Używane auta: ceny we wrześniu ’25. Nadal droższe niż na wiosnę.

Tegoroczne lato i początek jesieni przyniosły zniżki w cennikach pojazdów w autokomisach. Miesiąc wrzesień był kolejnym okresem, który uwidocznił ten trend. Nadal za co piąty pojazd uiszczano sumę mniejszą niż 10 tys. zł. W zamian nabywcy otrzymywali średnio ćwierć miliona przejechanych kilometrów i 20 lat eksploatacji. Sprawdzamy, ile trzeba zapłacić, aby opuścić salon najpopularniejszymi w naszym kraju modelami.

Ceny Aut Uywanych Wrzesie 2025 Wci Jest Droej Ni Wiosn D7cd28c, Biznes Fakty

fot. Bilanol / / Shutterstock

We wrześniu – zgodnie z informacjami AAA Auto – za używane auta w komisach opłacano średnio 46 019 zł – o 1,4 proc. mniej niż w sierpniu. Zniżki, oscylujące od niecałych 0,5 do niemal 8 proc. m/m, odnotowano w czternastu województwach.

Większość aut za mniej niż 40 tys. zł

Interesujące konkluzje wynikają jednak po rzuceniu okiem na popularność poszczególnych zakresów cenowych. Mimo że średnia kwota uiszczana w Polsce za pojazd używany od czterech miesięcy przekracza 46 tys. zł i jest o niecałe 3 proc. (nominalnie o 12,5 tys. zł) wyższa niż jeszcze w maju, to kupujący najczęściej wybierają pojazdy kosztujące od 20 do 40 tys. zł. We wrześniu stanowiły one 25,3 proc. rynku.

Biorąc pod uwagę wszystkie pojazdy kosztujące maksymalnie 40 tys. zł, ich udział w rynku samochodów używanych w Polsce we wrześniu wyniósł przeszło 65 proc. Ciągle co piąty samochód (20,8 proc.), którym wyjeżdżano z komisu, kosztował mniej niż 10 tys. zł. Przeciętna cena w ich przypadku wyniosła niecałe 5,6 tys. zł. W zamian nabywcy otrzymywali pojazdy mające średnio aż 20 lat i 245,7 tys. kilometrów na liczniku.

Średnie ceny aut w różnych województwach

Model

Przeciętna cena [w zł]

Średni dystans

[w km]

Średni wiek

mazowieckie

55 107

165 144

11

wielkopolskie

45 409

157 658

11

śląskie

46 219

159 840

11

małopolskie

46 813

162 870

11

dolnośląskie

42 420

178 074

12

pomorskie

49 500

175 256

11

łódzkie

42 204

171 522

12

kujawsko-pomorskie

42 846

175 552

11

lubelskie

38 859

190 318

12

podkarpackie

44 016

171 104

11

zachodniopomorskie

41 813

169 616

12

świętokrzyskie

39 447

183 479

12

lubuskie

36 168

182 881

12

warmińsko-mazurskie

36 936

186 159

12

podlaskie

46 468

170 222

11

opolskie

41 367

174 415

11

Źródło: AAA Auto

Na przeciwnym krańcu ulokowały się pojazdy kosztujące od 120 do 150 tys. zł. Taką wartość posiadało jedno na trzydzieści pięć aut (2,8 proc.) nabytych w komisach.

Ceny samochodów używanych – najchętniej kupowane modele

Różnicę w cenach, choć nie tak znaczącą, widać w odniesieniu do najczęściej kupowanych modeli. W dalszym ciągu nabywców najczęściej znajdowały ople astry, za które płacono średnio niecałe 21 tys. zł (-2,9 proc. m/m).

Przeciętne ceny używanych samochodów – najpopularniejsze modele

Model

Średnia cena

[w zł]

Średni dystans

[w km]

Średni wiek

opel astra

20 930

187 932

13

volkswagen golf

28 977

193 272

13

bmw serii 3

41 081

209 703

14

audi a4

34 022

227 684

14

ford focus

23 775

185 653

11

volkswagen passat

35 163

222 786

12

skoda octavia

39 875

197 374

10

bmw serii 5

56 738

220 463

13

audi a3

29 867

202 106

14

opel corsa

15 875

156 240

13

Źródło: AAA Auto

W dół powędrowały średnie ceny niemal wszystkich pojazdów z czołowej dziesiątki zestawienia popularności. Wyjątek stanowił volkswagen golf ze średnią ceną niecałych 29 tys. zł (+0,7 proc. m/m).

Średnio pomiędzy 30 a 40 tys. zł uiszczano za volkswageny passaty, audi a4 i skody octavie. Z kręgu najpopularniejszych modeli w polskich komisach powyżej granicy 40 tys. zł znalazła się przeciętna cena dwóch pojazdów z logiem BMW: serii 3 i serii 5.

Przywóz używanych samochodów słabnie, ale tylko osobowych

Wcześniej wspomniane ople astry i volkswageny golfy to również najczęściej sprowadzane używane pojazdy z zagranicy. Dane AAA Auto dotyczą bowiem wszystkich samochodów oferowanych w salonach – także tych, które były już uprzednio rejestrowane nad Wisłą. Wracając do wspomnianych modeli, w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2025 r. do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wpłynęło 16 809 opli astra oraz 16 808 volkswagenów golfów. Próg 10 tys. sztuk przekroczyło także audi a4, bmw serii 3, ford focus, nissan qashqai i audi a3.

Liczba wszystkich samochodów osobowych sprowadzonych do Polski w analizowanym okresie przekroczyła 655,2 tys., będąc o 1,4 proc. a nominalnie o przeszło 9 tys. mniejszą niż w analogicznym okresie zeszłego roku.

Wyraźny wzrost liczby rejestracji odnotowywany jest natomiast w przypadku pojazdów dostawczych o masie do 3,5 t. We wrześniu polskie szosy wzbogaciło przeszło 7,8 tys. takich aut a w ciągu pierwszych trzech kwartałów ponad 70,7 tys. – o 10,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r.

Wśród pojazdów dostawczych wyraźnie góruje marka tracąca na popularności w segmencie samochodów osobowych – Renault, mająca blisko 18-procentowy udział w rynku, a to za sprawą rejestracji modelu master oraz trafic.

MKZ

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *