Zakupy z kalkulatorem. Inflacja odcisnęła swoje piętno na portfelach

Mimo spowolnienia inflacji, konsumenci nie wracają do starych nawyków zakupowych. 9 na 10 Polaków zmieniło swoje podejście do zakupów. Jak donosiła w czwartek Rzeczpospolita, klienci wolą promocje, tańsze sklepy i odchodzą od produktów premium. Eksperci uważają, że zmiany te mogą mieć charakter długotrwały.

99b65b3a2f60b9ef0893e717520e5ff6, Biznes Fakty Nowe zwyczaje Polaków przy kasie. Nawet spadająca inflacja ich nie zmienia / 123RF/PICSEL

Po latach rekordowej inflacji, która szczególnie mocno uderzyła w nas w 2022 i 2023 r., ceny w sklepach zaczynają wracać do normy. Wielu konsumentów nadal odczuwa jednak skutki tej sytuacji i zachowuje ostrożność w codziennych wydatkach. Na rynku detalicznym zauważalny jest wzrost zainteresowania sklepami dyskontowymi , promocjami i programami lojalnościowymi. Coraz więcej osób zwraca uwagę na swoje wydatki, a nawyki ukształtowane w okresach wysokich cen mogą pozostać z nami na długo .

Polacy oszczędzają pieniądze i nie chcą wracać do starych nawyków

Jak podaje Rzeczpospolita, mimo zauważalnego spadku inflacji , większość Polaków nie zamierza wracać do dawnych nawyków zakupowych. Do 90 procent. Konsumenci zmienili swoje codzienne przyzwyczajenia, wybierają tańsze sklepy, korzystają z promocji i ograniczają wydatki na droższe towary.

Według badania IPSOS zleconego przez in-Store Media, najważniejszą zmianą jest większa ostrożność przy wydawaniu pieniędzy. Jedna czwarta ankietowanych ograniczyła zakupy towarów luksusowych, a 15 procent zmniejszyło całkowitą liczbę zakupionych towarów.

Akcje i substytuty zamiast luksusu

Z artykułu wynika, że najczęstszą reakcją na rosnące ceny jest porównywanie cen żywności . Uczyniło tak około 42 procent respondentów. 37 procent kupujących szuka okazji, podczas gdy 34 procent wybiera tańsze alternatywy dla znanych marek. Co trzeci Polak korzysta z aplikacji zakupowych i kart lojalnościowych w poszukiwaniu dodatkowych rabatów.

Eksperci, z którymi rozmawiała Rzeczpospolita, uważają, że nawet obniżenie inflacji nie będzie w stanie zmienić tych trendów . „Inflacja spadła, ale to wciąż za mało, żeby Polacy zaczęli zwiększać wydatki konsumpcyjne” – mówi Maciej Ptaszyński, prezes Krajowej Izby Gospodarczej, przypominając, że inflacja ostatnio sięgnęła prawie 20 proc.

Badanie przeprowadzono na początku lutego 2025 r. na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku 18–59 lat.

Inflacja spadła, ale usługi nadal są drogie. Ekonomiści przewidują dalszy spadek

W kwietniu inflacja w Polsce wyniosła 4,3%. w ujęciu rok do roku – podał Główny Urząd Statystyczny, korygując wstępne dane o 4,2 proc. To kolejny miesiąc znacznego spadku inflacji, która w marcu osiągnęła 4,9%. w ujęciu rocznym. W ujęciu miesięcznym ceny wzrosły o 0,4%.

Według Głównego Urzędu Statystycznego tempo wzrostu cen towarów wyraźnie wyhamowało – inflacja w tej kategorii spadła z 4,4 proc. w marcu do 3,5 procent w kwietniu. Ceny usług spadają natomiast znacznie wolniej i utrzymują się na wysokim poziomie – w kwietniu wzrosły o 6,3%. w ujęciu rocznym, co oznacza jedynie niewielki spadek w porównaniu z marcem (6,4%). Największy wzrost cen odnotowano w kategorii „mieszkania, domy i energia”, gdzie ceny wzrosły aż o 10,8%. rdr. Mniejszy wzrost zaobserwowano w sektorze edukacji (8,1% r/r). Ceny żywności i napojów bezalkoholowych nadal rosną – w kwietniu wzrosły średnio o 5,3%, podczas gdy ceny wyrobów alkoholowych i tytoniowych wzrosły o 6,1%.

Istnieją również kategorie, w których ceny są obniżone . Ceny odzieży i obuwia spadły o 1,7 proc. Według danych rocznych największy spadek zanotowano w sektorze transportu – ceny tam spadły

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *