Biznes Fakty
Zmiany w karach podatkowych. Nie będziesz musiał ich płacić w biurze.
Wiceminister finansów Jaroslav Neneman poinformował, że nadchodząca nowelizacja Kodeksu Podatkowego przewiduje wprowadzenie kary podatkowej zaocznej. Uprości to proces płacenia podatków w praktyce, eliminując konieczność osobistych wizyt w urzędach skarbowych.

Ministerstwo Finansów opracowuje nowelizację Ordynacji podatkowej. Jak wyjaśnił wiceminister finansów Jaroslav Neneman w wywiadzie dla PAP, jedną z proponowanych zmian jest wprowadzenie nowego rodzaju kary podatkowej w postaci kary za opóźnienie w płatnościach.
„Głównym celem nowego rodzaju grzywny jest wyeliminowanie konieczności osobistej wizyty w urzędzie. Obecnie, aby zapłacić grzywnę podatkową, wymagana jest osobista obecność. To oczywisty anachronizm, który komplikuje życie tym, którzy chcą wywiązać się ze swoich zobowiązań. Chodzi o to, aby po prostu zapłacić grzywnę bez konieczności wizyty w urzędzie. Ponadto w nowej wersji projektu nowelizacji zamierzamy rozszerzyć przesłanki zwolnienia z obowiązkowej grzywny” – powiedział.
Dodaje, że takie rozwiązanie jest już stosowane np. w Kodeksie wykroczeń.
Zmiany w przepisach dotyczących zobowiązań podatkowych
Neneman został zapytany o plan zawieszenia biegu przedawnienia zobowiązań podatkowych poprzez ustanowienie hipoteki zabezpieczającej spłatę długów podatkowych. Wyjaśnił, że ministerstwo proponuje wprowadzenie okresu przedawnienia zobowiązań podatkowych, nawet jeśli są one zabezpieczone hipoteką.
„Obecne przepisy ustanawiają zasadę braku przedawnienia wierzytelności zabezpieczonych hipoteką . W tym kontekście przerwanie było korzystne, ponieważ po przerwie przedawnienie zaczyna biec od nowa, ale po kolejnych pięciu latach przedawnienie nie wygasa. Jednak po wysłuchaniu opinii uczestników konsultacji doszliśmy do wniosku, że przy zabezpieczeniu długu podatkowego hipoteką zawieszenie biegu przedawnienia będzie możliwe, ale z przedawnieniem – w efekcie przedawnienie zostanie zawieszone na okres nie dłuższy niż pięć lat . Oznacza to, że od momentu ustanowienia hipoteki administracja skarbowa ma pięć lat na zaspokojenie roszczenia, czyli sprzedaż nieruchomości” – wyjaśnia.
Dodaje, że w praktyce przypadki sprzedaży nieruchomości zdarzają się dość rzadko.
„Zwykle przy windykacji przeterminowanych należności wystarczy zająć rachunki bankowe dłużnika, jego ruchomości i różnego rodzaju wierzytelności ” – zauważa.
Nowa decyzja podatkowa ma na celu uproszczenie pracy organów samorządowych.
Proponowane zmiany w Ordynacji podatkowej obejmują również m.in. możliwość uzasadnienia korekt dokonywanych przez podatników. Wcześniej proponowano zniesienie wymogu składania wniosku o potwierdzenie nadpłaty, w przypadku gdy uzasadnienie było obowiązkowe.
„Obecnie podatnik, który stwierdzi nadpłatę w skorygowanym zeznaniu podatkowym, jest zobowiązany do złożenia wniosku o potwierdzenie nadpłaty, aby urząd skarbowy mógł ją zbadać i ostatecznie zwrócić. Jest to wymóg formalny i znosimy go, zgodnie z pierwotną propozycją. Jednak na prośbę władz lokalnych zdecydowaliśmy się dodać możliwość uzasadnienia korekty, a tym samym nadpłaty. Okazało się, że chociaż brak takiego uzasadnienia nie miał znaczenia dla organów podatkowych , władze lokalne obawiały się, że będą działać na oślep i nie będą znać przyczyny korekty, dlatego tak bardzo im zależało na otrzymaniu takiego uzasadnienia” – mówi Neneman.
Podkreśla, że regulacja powinna być korzystna zarówno dla organów podatkowych, jak i dla samorządów i dla zdecydowanej większości administracji, praktycznie dla całej sfery budżetowej, „szczególnie w sprawach płatności zobowiązań lub ich przedawnienia, dotyczących różnego rodzaju opłat, np. za środowisko czy za śmieci ”.
Źródło