Allegro, InPost, DHL i DPD stoją w obliczu zarzutów ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Mamy komentarz od tych firm.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) oskarżył cztery znane firmy kurierskie: Allegro, DHL, DPD i InPost o „greenwashing”. UOKiK uważa, że firmy stosują pseudonaukowy marketing ekologiczny, reklamują sadzenie drzew i „bezemisyjny” transport, a ich floty korzystają głównie z silników spalinowych. Allegro i InPost już odpowiedziały na zarzuty.

023cd2e00acdb18cca25efe2310ba53a, Biznes Fakty Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postawił zarzuty znanym firmom kurierskim / 123RF/PICSEL

Treść:

  • 01 Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postawił zarzuty czterem firmom kurierskim.
  • 02 Allegro odpowiada na zarzuty Urzędu ds. Konkurencji i Konsumentów dotyczące naruszenia środowiska
  • 03 Eco-fleet – tylko nazwa? Odpowiedź InPost

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zwraca uwagę na wprowadzający w błąd eko-marketing , taki jak sadzenie już rosnących drzew , korzystanie z paczkomatów redukujących dwutlenek węgla, a nawet kalkulator emisji CO₂, który nie bierze pod uwagę kluczowych danych.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postawił zarzuty czterem firmom kurierskim.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) postawił zarzuty „greenwashingu” – pseudoekologicznego marketingu, który wprowadza klientów w błąd co do rzeczywistego wpływu świadczonych usług na środowisko. W komunikacie prasowym podkreślono, że zarzuty dotyczą czterech największych firm kurierskich w Polsce:

  • Allegro Polska,
  • DHL eCommerce Polska,
  • DPD Polska,
  • InPost.

Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) „sformułowania takie jak „zielona flota”, „zero emisji” czy „neutralność środowiskowa” opierały się na niekompletnych danych lub obejmowały tylko część działalności. Z kolei stwierdzenia takie jak „sadzimy drzewa” opierały się na warunkach, o których konsumenci nie zostali należycie poinformowani”.

Takie działania mogą w dłuższej perspektywie zmniejszyć zainteresowanie konsumentów produktami i usługami, które rzeczywiście mają neutralny lub pozytywny wpływ na środowisko. Co więcej, mogą one ograniczyć działania proekologiczne firm, które rzeczywiście dbają o ochronę środowiska.

Zielone hasła nie mogą być pustymi obietnicami. Jeśli firma deklaruje, że jej działalność jest przyjazna dla środowiska, musi to poprzeć faktami, a nie kreatywnymi obliczeniami emisji CO₂, sprytnymi hasłami, które nadają każdemu przekazowi zielony odcień, czy kampaniami, które tylko na pierwszy rzut oka wspierają naturę” – wyjaśnia Tomasz Chrostny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jeśli zarzuty Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów okażą się prawdziwe, cztery przedsiębiorstwa mogą zostać obciążone karami finansowymi sięgającymi do 10% ich przychodów za każde kwestionowane roszczenie.

„Postawiliśmy zarzuty trzem firmom kurierskim w związku z tzw. „zielonymi dostawami”. Ekologiczność dostaw nie może być potwierdzona wyłącznie informacjami o rozbudowie floty pojazdów niskoemisyjnych , które stopniowo zastępują pojazdy z silnikami spalinowymi” – poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Allegro odpowiada na zarzuty Urzędu ds. Konkurencji i Konsumentów dotyczące naruszenia środowiska

Oskarżenia wobec Allegro dotyczą kampanii sadzenia drzew, która rozpoczęła się w 2023 roku. Firma obiecała, że za każde 10 zamówień jedno drzewo zostanie posadzone w imieniu klienta . Jednak w zeszłym roku warunki uległy zmianie: „Od 2024 roku Allegro dodało nowy, nie do końca jasny warunek: aby firma mogła posadzić drzewo w imieniu użytkownika, konieczne było złożenie wniosku online”.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *