Czy twój szef odwołał ci urlop? Pamiętaj, masz prawo do odszkodowania

Urlop powinien być okresem relaksu i odpoczynku od pracy. Jednak nie zawsze wszystko odbywa się zgodnie z zaplanowanym harmonogramem, ponieważ przepisy prawa pracy dopuszczają sytuacje, w których pracodawca może odwołać pracownika z urlopu. W jakich przypadkach pracodawca ma prawo to zrobić i jakie mogą być konsekwencje, jeśli pracownik odmówi powrotu do pracy?

A2e0e386649a9cc7bc2d40849b31187c, Biznes Fakty Kiedy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu? / 123RF/PICSEL

Treść:

  • 01 Kiedy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu?
  • 02 Co zrobić, gdy pracownik nie chce wrócić do pracy?
  • 03 Kto pokrywa koszty powrotu z odwołanych wakacji?

Kiedy pracodawca może odwołać pracownika z urlopu?

Każdy pracownik w stosunku pracy ma prawo do rocznego, nieprzerwanego i w pełni płatnego urlopu trwającego 20 lub 26 dni , w zależności od stażu pracy. Głównym celem tego czasu jest odpoczynek i regeneracja sił, a pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikowi taki urlop.

Istnieją jednak przypadki, gdy pracodawca , zgodnie z Kodeksem pracy, może odwołać pracownika z aktualnego urlopu. Jest to możliwe tylko w następujących sytuacjach:

● na początku urlopu wystąpiły nieprzewidziane okoliczności,

● obecność pracownika na stanowisku pracy jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania procesów.

W praktyce mogą to być sytuacje kryzysowe, których nie dało się przewidzieć z wyprzedzeniem, jak na przykład awaria sprzętu, nagła kontrola lub konieczność podjęcia pilnych działań, które może wykonać jedynie nieobecny pracownik.

Przepisy nie określają konkretnej formy powiadomienia o cofnięciu urlopu. Oznacza to, że pracodawca może to zrobić na przykład przez telefon, e-mail, wiadomość tekstową lub komunikację twarzą w twarz.

Co zrobić, gdy pracownik nie chce wrócić do pracy?

Odwołanie pracownika z urlopu w wyjątkowych, nieprzewidzianych okolicznościach zobowiązuje pracownika do powrotu do pracy. Jeżeli pracownik został należycie powiadomiony o odwołaniu, jest zobowiązany do stawienia się w pracy, nawet jeżeli nastąpi to w trakcie jego urlopu.

Zgodnie z Kodeksem pracy odmowa powrotu z urlopu może być uznana za naruszenie obowiązków pracowniczych . W takiej sytuacji pracodawca może zastosować wobec pracownika środki takie jak upomnienie, nagana lub grzywna. W skrajnych przypadkach pracodawca ma również prawo rozwiązać umowę o pracę z pracownikiem w sposób dyscyplinarny, czyli bez wcześniejszego wypowiedzenia i z winy pracownika.

Jeżeli pracownik uważa, że został odwołany z urlopu bez dostatecznych podstaw, może złożyć skargę do sądu pracy.

Kto pokrywa koszty powrotu z odwołanych wakacji?

Jeśli pracodawca odwoła pracownika z urlopu, to on jest zobowiązany pokryć koszty związane z powrotem do pracy. Obejmuje to wszystkie koszty poniesione przez pracownika bezpośrednio w związku z odwołaniem. Obejmuje to przede wszystkim:

● koszty zakupu biletów powrotnych (np. lotniczych lub kolejowych),

● utracone środki finansowe za niewykorzystane pokoje hotelowe, zarezerwowane wycieczki lub wyjazdy,

● wydatki związane z osobami towarzyszącymi, np. dziećmi, jeżeli pracownik przebywał z nimi na wakacjach.

Aby jednak pracodawca mógł zwrócić te wydatki, pracownik musi je odpowiednio udokumentować, np. w formie faktur, rachunków i dostarczyć je pracodawcy. Jeśli pracodawca odmawia zwrotu tych wydatków, pracownik ma prawo odwołać się do sądu pracy. W takim przypadku sąd ustali, czy odwołanie z urlopu było uzasadnione i czy konkretne wydatki podlegają zwrotowi.

WB

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *