Polskie firmy boją się ceł Trumpa. Czy odbiją się rykoszetem?

Wielu polskich przedsiębiorców jest zaniepokojonych skutkami amerykańskich taryf. Mimo chaotycznej i nieprzewidywalnej polityki celnej Donalda Trumpa (wzajemne cła zostały zawieszone na 90 dni dla wszystkich krajów poza Chinami), polskie firmy są w stanie paniki. W marcu około 40 proc. przedsiębiorców ankietowanych przez Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) przewidywało znaczący wpływ amerykańskich taryf na ich działalność.

2b634883dd2d588e603cb0a775682eec, Biznes Fakty Donald Trump sprowokował wojnę handlową. Polscy przedsiębiorcy obawiają się amerykańskich taryf / JIM WATSON / AFP

Treść:

  • 01 Cła USA osłabią sytuację gospodarczą na rynku UE
  • 02 Oczekuje się, że duże firmy będą pierwszymi, które odczują negatywne skutki amerykańskich taryf
  • 03 Firmy działające na rynku globalnym są najbardziej narażone na cła USA

W marcu około 40 procent. Z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że polskie firmy przewidują znaczący wpływ amerykańskiej polityki celnej na swoją działalność. Przedsiębiorcy spodziewają się pogorszenia sytuacji gospodarczej w UE i wzrostu kosztów importu z USA.

Cła USA osłabią sytuację gospodarczą na rynku UE

„Około 40% polskich firm przewiduje znaczący wpływ polityki celnej USA na ich działalność, zgodnie z badaniem PIE MIK z marca 2025 r. (na próbie 500 firm). Firmy spodziewają się wpływu przede wszystkim poprzez pogorszenie sytuacji gospodarczej na rynku UE spowodowane taryfami celnymi USA (46%) i wzrost kosztów importu z USA w przypadku wojny handlowej (43%). Ponadto 15% firm obawia się wpływu taryf ze względu na współpracę z firmami działającymi na rynku amerykańskim. Najmniejszy odsetek firm prawdopodobnie ucierpi na skutek wojny handlowej, ponieważ eksportują do USA (2% według wspomnianego badania)” – zauważono w badaniu.

Największych skutków wojny handlowej spodziewają się firmy z sektora transportowego (transport, spedycja, logistyka) – aż 47 proc. Obawy wyraziły także mikroprzedsiębiorstwa (44 proc.) i średnie przedsiębiorstwa (43 proc.).

Duże firmy (54%) i sektor handlu detalicznego (55%) jako pierwsze obawiają się pośredniego wpływu kryzysu gospodarczego. Obawy o wzrost cen towarów importowanych z USA odczuwają przede wszystkim duże firmy (50%), a także przedsiębiorstwa z sektora TSL (52%) i handlu (50%).

Duże firmy spodziewają się zwłaszcza negatywnych skutków amerykańskich taryf.

Utrudnień we współpracy z firmami działającymi na rynku amerykańskim spodziewają się przede wszystkim duże firmy (22%), a także sektor usług (18%), handel (17%) i TSL (17%).

Według wyników badania eksporterów przeprowadzonego przez PIE w styczniu 2025 r., w 2024 r. 20% polskich firm eksportowych dostarczało swoje produkty do USA, z czego 3% firm uznało USA za swój główny rynek zbytu.

„Eksporterzy reprezentowali różne sektory produkcyjne, ale największa koncentracja miała miejsce w sektorze spożywczym (15%) i produktach gumowych (11%). Większość (64%) firm to duże przedsiębiorstwa zatrudniające ponad 250 osób” – stwierdzono w raporcie.

Firmy działające na rynku globalnym są najbardziej narażone na amerykańskie cła

Według PIE cechy typowego eksportera na rynek amerykański w dużym stopniu zależą od cech dużych przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwa te wyróżniają się wyższym poziomem wykorzystania nowoczesnych technologii niż wszyscy ankietowani eksporterzy, a także wyższym poziomem innowacyjności (83% przedsiębiorstw).

„Firmy te są ściślej powiązane z rynkiem globalnym – ponad połowa firm (51%) miała wartość eksportu przekraczającą 10,1 mln euro. Dlatego też silniej odczuły wpływ spowolnienia gospodarczego i handlu światowego w 2024 r. niż wszyscy przebadani eksporterzy (74% vs. 68%). Z drugiej strony eksporterzy na rynek amerykański byli bardziej aktywni niż wszystkie firmy w utrzymaniu swojej pozycji ekonomicznej i finansowej i w większym stopniu wykorzystali pozytywne

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *