Biznes Fakty
„To będzie jak salon w chmurach”. Twórcy nowego futurystycznego samolotu opisują swój projekt
United Airlines przeznacza fundusze na przełomowy projekt nowego samolotu. Samolot start-upu JetZero ma potencjał, aby zastąpić starsze modele Boeinga, obecnie działające pod barwami linii lotniczej. Lider tej nowej inicjatywy opisuje samolot, wyposażony w jedno szerokie skrzydło, jako podobny do „latającego salonu”.
United Airlines przeznacza miliardy na innowacyjne przedsięwzięcia lotnicze, w tym elektryczne taksówki powietrzne i hipersoniczne odrzutowce. Teraz nadszedł czas na nową koncepcję: samolot, który działa zasadniczo jak jedno duże skrzydło.
Amerykańska linia lotnicza ujawniła już zamiar nabycia aż 200 samolotów typu blended-wing body (BWB) od kalifornijskiego startupu JetZero. Firma zamierza rywalizować z Airbusem i Boeingiem, opracowując samolot, który zużywa połowę paliwa w porównaniu do konwencjonalnych samolotów o podobnych wymiarach. Wpływ tych udoskonaleń będzie również znacząco odczuwalny dla pasażerów.
Samolot Z4, który może pomieścić 250 pasażerów, nie otrzymał jeszcze certyfikacji, ale JetZero przewiduje, że zostanie wprowadzony na rynek do 2030 r. Firma pomyślnie przeprowadziła lot testowy mniejszego prototypu w 2024 r.
Andrew Chang, dyrektor zarządzający United Airlines Ventures — segmentu skupionego na innowacyjnych inwestycjach — poinformował Business Insider, że rozległa konstrukcja skrzydeł Z4 stworzy „salon w chmurach”.
„Planujemy całkowicie zmienić całą podróż pasażerską, od rozmieszczenia miejsc po wsiadanie i wysiadanie z samolotu, a także obsługę podczas lotu” – stwierdził Chang.

Aby zamówienie mogło zostać sfinalizowane, JetZero musi wykazać wykonalność koncepcji i opracować pełnowymiarowy prototyp do 2027 r. Samolot musi również spełniać standardy United dotyczące kosztów, oszczędności paliwa i bezpieczeństwa.
Mimo wszystko Chang zapewnił, że startup — który ma również wsparcie Sił Powietrznych USA — jest przygotowany do tego zadania.
— Zespół posiada bogate doświadczenie zdobyte w takich firmach jak Airbus i Boeing — zauważył.
Większe skrzydło oznacza dodatkową przestrzeń dla pasażerów
Innowacyjny projekt JetZero łączy skrzydła i kadłub w jednolitą konstrukcję nośną. Ta konfiguracja znacznie zwiększa przestrzeń kabiny, umożliwiając United umieszczenie ponad tuzina siedzeń w jednym rzędzie. Natomiast nowoczesne samoloty szerokokadłubowe zazwyczaj mieszczą maksymalnie 10 siedzeń w rzędzie. Najgęstsze rozmieszczenie — 11 siedzeń — było rozważane dla największego samolotu pasażerskiego świata, Airbusa A380, ale żadna linia lotnicza go nie wdrożyła.
Z4 będzie krótszy niż konwencjonalne odrzutowce. Zamiast standardowych 20 lub 30 rzędów siedzeń, zauważył Chang, Z4 będzie miał około 10 do 15 rzędów.
W kabinie znajdzie się więcej przejść, które ułatwią poruszanie się po pokładzie, a także maksymalnie cztery pary drzwi wejściowych, które przyspieszą wsiadanie i wysiadanie.
Chang wspomniał, że samolot będzie oferował miejsca w klasie ekonomicznej i premium, Starlink Wi-Fi i rozrywkę w trakcie lotu, co przyczyni się do stworzenia atmosfery przypominającej „salonik w powietrzu”.
— Każdy metr kwadratowy przestrzeni powinien generować dochód, dlatego należy go optymalizować — stwierdził.

Nadal nie wiadomo, jakie innowacyjne funkcje wdroży United. Jednak konkurent JetZero, Natilus, już ujawnia swoje koncepcje przyszłego samolotu BWB z 200 miejscami, nazwanego Horizon.
W rozmowie z Business Insider w październiku dyrektor generalny Natilus Aleksiej Matjuszew stwierdził, że Horizon mógłby stworzyć specjalne przestrzenie wypoczynkowe lub strefy zabaw, aby zrekompensować potencjalny niedobór miejsc przy oknach.
Delta Airlines współpracuje również z JetZero jako partnerem rozwojowym. Linie lotnicze planują wprowadzenie takich funkcji, jak siedzenia i toalety dostępne dla wózków inwalidzkich, a także indywidualne schowki na bagaż.
Alaska Airlines twierdzi, że nowy projekt zapewni cichszy lot.
JetZero może zastąpić niektóre starsze Boeingi United Airlines
JetZero twierdzi, że dzięki zwiększonej sile nośnej i zmniejszonemu oporowi Z4 może obniżyć zużycie paliwa o 50 procent na pasażera, zachowując jednocześnie zasięg bez międzylądowania wynoszący około 9250 km. Samolot będzie korzystał z konwencjonalnych silników odrzutowych i będzie działał na standardowych i zrównoważonych paliwach lotniczych.