Biznes Fakty
Czy Chiny przechytrzyły USA? „Ciemna Flota” – sposób na radzenie sobie z sankcjami, w grę wchodzą duże pieniądze

Jak donosi CBS News, Chiny odkryły sposób na obejście amerykańskich sankcji, wykorzystując „ciemną flotę” do transportu ropy między tankowcami. „Dopóki jest podaż, popyt na ropę po obniżonej cenie będzie się utrzymywał” – zauważył Charlie Brown, były oficer Marynarki Wojennej USA. Źródła medialne wskazują, że Pekin angażuje się w nielegalną współpracę z Teheranem, co wywołało gniew USA.
Stany Zjednoczone od dawna nakładają surowe sankcje na sektor irański , w tym podejmują próby konfiskaty tankowców transportujących irańską ropę naftową do Chin, co mogłoby potencjalnie finansować irańskie inicjatywy nuklearne. Departament Stanu niedawno wprowadził kolejne sankcje, które Waszyngton określił jako „najbardziej rozległe działania tego rodzaju” od 2018 roku.
Amerykańskie media ujawniają narrację, która oburzyła Stany Zjednoczone
Reporterzy CBS News przeprowadzili własne „śledztwo”, odwiedzając jeden z najbardziej ruchliwych portów świata, położony około 80 mil morskich od Singapuru . Celem była bezpośrednia obserwacja funkcjonowania „ciemnej floty” .
„ Dopóki będzie podaż, będzie popyt na ropę po obniżonej cenie ” – stwierdził Charlie Brown , były oficer marynarki wojennej USA, a obecnie starszy doradca w United Against Nuclear Iran , organizacji doradzającej rządowi USA.
Podaż pochodzi z Iranu, a popyt z Chin. Korzystne stosunki między tymi dwoma krajami, które rozwścieczyły Stany Zjednoczone , rozwijają się u wybrzeży Malezji, na wyspach Riau , obszarze porównywalnym wielkością do Nowego Jorku. „To parking »ciemnej floty«” – zauważył Brown, który od lat śledzi relacje irańsko-chińskie.
Doradca określił jeden ze statków jako „znany tankowiec «ciemnej floty», który konsekwentnie operuje w tym rejonie”. Tankowce z ropą wypływają z Zatoki Perskiej, płynąc przez Cieśninę Malakka do Wysp Riau. Stamtąd przeładowują ropę naftową na statki płynące do Chin , które kupują 90 procent irańskiej ropy .
„Praktyka oszustwa”. Doradca rządu USA stanowczo wypowiada się na temat działań
Podczas wizyty CBS News zaobserwowało cztery przeładunki między statkami. Wszystkie tankowce miały dezaktywowane transpondery , co wskazywało na niechęć do identyfikacji.
„Oba statki miały rozpostartą na rufie siatkę lub coś podobnego, plandekę, która zasłaniała nazwę i numer identyfikacyjny – ewidentne oszustwo ” – skomentował Charlie Brown. Dalsze śledztwo wykazało, że jednym ze statków był Stellar Oracle , przewożący irańską ropę naftową, która została wpisana na listę sankcji USA w maju.
W pobliżu miał miejsce kolejny transfer z udziałem statku Alps (nazwa zmieniona), który również przewoził irańską ropę naftową i w maju został objęty sankcjami. Statek Eon , który nie jest wymieniony na liście, został przyłapany na gorącym uczynku i opisany przez reporterów jako „profanator”.
Według raportu Kongresu USA z 2024 roku, handel między Iranem a Chinami wygenerował dla Teheranu 70 milionów dolarów , wspierając reżim i jego program nuklearny. Pomimo licznych sankcji i ceł nałożonych w tym roku przez administrację Trumpa, pożądane rezultaty nie zostały osiągnięte. Pekin nie uznaje jednostronnych sankcji USA wobec Iranu i twierdzi, że jego handel z Teheranem jest legalny .
CBS News podało również, że pod koniec dnia na archipelagu Riau udokumentowano w sumie 12 przypadków transferów statek-statek, co jest liczbą bezprecedensową i wyraźnym sygnałem, że Iran i Chiny coraz bardziej współpracują, rozszerzając swoje nielegalne działania .
WIDEO: „Czuję wstyd i poczucie winy”. Izraelska dziennikarka o sytuacji w Strefie Gazy
