Ile zaoszczędzisz, zastępując pracowników agentami AI? Gigant udostępnił kalkulator

Firma Salesforce, znany dostawca oprogramowania CRM i usług chmurowych, silnie inwestuje w automatyzację procesów biznesowych i agentów AI. Rozwija platformę Agentforce umożliwiającą tworzenie autonomicznych narzędzi, mających działać w systemie 24/7, do wsparcia pracowników i klientów. Teraz ogłosiła, że szuka 1000 handlowców, by sprzedawać nową usługę. Udostępniła też kontrowersyjny kalkulator do obliczania oszczędności.

26eaffe3d58c22089acbe82f8b939975, Biznes Fakty
Szef Salesforce Marc Benioff uważa, że trzeba "wykorzystać momentum" na rynku AI | Foto: FABRICE COFFRINI/AFP / East News
  • Salesforce chce sprzedawać agentów AI dla firm
  • Agenci działają autonomicznie — realizują zadania bez nadzoru człowieka
  • Świetnie radzą sobie np. z zapytaniami od klientów, wcielając się w rolę specjalistów ds. obsługi klienta
  • Firma ma nawet kalkulator pozwalający obliczyć, ile zaoszczędzimy, jeśli postawimy na AI zamiast — w domyśle — pracownika z krwi i kości 
  • Więcej informacji o biznesie znajdziesz na stronie Businessinsider.com.pl

Salesforce przeprowadzał w ostatnim czasie sporo zwolnień. W 2022 r. pozbawił pracy 2000 osób, w 2023 r. pożegnał się z ok. 8000 pracowników, a w tym roku ogłosił jeszcze zwolnienia 1000 specjalistów. Podobnie jak wiele innych spółek technologicznych Salesforce poważnie ucierpiał po pandemii — odnotowywał niższą sprzedaż, co prowadziło do spadających wycen akcji, co z kolei prowadziło do redukcji kosztów, w tym przede wszystkim zatrudnienia.

Po znaczących redukcjach w 2023 r. firma zaczęła wracać do łask inwestorów i jej akcje za ostatnie 12 miesięcy wypracowały 60 proc. zysku. Teraz na nowo cieszą się zainteresowaniem, bo w ciągu pięciu dni wzrosły o kolejne 15 proc.

Gigant wyceniany na 326 mld dol. ogłosił, że na poważnie zacznie… sprzedawać agentów AI. Tak, chodzi o „wirtualnych” pracowników i zautomatyzowane narzędzia.

Sprawdź też: Rusza wyścig o to, co pierwsze zastąpi nas przy komputerze. Google przez przypadek pokazał, nad czym pracuje

Pracownik wirtualny, pracownik idealny

Wyobraźmy sobie, że ktoś zamawia w naszym sklepie internetowym nowy telewizor. Następnego dnia ta osoba wysyła wiadomość do działu obsługi klienta, pytając o status zamówienia. Na odpowiedź czeka dosłownie kilka sekund i otrzymuje ją od agenta AI — wirtualnego pracownika, który został wytrenowany do pracy z tego rodzaju zadaniami. Prosi o numer zamówienia lub adres e-mail, a następnie sprawdza w bazie, gdzie aktualnie znajduje się przesyłka. Wysyła wiadomość, dołącza do niej dane do kuriera, a nawet pyta, czy klient życzy sobie, aby telewizor został rozpakowany i skonfigurowany przez specjalistów. Jeśli klient wyrazi zgodę, agent wysyła zapytanie do zaprzyjaźnionej firmy i zleca jej wykonanie zadania na miejscu w domu klienta. Jaka jest tutaj rola pracownika z działu obsługi klienta? Żadna.

Dążenie do maksymalizowania produktywności jest wysokie we wszystkich przedsiębiorstwach. Salesforce podchodzi do tego zagadnienia bardzo agresywnie, a prezes firmy, miliarder Marc Benioff, uważa, że trzeba „wykorzystać momentum” i że agenci AI są rozwiązaniem z ogromnym potencjałem w kontekście zarobkowania. Benioff zapowiedział, że Salesforce zatrudni w najbliższym czasie 1000 pracowników do sprzedaży nowego produktu.

— Agentforce stał się dostępny zaledwie dwa tygodnie temu, a już słyszymy niesamowite opinie od naszych klientów — skomentował Benioff. Salesforce liczy na to, że agenci AI staną się szybko bardzo ważnym produktem i jego klienci zaczną wykorzystywać te narzędzia na szeroką skalę.

Samo zadowolenie klientów wydaje się natomiast oczywiste. Mogą „zatrudniać” wirtualnych pracowników opartych na AI, przez co potrzebują mniej pracowników z krwi i kości — w ten sposób redukują koszty i podnoszą zysk. Agenci działają 24/7, nie popełniają prostych błędów, literówek, nie oczekują podwyżek czy nie chorują. Już teraz wiele prac wykonują bez nadzoru ze strony człowieka, a w przyszłości będzie ich jeszcze więcej. Jeśli więc dana firma potrzebowała np. pięć osób do obsługi zapytań klientów, po wdrożeniu agentów może się okazać, że wystarczą jej dwie.

Czytaj też: AI zmieni polski rynek. „Jeśli dziś tworzylibyśmy wspólnie firmę, byłaby ona maksymalnie autonomiczna” [WYWIAD]

Salesforce już liczy zyski

Co ciekawe, Salesforce nie chce oferować agentów AI w abonamencie. Firma doszła do wniosku, że może sprzedawać narzędzia tego typu drożej, bo i tak będą one opłacalne dla jej klientów — ciągle tańsze niż utrzymywanie pełnoetatowego pracownika. I tak agenci oferowani są w cenie ok. 2 dol. za jedną konwersację AI.

Firma uruchomiła nawet kalkulator do obliczania zwrotu z inwestycji. Wpisujemy w nim, ilu mamy pracowników w dziale obsługi klienta, ile płacimy za jednego pracownika rocznie, ile średnio konwersacji z klientami pracownik odbywa w ciągu dnia i ile proc. konwersacji przekażemy agentom AI w ciągu trzech lat.

Dla przykładu podaliśmy, że mamy 10 pracowników, koszt jednego w skali roku to 30 tys. dol., i średnio pracownik odbywa 20 konwersacji jednego dnia. Przyjęliśmy, że oddamy 50 proc. konwersacji agentom AI w ciągu trzech lat i kalkulator ROI Salesforce’a wskazał, że w ten sposób zaoszczędzimy 224 tys. 475 dol. w ciągu trzech lat, czyli 918 tys. zł. To daje ponad 305 tys. zł na rok.

F7d3a817bd094fba5d46f7f1b05d6c6f, Biznes Fakty
Kalkulator oszczędności. Ile można zyskać, decydując się na agentów AI w dziale obsługi klienta | Mat. własne

Po zatrudnieniu 1000 handlowców Salesforce na pewno zdoła przekonać wielu dyrektorów finansowych i prezesów, aby postawili na agentów AI i zaczęli redukować zatrudnienie.

Inni producenci oprogramowania, w tym Microsoft, ServiceNow czy UiPath, również rozwijają już autonomicznych agentów.

Autor: Grzegorz Kubera, dziennikarz Business Insider Polska

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *