Biznes Fakty
Blik pod ostrzałem hakerów. „Rejestrujemy zewnętrzny atak DDoS”
Operator systemu BLIK oznajmił, że po godzinie 18:30 jego klienci nie powinni już napotykać trudności z dokonywaniem operacji finansowych. Osoby, u których operacja została potwierdzona, a środki zatrzymane na koncie, powinny automatycznie otrzymać odzyskanie tych środków – zapewnił.

Wcześniej operator sygnalizował na platformie X, że zaobserwowano zewnętrzny atak typu DDoS, który mógł wywoływać przejściowe kłopoty z realizacją płatności przez BLIK.
„Począwszy od godziny 18:30 użytkownicy BLIKA nie powinni doświadczać problemów z finalizowaniem transakcji. Infrastruktura systemu jest chroniona, a praca usług jest nieustannie monitorowana w celu zagwarantowania ich pełnej sprawności” – oznajmił wieczorem operator.
Obecnie obserwujemy zewnętrzny atak typu DDoS, który może powodować czasowe problemy z realizacją płatności BLIKIEM. Trwają prace nad przywróceniem płynności działania.
— BLIK (@BLIKmobile) November 3, 2025
Zaznaczył, że osoby, których operacja została zaaprobowana, a środki finansowe zostały zablokowane na koncie, powinny samoczynnie otrzymać ich zwrot. „Jeżeli to nie nastąpi w przeciągu 48 godzin, sugerujemy skontaktowanie się z bankiem, wystawcą aplikacji mobilnej, z której przeprowadzana była transakcja” – dodał.
Atak DDoS zakłócił funkcjonowanie BLIKA również w sobotę. Wiceminister i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski relacjonował wtedy, że od wczesnych godzin rannych dostrzegalne są perturbacje w funkcjonowaniu systemów płatniczych, a przyczyną był zewnętrzny atak typu DDoS na polską infrastrukturę rozliczeniową – uzupełniał.
Ataki typu DDoS opierają się na obciążeniu serwerów nadmiernym natężeniem ruchu z wielu źródeł, co może skutkować czasową niedostępnością serwisów.
BLIK to rozpowszechniony standard płatności mobilnych. Za rozwój systemu odpowiada firma Polski Standard Płatności. Akcjonariuszami firmy są: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski oraz Mastercard. W minionym roku wykonano 2,4 mld transakcji za pośrednictwem systemu na kwotę ponad 347,3 mld zł. (PAP)
mick/ fos/ pad/ malk/



