Polska zbliżyła się o krok do Szwajcarii. Budowanych jest więcej tuneli drogowych

Obecnie w Polsce czynnych jest siedem tuneli drogowych. Już niedługo będzie ich osiemnaście. Obecnie w budowie jest osiem przejść podziemnych, a trzy są na etapie przygotowań, w tym rekordowo długi tunel pod Odrą. Po zakończeniu planowanych inwestycji ich łączna długość wzrośnie do 25 km.

D35dff048a212d38782c84bee02f2f8f, Biznes Fakty Jest ich siedem, a będzie osiemnaście. Liczba tuneli drogowych w Polsce wzrośnie / Wojciech Olkusnik/East News / East News

Od grudnia 2021 roku w Polsce oddano do użytku tunele o łącznej długości prawie 8,2 km. „Obecnie trwa budowa 9 km obiektów, a przygotowujemy kolejne 7,1 km” – powiedział portalowi Forsal rzecznik prasowy Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Szymon Piechowiak. Po ukończeniu budowy wszystkich przejść podziemnych ich łączna długość wyniesie prawie 25 km.

Teraz najdłuższy znajduje się w okolicach Ursynowa

Najdłuższy tunel spośród istniejących konstrukcji drogowych w Polsce znajduje się na Ursynowie, na Południowej Obwodnicy Warszawy. Ma trzy pasy ruchu i miejsce parkingowe na czwarty. Długość wynosi 2335 m. Na trasie Bolków-Kamienna Góra w województwie mazowieckim wybudowano dwie konstrukcje: dłuższą o długości 2300 m i krótszą o długości 320 m. Długość tunelu na trasie S7, łączącej Lubień z Rabką-Zdrojem, wynosi 2058 m.

Długość tunelu w Świnoujściu, który służy samorządowi miejskiemu, wynosi 1485 m. Na Śląsku długość konstrukcji na drodze ekspresowej S1 między wsiami Szare i Laliki wynosi 678 m. Jest to najstarszy tunel, oddany do użytku w 2010 roku. Najnowsze to dwie konstrukcje na obwodnicy Krakowa o długości 653 i 496 m.

Budowany jest tunel bijący rekordy

Obecnie w budowie jest sześć kolejnych tuneli. Długość najdłuższego tunelu samochodowego wkrótce przekroczy 5 km (5003 m). Powstanie ona na trasie S6, wzdłuż zachodniej obwodnicy Szczecina, i będzie przebiegać 40 metrów pod poziomem Odry. Po zakończeniu budowy stanie się ważnym węzłem komunikacyjnym województwa zachodniopomorskiego. Drugi pod względem długości tunel o długości 2910 m będzie przebiegał pod wzgórzem Kamieniec u podnóża Gór Dynowskich na odcinku drogi S19 z Jawornika do Łuczy w województwie podkarpackim.

Po zakończeniu inwestycji w Szczecinie Tunel Warszawski na Południowej Obwodnicy zajmie trzecie miejsce, ale nadal pozostanie liderem pod względem natężenia ruchu. Od momentu otwarcia w grudniu 2021 r. przez Tunel Ursynów przejechało ponad 90 milionów pojazdów, czyli średnio ponad 80 000 dziennie. W planach jest także budowa dwóch tuneli na trasie S7, między Kiełpinem a Warszawą, o długości odpowiednio 1122 i 1000 m. Projekt ten powinien usprawnić ruch na północnym wyjeździe ze stolicy.

GDDKiA podkreśla, że budowane obecnie tunele zostaną wyposażone w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, takie jak monitoring wizyjny. Będą wyposażone w czujniki dymu i wentylację mechaniczną. Ponadto będą miały nawierzchnię betonową, która w porównaniu z asfaltem zapewnia większą wytrzymałość i odporność na duże obciążenia. Zainstalowane zostaną również telefony alarmowe, gaśnice i wyjścia ewakuacyjne.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *