Biznes Fakty
Nietypowy zakaz na lotnisku. Mówimy o paszportach.
Na lotniskach na Filipinach podjęto nietypową decyzję. Teraz funkcjonariusze służb bezpieczeństwa nie mają prawa dotykać paszportów pasażerów podczas kontroli. Decyzja ta była następstwem licznych skarg na zniszczone paszporty, co w niektórych przypadkach uniemożliwiało pasażerom kontynuowanie podróży.

Decyzja ta dotyczy wszystkich lotnisk na Filipinach, w tym międzynarodowego portu lotniczego im. Ninoya Aquino (NAIA) w Manili, stolicy kraju. Pracownicy lotniska nie mają już prawa odbierać paszportów pasażerom przy wejściu na terminal ani podczas kontroli bezpieczeństwa. „Ma to na celu lepszą ochronę dokumentów podróży i ograniczenie niepotrzebnych kontaktów” – podała NAIA w oświadczeniu.
Problem zniszczonych paszportów
Wprowadzenie tej nowej regulacji było reakcją na skargi dotyczące zniszczonych dokumentów . Sytuacja ta wywołała niepokój wśród podróżnych i jest znana miejscowym jako „problem grzywien za paszport”. Jedną z ofiar był pasażer tanich linii lotniczych Cebu Pacific, któremu odmówiono wejścia na pokład samolotu lecącego na Bali w Indonezji. Według dostępnych informacji pracownicy linii lotniczych ocenili uszkodzenie paszportu jako niewielkie.
Zgodnie ze standardowymi procedurami personel linii lotniczych zrobił zdjęcie paszportu i skonsultował się z indonezyjskimi władzami imigracyjnymi na Bali. Urzędnicy potwierdzili, że dokument nie zostanie zaakceptowany po przybyciu. Pasażer złożył formalną skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (CAB) Filipin. W odpowiedzi przypomniano mu o konieczności sprawdzenia statusu dokumentu przed podróżą.
Interwencja rządu
Problem zniszczonych paszportów staje się coraz bardziej dotkliwy dla pasażerów. W wielu krajach, w tym na Filipinach i w Indonezji, obowiązują surowe przepisy zakazujące odrzucania dokumentów z uszkodzoną, podartą lub nieczytelną laminacją.
Zwiększać
Aby ukrócić tę praktykę, wprowadzono nie tylko zakaz dotykania paszportów. Kilka dni temu filipiński Departament Transportu zapewnił opinię publiczną, że aktywnie współpracuje z liniami lotniczymi w celu ochrony praw pasażerów i szybkiego rozwiązywania przypadków niskiej jakości usług. „Jeśli taki incydent zostanie odnotowany i ktoś dopuści się takiego wykroczenia, sankcje zostaną nałożone zarówno na linię lotniczą, jak i na odpowiedzialny za to personel” – głosi oświadczenie departamentu.