Rosyjska gospodarka hamuje. Korporacje drastycznie redukują wydatki na zatrudnienie.

Część czołowych rosyjskich przedsiębiorstw z sektora przemysłowego kieruje swoich pracowników na obowiązkowe urlopy lub redukuje czas pracy, dążąc do zmniejszenia wydatków w obliczu spowolnienia ekonomicznego bez generowania wzrostu bezrobocia, ponieważ mogłoby to wywołać niezadowolenie społeczne – poinformowała w czwartek agencja Reuters.

Spowolnienie Gospodarcze W Rosji Wielkie Firmy Tn Koszty Pracy 499b98b, Biznes Fakty

fot. Andrey Sayfutdinov / / Shutterstock

Jak objaśnia agencja, ruchy mające na celu zredukowanie kosztów zatrudnienia obrazują rosnące obciążenia w rosyjskiej gospodarce, która boryka się z przestojem popytu wewnętrznego oraz osłabieniem eksportu, będącym konsekwencją zachodnich sankcji nałożonych na Rosję w wyniku jej ataku na Ukrainę.

Reuters, opierając się na doniesieniach ze źródeł branżowych, wskazał sześć firm z sektora wydobywczego i transportu, które ograniczyły długość tygodnia roboczego, usiłując zredukować wydatki na płace bez wywoływania wzrostu bezrobocia. Niektóre z nich to potężne przedsiębiorstwa w swoich sektorach.

Przykład stanowi Cemros, największy producent cementu w Rosji, który wprowadził czterodniowy tydzień pracy do końca roku, by uniknąć redukcji zatrudnienia w odpowiedzi na nagły regres koniunktury w branży budowlanej oraz zwiększenie importu cementu.

– To konieczne działanie w dobie kryzysu. Ma na celu utrzymanie wszystkich naszych pracowników – oznajmił rzecznik Cemros, Siergiej Koszkin. Spółka zatrudnia 13 tys. pracowników i zarządza 18 zakładami na terenie całej Rosji. Wyjaśnił, że wzrost importu z państw takich jak Chiny, Iran oraz Białoruś, łącznie ze spadkiem liczby powstających nowych budynków mieszkalnych, spowodował zmniejszenie zapotrzebowania na cement. Cemros prognozuje, że w bieżącym roku konsumpcja cementu w Rosji zejdzie poniżej 60 mln ton, co ostatni raz miało miejsce w okresie pandemii COVID-19.

Kolejnym przykładem są Rosyjskie Koleje (RŻD). Jak zadeklarowały Reutersowi dwa źródła, przedsiębiorstwo, które zatrudnia 700 tys. pracowników, zaapelowało do personelu w centrali o wykorzystanie trzech dodatkowych dni bezpłatnego urlopu w miesiącu. W opinii ekonomistów, przychody kolei, od dawna uznawanych za wskaźnik stanu rosyjskiej ekonomii, w szczególności eksportu surowców, ulegają zmniejszeniu równolegle ze spadkiem objętości przewożonego węgla, metali oraz ropy naftowej.

Producent samochodów ciężarowych KAMAZ, w którym pracuje około 30 tys. osób, przeszedł w sierpniu na czterodniowy tydzień pracy, podobnie jak GAZ, wiodący producent samochodów dostawczych, zatrudniający około 20 tys. osób, aczkolwiek według rzeczniczki tej drugiej firmy, od 1 października przywrócono standardowy tryb pracy. Unia zawodowa w AwtoWAZ, największym rosyjskim wytwórcy samochodów, zatrudniającym około 40 tys. pracowników, potwierdziła agencji Reuters, że od 29 września wprowadzono tam czterodniowy tydzień pracy.

Alrosa, największy globalny producent diamentów, zredukował o 10 proc. wynagrodzenia wszystkich pracowników niezaangażowanych bezpośrednio w proces wydobycia, częściowo poprzez skrócenie tygodnia pracy. W okresie wiosny i lata wstrzymał również aktywność w mniej zyskownych kopalniach. Według doniesień ze źródeł branżowych oraz komunikatów firm, redukcja wymiaru czasu pracy lub ograniczenie produkcji nastąpiło również w zakładach branży metalurgicznej, wydobywczej, drzewnej i węglowej.

Jak akcentuje Reuters, położenie rosyjskiego przemysłu ciężkiego – nierzadko będącego głównym pracodawcą w wielu miastach – implikuje, że redukcje w wynagrodzeniach mogą mieć istotny wpływ na byt całych regionów. Przypomina, że w poprzednich okresach dekoniunktury gospodarczej Rosja dofinansowywała dużych pracodawców, aby uniemożliwić wybuchowi niezadowolenia społecznego w licznych miastach przemysłowych, które często są zależne od jednego dużego przedsiębiorstwa. Na przykład RŻD oraz producenci aut uzyskali wsparcie państwa w czasie globalnego kryzysu w latach 2008-2009, aby zapobiec masowym zwolnieniom, a w 2022 r. władze nakazały fabrykom samochodów kierować pracowników na obowiązkowy urlop zamiast ich zwalniać. (PAP)

bjn/ mms/

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *