Biznes Fakty
Rzadsze wizyty w biurach. Rząd planuje więcej usług online do 2026.
Resort transformacji cyfrowej planuje wprowadzić regulacje, które umożliwią realizację pewnych procedur administracyjnych drogą elektroniczną – wynika ze spisu prac legislacyjnych i planów rządu. Ma to na celu usprawnienie obsługi tych spraw bez konieczności osobistej obecności w urzędzie.

fot. Kuba Kwiatkowski / / Shutterstock
We wtorek w zestawieniu prac legislacyjnych i programowych rządu zaprezentowano założenia do projektu zmiany niektórych ustaw w powiązaniu z rozwojem rejestrów publicznych prowadzonych za pomocą systemu rejestrów państwowych, którego autorem jest Ministerstwo Cyfryzacji. Jak zaznaczono w charakterystyce tych założeń, resort dąży do wprowadzenia podstaw prawnych dla działania rozwiązań usprawniających i rozwijających funkcjonowanie wybranych rejestrów publicznych, które są prowadzone z wykorzystaniem systemu rejestrów państwowych.
Projektowane regulacje mają umożliwić m.in. wprowadzenie e-usługi, dzięki której będzie można złożyć szefowi urzędu stanu cywilnego deklarację o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa po rozwodzie, jak również wprowadzić możliwość odzyskania ważności dokumentów tożsamości oraz paszportów unieważnionych na skutek ewidentnej pomyłki, usunięcie wymogu osobistego stawiennictwa przy wymeldowaniu oraz podstawy prawnej do ograniczenia przyznawania numeru PESEL obcokrajowowm, którzy jako uzasadnienie prawne do uzyskania numeru PESEL podali jedynie konieczność uwierzytelnienia profilu zaufanego.
Nowelizacja ma także wprowadzić obowiązek przechowywania w rejestrze PESEL danych dotyczących rodzaju dokumentu podróży lub dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo osoby nieposiadającej polskiego obywatelstwa, doprecyzować procedurę składania wniosku o paszport oraz wyeliminować niejasności dotyczące przepisów regulujących wydawanie paszportów, a także umożliwić sądom korzystanie m.in. z dostępu do danych z rejestru PESEL, Rejestru Dokumentów Paszportowych, Rejestru Dowodów Osobistych, rejestru stanu cywilnego i rejestru danych kontaktowych osób fizycznych na podstawie decyzji Ministra Cyfryzacji wydanej Ministrowi Sprawiedliwości. Nie będzie konieczne oddzielne wnioskowanie przez każdy sąd o dostęp do wspomnianych rejestrów.
Zgodnie z opisem, projekt stanowi odpowiedź na potrzebę aktualizacji przepisów dotyczących realizacji w rejestrze PESEL niektórych działań urzędowych, tak aby umożliwić uproszczenie procedur i wyeliminowanie konieczności osobistego stawiennictwa w konkretnych sprawach, czyli przeniesienie uprawnień poza obszar właściwości terytorialnej odpowiednich organów. Istnieje również konieczność złagodzenia ograniczeń wynikających z aktualnie obowiązujących regulacji – podkreślono.
Wyznaczony w wykazie szacunkowy termin przyjęcia projektu przez rząd to drugi kwartał 2026 r. (PAP)
bpk/ drag/



