Biznes Fakty
Polacy nie przyjmują zaproszeń na śluby. Nie stać ich na uczestnictwo.

Polaków nie stać na śluby i komunie
Z powodu rosnących cen i rosnących kosztów utrzymania 40% Polaków rezygnuje z udziału w wiosennych weselach. Ponadto jedna na trzy osoby odrzuci zaproszenia na chrzciny lub komunie. Większość ankietowanych woli wydać na prezenty nie więcej niż 750 zł.
Zobacz więcej
Z badania IBRiS wynika, że coraz większa liczba Polaków rezygnuje ze spotkań rodzinnych, głównie z powodu ograniczeń finansowych i rosnących kosztów utrzymania. 40% uczestników badania nie planuje uczestnictwa w ślubach , 32% rezygnuje z komunii , a 29% z chrzcin .
Coraz częściej śluby odbywają się bez gości
Do grupy demograficznej, która najczęściej odrzuca zaproszenia ślubne należą osoby w wieku 30–39 lat (46%) i 50–59 lat (44%), a także mieszkańcy miast średniej wielkości (44%) i obszarów wiejskich (42%).
Respondenci zostali również zapytani o budżet na prezenty . W przypadku ślubów największy segment, 28 procent, wskazał, że przeznaczyłby na nie kwotę od 401 do 750 zł , podczas gdy 24 procent planuje wydać kwotę od 201 do 400 zł; 13 procent zamierza dać kwotę od 751 do 1000 zł, 8 procent od 1001 do 1500 zł, a 4 procent od 1501 do 2000 zł.
„Udział w uroczystościach rodzinnych jest dla Polaków istotny, ale jak pokazują dane, znaczna liczba osób rezygnuje z udziału ze względu na ograniczenia finansowe” – zauważył Marek Lewandowski z Santander Consumer Bank, cytowany w raporcie.
Ile Polacy przeznaczają na prezenty?
W przypadku prezentów związanych z komunią i chrzcinami większość (18%) chciałaby wydać od 401 do 500 zł. Respondenci podali następujące kwoty: od 201 do 300 zł (16%), od 301 do 400 zł i od 101 do 200 zł (po 14%). 7% zamierza wydać od 501 do 600 zł, 6% do 100 zł, a 3% od 601 do 700 zł. Tylko 1% uczestników jest skłonny wydać więcej niż 1000 zł.
Lewandowski podkreślił, że planowane wydatki różnią się w zależności od miejsca i wieku.
„Najczęściej wskazywaną kwotę 401-750 zł podawała grupa najmłodsza, w wieku 18-29 lat (31%) oraz najstarsza, w wieku 60+ lat (30%)” – zauważył.
Dodał, że wyższy przedział wydatków, od 751 zł do 1000 zł , wskazały przede wszystkim osoby w wieku 40-49 lat (18%) i mieszkańcy dużych aglomeracji miejskich (19%).
Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Bank przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach od 2 do 10 kwietnia 2025 r. na próbie 1000 dorosłych Polaków.
VIDEO: CPK i Okęcie – co dalej? „Szczerze o pieniądzach” – odcinek 273

aba / PAP/Polsatnews.pl
Źródło