Biznes Fakty
Przy torach jest ciszej. Nowe przepisy ograniczają użycie sygnału „uwaga”
Oczekuje się poważnych zmian na kolei, które wpłyną zarówno na pasażerów, jak i mieszkańców okolicznych obszarów. Od dziś wchodzi w życie rozwiązanie, które zatrzyma codzienny hałas na setkach kilometrów autostrad.

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 20 maja 2025 r. kierowcy nie będą musieli używać sygnału dźwiękowego „Uwaga” (Rp1) przed przejazdami kolejowymi wyposażonymi w zapory lub odpowiednie sygnały świetlne i dźwiękowe.
Stało się to możliwe dzięki nowelizacji przepisów, podpisanej 15 kwietnia przez ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, która ma na celu poprawę warunków życia mieszkańców zamieszkujących tereny położone w pobliżu torów kolejowych .
Nie będzie już hałasu na torach. Jak zmienią się wymagania dotyczące sygnału?
Zmiana ma na celu redukcję nadmiernego hałasu . Według Ministerstwa Infrastruktury, klaksony były szczególnie uciążliwe dla osób mieszkających w pobliżu torów, zwłaszcza na obszarach, na których obowiązują wysokie standardy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych .
Przykładem jest odcinek od Poznania do zachodniej granicy kraju, gdzie na odcinku 470 kilometrów liczba obowiązkowych sygnalizacji świetlnych zmniejszy się ze 139 do zaledwie dziewięciu .
Kolej stanie się bardziej wydajna i nowoczesna
Nowelizacja przepisów obejmuje również inne zmiany, których celem jest zwiększenie przepustowości i optymalizacja funkcjonowania dróg dojazdowych , a także poprawa zarządzania ruchem w sytuacjach kryzysowych. Celem jest również poprawa bieżącego funkcjonowania infrastruktury kolejowej.
Nowe przepisy wejdą w życie 20 maja 2025 r . Wyjątkiem są nowe tablice hamulcowe, które zaczną obowiązywać od grudnia 2025 r. – wraz z rozpoczęciem nowego rocznego rozkładu jazdy 2025/2026.
Zarządcy infrastruktury kolejowej zostali już powiadomieni o konieczności wdrożenia zmian w ciągu 14 dni od wejścia w życie nowelizacji .