Biznes Fakty
Polskie firmy boją się ceł Trumpa. Czy odbiją się rykoszetem?
Wielu polskich przedsiębiorców jest zaniepokojonych skutkami amerykańskich taryf. Mimo chaotycznej i nieprzewidywalnej polityki celnej Donalda Trumpa (wzajemne cła zostały zawieszone na 90 dni dla wszystkich krajów poza Chinami), polskie firmy są w stanie paniki. W marcu około 40 proc. przedsiębiorców ankietowanych przez Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) przewidywało znaczący wpływ amerykańskich taryf na ich działalność.

Treść:
W marcu około 40 procent. Z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że polskie firmy przewidują znaczący wpływ amerykańskiej polityki celnej na swoją działalność. Przedsiębiorcy spodziewają się pogorszenia sytuacji gospodarczej w UE i wzrostu kosztów importu z USA.
Cła USA osłabią sytuację gospodarczą na rynku UE
„Około 40% polskich firm przewiduje znaczący wpływ polityki celnej USA na ich działalność, zgodnie z badaniem PIE MIK z marca 2025 r. (na próbie 500 firm). Firmy spodziewają się wpływu przede wszystkim poprzez pogorszenie sytuacji gospodarczej na rynku UE spowodowane taryfami celnymi USA (46%) i wzrost kosztów importu z USA w przypadku wojny handlowej (43%). Ponadto 15% firm obawia się wpływu taryf ze względu na współpracę z firmami działającymi na rynku amerykańskim. Najmniejszy odsetek firm prawdopodobnie ucierpi na skutek wojny handlowej, ponieważ eksportują do USA (2% według wspomnianego badania)” – zauważono w badaniu.
Największych skutków wojny handlowej spodziewają się firmy z sektora transportowego (transport, spedycja, logistyka) – aż 47 proc. Obawy wyraziły także mikroprzedsiębiorstwa (44 proc.) i średnie przedsiębiorstwa (43 proc.).
Duże firmy (54%) i sektor handlu detalicznego (55%) jako pierwsze obawiają się pośredniego wpływu kryzysu gospodarczego. Obawy o wzrost cen towarów importowanych z USA odczuwają przede wszystkim duże firmy (50%), a także przedsiębiorstwa z sektora TSL (52%) i handlu (50%).
Duże firmy spodziewają się zwłaszcza negatywnych skutków amerykańskich taryf.
Utrudnień we współpracy z firmami działającymi na rynku amerykańskim spodziewają się przede wszystkim duże firmy (22%), a także sektor usług (18%), handel (17%) i TSL (17%).
Według wyników badania eksporterów przeprowadzonego przez PIE w styczniu 2025 r., w 2024 r. 20% polskich firm eksportowych dostarczało swoje produkty do USA, z czego 3% firm uznało USA za swój główny rynek zbytu.
„Eksporterzy reprezentowali różne sektory produkcyjne, ale największa koncentracja miała miejsce w sektorze spożywczym (15%) i produktach gumowych (11%). Większość (64%) firm to duże przedsiębiorstwa zatrudniające ponad 250 osób” – stwierdzono w raporcie.
Firmy działające na rynku globalnym są najbardziej narażone na amerykańskie cła
Według PIE cechy typowego eksportera na rynek amerykański w dużym stopniu zależą od cech dużych przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwa te wyróżniają się wyższym poziomem wykorzystania nowoczesnych technologii niż wszyscy ankietowani eksporterzy, a także wyższym poziomem innowacyjności (83% przedsiębiorstw).
„Firmy te są ściślej powiązane z rynkiem globalnym – ponad połowa firm (51%) miała wartość eksportu przekraczającą 10,1 mln euro. Dlatego też silniej odczuły wpływ spowolnienia gospodarczego i handlu światowego w 2024 r. niż wszyscy przebadani eksporterzy (74% vs. 68%). Z drugiej strony eksporterzy na rynek amerykański byli bardziej aktywni niż wszystkie firmy w utrzymaniu swojej pozycji ekonomicznej i finansowej i w większym stopniu wykorzystali pozytywne
Źródło