Biznes Fakty
Nowe informacje o CPK. Pokazano wizualizacje dla kluczowej sekcji

Tak ma wyglądać infrastruktura CPK
CPK zaprezentowało wizualne reprezentacje infrastruktury początkowego odcinka Kolei Dużych Prędkości wzdłuż korytarza Warszawa-Łódź. Obejmuje to 10-kilometrowy tunel, który zostanie zbudowany pod Odolanami, wraz z obiektami usługowymi dla KDP. Infrastruktura została zaprojektowana tak, aby płynnie integrować się z otaczającym środowiskiem, poprawiając lokalny mikroklimat i bioróżnorodność.
Centralny Port Komunikacyjny poinformował w czwartek o postępach w projektowaniu 140-kilometrowego odcinka linii kolei dużych prędkości, rozciągającego się od Warszawy przez CPK do Łodzi . Linia kolejowa nr 85 łącząca Warszawę Zachodnią i Łódź Niciarnianą ma zostać ukończona w 2032 roku, co zbiegnie się z inauguracją nowego lotniska .
„Otrzymaliśmy wizualizacje kluczowych elementów przewidywanej infrastruktury, w tym wiaduktów, budynków obsługi tunelu, bazy konserwacyjnej i przebiegu linii kolejowej w tym obszarze . Wszystkie konstrukcje zostały pomyślane tak, aby harmonijnie wtapiały się w otaczający krajobraz” – podkreśliła firma w komunikacie prasowym.

CPK stwierdza, że budynek obsługi tunelu będzie miał fasadę wykonaną z płyt włókno-cementowych w różnych odcieniach szarości, ozdobioną pionowymi pasami roślin pnących, podczas gdy stalowy system kratownicowy ma na celu poprawę lokalnego mikroklimatu i bioróżnorodności . Zielone ściany pomogą budynkowi wtopić się w otoczenie, które obejmuje drogi komunikacyjne, parkingi, trawniki i roślinność. Parkingi będą otoczone wysoką trawą, a budynki charakteryzujące się prostymi projektami będą miały na swoich fasadach obszary dla roślin pnących.
CPK ujawniło projekt infrastrukturalny dla odcinka Warszawa-Łódź
Zaprezentowano również wizualizację bazy utrzymania linii , pokazującą halę i system torów, wraz z obiektami przeznaczonymi do zadań naprawczych i konserwacyjnych wzdłuż trasy kolejowej. Bazy są strategicznie zlokalizowane na skrzyżowaniach z istniejącymi liniami i są zaprojektowane tak, aby zapewnić, że dostawa materiałów i sprzętu do budowy i późniejszej eksploatacji linii kolejowej nie będzie kolidować z ruchem na trasie kolei dużych prędkości .
„Budowa linii kolei dużych prędkości wymagała dodatkowo zaprojektowania tuneli kolejowych , z których najdłuższy – pod Odolanami – ma długość ok. 10 km ” – podała w komunikacie Agnieszka Stefańska-Krasowska , rzeczniczka CPK.
Tunel, który poprowadzi KDP z Warszawy Zachodniej do Centralnego Portu Komunikacyjnego, będzie przebiegał pod Odolanami ; jest zaprojektowany jako konstrukcja dwunawowa. Według CPK, ze względu na dwupasmową konfigurację tunelu, każda zatoka może w razie potrzeby służyć jako obszar ewakuacyjny.
Wizualizacje infrastruktury CPK. Rzecznik tłumacza
„Systematyczne rozmieszczenie przejść między pasami ruchu w odstępach nieprzekraczających 500 m ułatwia szybki dostęp do strefy bezpiecznej, spełniającej rygorystyczne normy ochrony przeciwpożarowej . Projekt uwzględnia również wymogi ewakuacji dla osób niepełnosprawnych i starszych ” – dodała Agnieszka Stefańska-Krasowska.
Materiały wybrane do budowy, wraz z samym projektem, mają pomóc w zwiększeniu biologicznie czynnej powierzchni, pochłaniając kurz i dwutlenek węgla . Zastosowane zostaną również powłoki antygraffiti odporne na warunki atmosferyczne, co pomoże obniżyć koszty operacyjne.
Oprócz przygotowań do budowy linii kolejowej między Warszawą Zachodnią a Łodzią Niciarnianą (pociągi będą dojeżdżać do Łodzi Fabrycznej istniejącą linią, w samej Łodzi trwa wstępna faza budowy tunelu szybkiej kolei pod miastem).
Nowe informacje o CPK. Firma pokazała wizualizacje
Dotyczy to budowy komory startowej na Retkini pod osłonę drążenia tunelu (wykonawca w dużej mierze ukończył jej strop i rozpoczął wykopywanie gruntu metodą podstropową od poziomu -2) oraz działań mających na celu wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (obok Łodzi Fabrycznej), gdzie znajdzie się komora wydobywcza (Fabryczna) i komora rozdzielcza.
W odpowiedzi na zapytania mediów spółka CPK wskazała, że prace nad Komorą Fabryczna w Łodzi zostały podzielone na dwa podzadania – komorę odbiorczą dla tarczy drążącej TBM (rozpoczęcie budowy planowane jest na początek kwietnia 2025 r.) oraz komorę rozdzielczą, która powstanie po zabezpieczeniu budynku ŁDK.
„Tunel KDP o długości 4,6 km zostanie wykopany przy użyciu automatycznej maszyny TBM
Źródło