S3 ze Świnoujścia do Czech otwarta w całości.

Ostatni brakujący odcinek trasy szybkiego ruchu S3 został oficjalnie otwarty dla użytkowników w poniedziałek. Mowa o fragmencie łączącym węzły Świnoujście Łunowo i Międzyzdroje. Użytkownicy dróg mogą teraz w pełni pokonać szlak zlokalizowany pomiędzy Świnoujściem a granicą czeską w Lubawce.

S3 Od Winoujcia Do Czech Ostatni Fragment Oddany Do Uytku 26c6198, Biznes Fakty

/ GDDKiA

– Wreszcie osiągnęliśmy ostateczny efekt, który pozwala zrealizować wyznaczony cel – bezpiecznie, komfortowo i szybko. To ma służyć nie tylko zachodniej części Polski, ale również stanowi część korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk. Przez Polskę przebiega blisko 470 km tego istotnego szlaku transportowego – mówił w poniedziałek w trakcie konferencji prasowej wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Droga ekspresowa S3 stanowi element Transeuropejskiego Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk, a także fragment europejskiej trasy E65, która łączy szwedzkie Malmö z grecką Chanią na Krecie. Jej całkowita długość wynosi niemal 4 tys. km.

– Trasa S3 ma fundamentalne znaczenie dla prężnie rozwijającego się portu w Świnoujściu. Jest niezmiernie ważna dla inwestycji, którą realizujemy, czyli dla Przylądka Pomerania, dla rozwoju portu w Świnoujściu, aby jego potencjał stał się jeszcze większy, gdy do Pomorza Zachodniego dopłyną największe kontenerowce na świecie – dodał Marchewka.

Udostępniony w poniedziałek fragment drogi ekspresowej S3 był ostatnim brakującym elementem zarówno S3 Świnoujście – Troszyn, jak i całej drogi szybkiego ruchu S3 w Polsce. Trasa S3 Świnoujście – Troszyn o długości 33 km została podzielona na dwa etapy realizacyjne: Świnoujście – Dargobądz oraz Dargobądz – Troszyn. Umowy na projekt i realizację zawarto w 2020 r., a prace budowlane rozpoczęto na początku 2022 r.

Budowa drogi ekspresowej S3 rozpoczęła się w 2007 r. od pierwszych działań na odcinku Szczecin – Gorzów Wielkopolski. W 2010 r. ten fragment o długości 81 km został udostępniony dla ruchu.

– Wówczas był to pierwszy duży obszar budowy w naszym województwie. Odcinek między Szczecinem a Gorzowem stanowił dla nas spore wyzwanie i lekcję. Obecnie mamy wiele tego typu inwestycji, takich jak drogi ekspresowe S6 i S11, to jest ponad 300 km dróg ekspresowych, które budujemy lub niebawem będziemy budować, za ponad 20 mld zł – oznajmił dyrektor szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Łukasz Lendner.

W sumie cała droga ekspresowa S3 liczy 471 km (w tym 17 km wspólnego przebiegu z autostradą A6). Koszt budowy S3 od Świnoujścia do Lubawki w latach 2007-2025 wyniósł przeszło 15 mld zł, a wsparcie finansowe ze środków UE w ramach różnych programów wyniosło około 7,7 mld zł.(PAP)

misz/ wkr/

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *