Niemcy blokują budowę terminalu kontenerowego w Świnoujściu

Polska miała wkrótce rozpocząć budowę nowoczesnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, ale do tej pory do tego nie doszło. Inwestycje o wartości ponad 10 miliardów złotych miały wzmocnić pozycję kraju nad Bałtykiem. Tymczasem, na wniosek niemieckiej organizacji ekologicznej, Wojewódzki Sąd Administracyjny zablokował ważną decyzję w dziedzinie ochrony środowiska.

56d04fec989146d731dcdf727e5ac8f4, Biznes Fakty Niemcy blokują budowę terminalu kontenerowego w Świnoujściu (zdjęcie poglądowe) / 123RF/PICSEL

Niemcy podjęły kroki mające na celu zablokowanie polskich inwestycji o wartości miliarda dolarów. To kolejny niedawny krok zachodnich sąsiadów mający na celu podważenie planów gospodarczych i inwestycyjnych Warszawy. Warto zauważyć, że burmistrz Heringsdorfu, Laura Isabel Marisken, powiedziała dziennikowi „Bild” po odkryciu złóż ropy naftowej w pobliżu wyspy Uznam, że Niemcy „żądają wyjaśnień” w związku z aktywną obroną regionu. Tym razem celem było Świnoujście i planowany tam terminal kontenerowy.

Niemcy blokują inwestycje w Świnoujściu

Budowa głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu została tymczasowo wstrzymana po tym, jak niemiecka organizacja ochrony środowiska Living Space of Vorpommern wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Jak dowiedział się korespondent Radia ZET Miłosz Gocłowski, sąd nakazał ochronę obiektu i wstrzymał wykonanie decyzji organizacji .

To właśnie na tej podstawie Zarząd Morskiego Portu Szczecin-Świnoujście (ZMPSiŚ) miał rozpocząć realizację inwestycji, którą niedawno ogłosił premier Donald Tusk . „Nikt nie będzie w stanie zablokować tego terminalu” – powiedział wówczas premier. Jednak, jak podsumowało Radio ZET, sytuacja jest teraz zupełnie inna. Terminal jest zablokowany co najmniej do 4 sierpnia, kiedy to zapadnie ostateczna decyzja .

Znamy tę sytuację. Spór trwa już od kilku miesięcy.

Interia Biznes poinformowała o odmowie strony niemieckiej akceptacji inwestycji w marcu 2025 roku. Skarga Lebensraum Vorpommern nie była zaskoczeniem dla polskiego inwestora. „ Nie jesteśmy zaskoczeni tą skargą, spodziewaliśmy się jej ” – powiedział Jarosław Siergiy, prezes Zarządu Portów Morskich (ZMPSiŚ). Dodał, że dokumentacja została starannie przygotowana zgodnie z obowiązującymi standardami i przeszła szczegółową kontrolę.

To nie pierwsza próba wstrzymania projektu przez niemieckie organizacje ekologiczne. Jesienią 2023 roku ta sama inicjatywa odwołała się od pierwszej decyzji Głównego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ), zarzucającej polskim władzom ignorowanie wpływu projektu na Morze Bałtyckie i obszary chronione . W kolejnych miesiącach dokonano rewizji dokumentacji, a w lutym 2025 roku wydano nową, ostateczną decyzję. Skarga, która doprowadziła do zablokowania projektu, została złożona 24 marca i liczy prawie 100 stron.

Inwestycje o dużym znaczeniu

Terminal kontenerowy w Świnoujściu to inwestycja o wartości ponad 10 miliardów złotych. Będzie on obsługiwał największe na świecie statki kontenerowe o długości do 400 metrów. Projekt obejmuje również budowę nowego toru wodnego do portu o długości 65 kilometrów i głębokości 17 metrów. Część morską inwestycji realizuje Urząd Morski w Szczecinie, a część terminalową – konsorcjum firm z Kataru i Belgii.

W lutym 2025 roku wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marczewka podkreślił, że decyzja o ochronie środowiska wydana przez Zarząd Morskiego Portu (ZMPSiŚ) jest ostateczna, a inwestycja ma ogromne znaczenie dla gospodarki i bezpieczeństwa Polski . „Po uruchomieniu terminal będzie przyjmował największe kontenerowce świata. Nie tylko otrzymamy potężny impuls dla gospodarki, ale także wzmocnimy bezpieczeństwo kraju w szerszym ujęciu” – powiedział.

Zablokowanie inwestycji przez sąd nie oznacza końca projektu, ale znacząco opóźnia jego realizację i wprowadza niepewność . Ta sprawa pokazuje silny wpływ organizacji pozarządowych i procedur transgranicznych na międzynarodową wymianę informacji .

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *