowany przez specjalistów. Jeśli klient wyrazi zgodę, agent wysyła zapytanie do zaprzyjaźnionej firmy i zleca jej wykonanie zadania na miejscu w domu klienta. Jaka jest tutaj rola pracownika z działu obsługi klienta? Żadna.
Dążenie do maksymalizowania produktywności jest wysokie we wszystkich przedsiębiorstwach. Salesforce podchodzi do tego zagadnienia bardzo agresywnie, a prezes firmy, miliarder Marc Benioff, uważa, że trzeba „wykorzystać momentum” i że agenci AI są rozwiązaniem z ogromnym potencjałem w kontekście zarobkowania. Benioff zapowiedział, że Salesforce zatrudni w najbliższym czasie 1000 pracowników do sprzedaży nowego produktu.
— Agentforce stał się dostępny zaledwie dwa tygodnie temu, a już słyszymy niesamowite opinie od naszych klientów — skomentował Benioff. Salesforce liczy na to, że agenci AI staną się szybko bardzo ważnym produktem i jego klienci zaczną wykorzystywać te narzędzia na szeroką skalę.
Samo zadowolenie klientów wydaje się natomiast oczywiste. Mogą „zatrudniać” wirtualnych pracowników opartych na AI, przez co potrzebują mniej pracowników z krwi i kości — w ten sposób redukują koszty i podnoszą zysk. Agenci działają 24/7, nie popełniają prostych błędów, literówek, nie oczekują podwyżek czy nie chorują. Już teraz wiele prac wykonują bez nadzoru ze strony człowieka, a w przyszłości będzie ich jeszcze więcej. Jeśli więc dana firma potrzebowała np. pięć osób do obsługi zapytań klientów, po wdrożeniu agentów może się okazać, że wystarczą jej dwie.
Czytaj też: AI zmieni polski rynek. „Jeśli dziś tworzylibyśmy wspólnie firmę, byłaby ona maksymalnie autonomiczna” [WYWIAD]
Salesforce już liczy zyski
Co ciekawe, Salesforce nie chce oferować agentów AI w abonamencie. Firma doszła do wniosku, że może sprzedawać narzędzia tego typu drożej, bo i tak będą one opłacalne dla jej klientów — ciągle tańsze niż utrzymywanie pełnoetatowego pracownika. I tak agenci oferowani są w cenie ok. 2 dol. za jedną konwersację AI.
Firma uruchomiła nawet kalkulator do obliczania zwrotu z inwestycji. Wpisujemy w nim, ilu mamy pracowników w dziale obsługi klienta, ile płacimy za jednego pracownika rocznie, ile średnio konwersacji z klientami pracownik odbywa w ciągu dnia i ile proc. konwersacji przekażemy agentom AI w ciągu trzech lat.
Dla przykładu podaliśmy, że mamy 10 pracowników, koszt jednego w skali roku to 30 tys. dol., i średnio pracownik odbywa 20 konwersacji jednego dnia. Przyjęliśmy, że oddamy 50 proc. konwersacji agentom AI w ciągu trzech lat i kalkulator ROI Salesforce’a wskazał, że w ten sposób zaoszczędzimy 224 tys. 475 dol. w ciągu trzech lat, czyli 918 tys. zł. To daje ponad 305 tys. zł na rok.
Po zatrudnieniu 1000 handlowców Salesforce na pewno zdoła przekonać wielu dyrektorów finansowych i prezesów, aby postawili na agentów AI i zaczęli redukować zatrudnienie.
Inni producenci oprogramowania, w tym Microsoft, ServiceNow czy UiPath, również rozwijają już autonomicznych agentów.
Autor: Grzegorz Kubera, dziennikarz Business Insider Polska
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Źródło