Biznes Fakty
Narodowy Fundusz Zdrowia przypomina o prawach Polaków. Wiele osób nawet o tym nie wie
Pacjenci często nie są świadomi swoich praw. Narodowy Fundusz Zdrowia przypomina, że przepisy te nie tylko chronią, ale są także prawem obywateli polskich. Istotną informacją jest to, kto może żądać informacji o stanie zdrowia pacjenta i kto może być obecny podczas leczenia. Niektórzy ludzie nie zdają sobie sprawy, że mają prawo nie znać szczegółów dotyczących swojego stanu zdrowia. Podpowiemy Ci również, jak złożyć skargę do Narodowego Funduszu Zdrowia. Ważne jest, aby wziąć pod uwagę szczegóły.

Narodowy Fundusz Zdrowia regularnie informuje pacjentów. Przypomina nam nie tylko o dostępnych bezpłatnych testach i środkach zapobiegawczych. Ponadto Narodowy Fundusz Zdrowia udostępnia obszerne informacje na temat funkcjonowania systemu ochrony zdrowia i praw pacjentów. Wielu Polaków często nie zdaje sobie sprawy z istnienia niektórych z nich.
Narodowy Fundusz Zdrowia przypomina pacjentom o ich prawach
Nieznajomość prawa nie zwalnia z obowiązku jego przestrzegania, a nieznajomość przysługujących uprawnień oznacza realną utratę dodatkowych możliwości. W swoich wytycznych dla pacjentów Narodowy Fundusz Zdrowia wyjaśnia, kto może zadawać pytania na temat stanu zdrowia danej osoby.
Przede wszystkim należy pamiętać, że każdy ma prawo do otrzymania jasnych i przystępnych odpowiedzi na pytania dotyczące swojego zdrowia, a także planowanego (lub już trwającego) leczenia. „ Masz również prawo zdecydować, komu oprócz Ciebie mogą być udostępniane Twoje informacje . Osobą upoważnioną może być każda osoba bliska Tobie. „Ani więzi rodzinne, ani miejsce zamieszkania nie odgrywają w tej sprawie roli” – dodaje Narodowy Fundusz Zdrowia.
Jednakże prawo to wymaga, aby osoba wyznaczająca osobę do otrzymywania informacji medycznych dokonała świadomego wyboru i wyraziła zgodę. Należy pamiętać, że nie zawsze musi to mieć formę specjalnego dokumentu.
„Jeżeli nie możesz potwierdzić swojej decyzji na piśmie, np. z powodu stanu zdrowia, możesz np. wskazać osobę gestem i potwierdzić swój wybór skinieniem głowy lub odpowiedzieć na zadane pytanie . W takim przypadku wymagany jest wpis do dokumentacji medycznej. Uprawniony ma takie prawo także po śmierci pacjenta” – precyzuje Narodowy Fundusz Zdrowia.
Nie tylko informacje, niektóre mogą być obecne u pacjenta
Ciekawe , że pacjent ma prawo nawet do… niewiedzy, a mówiąc ściśle, do braku informacji na temat własnego stanu zdrowia . „Jeśli nie chcesz znać szczegółów dotyczących swojego zdrowia, masz prawo odmówić otrzymywania informacji. W takim przypadku należy sprecyzować, jakich informacji odmawia się udzielenia” – wyjaśnia Narodowy Fundusz Zdrowia.
Często osoby trzecie muszą opuścić pokoje pacjentów. Jednak sam Narodowy Fundusz Zdrowia podkreśla, że zgodnie z prawem, przy pacjencie poddającym się leczeniu musi być obecna osoba bliska . Wyjątki stanowią przypadki, gdy istnieje potencjalne zagrożenie epidemiologiczne lub gdy zagrożone jest zdrowie ludzkie.
„Obecność innych osób podczas świadczenia usługi, np. studentów medycyny , również wymaga Twojej świadomej zgody . Udzielenie takiej zgody jest warunkiem świadczenia usługi oraz przymuszanie do jej udzielenia jest niezgodne z prawem. „Jeżeli pacjent jest osobą małoletnią, całkowicie ubezwłasnowolnioną lub niezdolną do wyrażenia świadomej zgody, wymagana jest zgoda jego przedstawiciela ustawowego lub opiekuna faktycznego” – czytamy w specjalnym poradniku dla pacjentów przygotowanym przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Kolejnym prawem pacjenta jest możliwość skorzystania z wybranej przez niego formy komunikacji z lekarzem lub pielęgniarką w przypadku osób głuchoniewidomych i głuchych. Osoby takie mają prawo do korzystania z usług tłumacza języka migowego lub tłumacza-przewodnika, co regulują przepisy Ustawy o języku migowym.
Czy prawa pacjenta nie są przestrzegane? Możesz złożyć skargę
Pacjentowi nie zawsze zapewnia się niezbędną opiekę medyczną. Osoby, których prawa zostały naruszone, mogą złożyć skargę do Narodowego Funduszu Zdrowia. Należy jednak pamiętać, że Fundusz będzie rozpatrywał wyłącznie wnioski dotyczące instytucji, które podpisały z nim umowę.
Kiedy mogę złożyć skargę do Narodowego Funduszu Zdrowia? Istnieje kilka przypadków, w których jest to możliwe:
- odmowa umówienia się na wizytę u lekarza pomimo wolnych terminów,
- niewykonanie przepisanych badań ,