Biznes Fakty
Straty połowy portów lotniczych w Polsce. „Mają dobry wpływ na region”
Osiem spośród 15 krajowych portów lotniczych, będących pod administracją spółki Polskie Porty Lotnicze, wykazało w roku 2024 ujemny wynik finansowy netto. Niemniej jednak, jak zauważa PPL, nawet w sytuacji, gdy dany port lotniczy nie generuje dochodu, wywiera on korzystny wpływ na postęp i ekonomię obszaru, w którym się znajduje.
W sprawozdaniu PPL zatytułowanym „Oddziaływanie portów lotniczych na regiony”, całkowity tzw. efekt katalityczny wszystkich 15 lotnisk wyceniono w 2024 roku na przeszło 48 mld zł, przy czym ów efekt jest korzystny w każdym z przypadków portów lotniczych.
Na czele klasyfikacji plasuje się Lotnisko Chopina w Warszawie, które odnotowało blisko 645 mln zł zysku przy efekcie katalitycznym oszacowanym przez PPL na 8,1 mld zł. Na drugiej pozycji, w odniesieniu do wpływu, uplasowało się lotnisko Katowice-Pyrzowice ze wskaźnikiem na poziomie 5,6 mld zł, przy zysku netto wynoszącym 40 mln zł. Port lotniczy Kraków-Balice osiągnął 214 mln zł dochodu, a jego oddziaływanie oszacowano na 5,1 mld zł. Osiem portów lotniczych, które w minionym roku zanotowało stratę netto: Bydgoszcz, Warszawa-Modlin, Zielona Góra-Babimost, Szczecin-Goleniów, Olsztyn-Mazury, Łódź, Warszawa-Radom oraz Lublin, także wykazało, według kalkulacji PPL, dodatni wpływ – od 0,9 do 2,9 mld zł.
– Niewątpliwie widać, że oddziaływanie krajowych portów lotniczych na regiony jest znaczne. Porty lotnicze to nie tylko punkty, z których można podróżować drogą powietrzną, lecz również ośrodki posiadające istotny wpływ na rozwój ekonomiczny. Podstawowe konkluzje raportu to łączny wpływ sektora portów na gospodarkę w 2024 roku na poziomie niemal 58 mld zł. Dodatkowy pasażer w skali roku to powiększenie PKB o 10,5 tys. zł. – oznajmił PAP członek zarządu PPL Adam Sanocki.
Jak zaakcentował, nawet jeśli określony port lotniczy nie generuje przychodu, to mimo to wywiera on pozytywny wpływ katalityczny na rozwój obszaru. – Przychód jest bardzo istotny i stanowi cel każdej spółki, lecz warto analizować porty lotnicze w szerszym kontekście. Radom, który niemal zamyka tabelę z kwotą 47 mln zł straty, posiada pozytywny wpływ katalityczny na region rzędu 900 mln zł – zaznaczył Sanocki. Wyjaśnił on, że do wkładu katalitycznego zalicza się wszelkie elementy niezwiązane z działalnością operacyjną portu lotniczego, lecz generowane za sprawą obecności połączeń lotniczych, takie jak ruch turystyczny, inwestycje czy komponent cargo.
Polskie Porty Lotnicze powstały w wyniku transformacji 1 kwietnia 2023 roku Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" w jednoosobową spółkę akcyjną. W zasobach PPL znajduje się m.in. Lotnisko Chopina w Warszawie – największy w Polsce i jeden z większych portów lotniczych w Europie Środkowo-Wschodniej. PPL to także podmiot dominujący Grupy Kapitałowej PPL. Posiada udziały lub akcje spółek m.in. zarządzających portami lotniczymi. (PAP)
wkr/ mmu/