„Czerwona Droga”. Jest ogłoszenie dotyczące inwestycji

2c8c87e1f64fbefda000a59f5cd4d9f1, Biznes Fakty

Khatanga opuszcza port Gdynia gospodarkamorska.pl

Będą pieniądze na budowę tzw. Drogi Czerwonej, łączącej wybrzeże portu gdyńskiego z trasą S7, kluczowej dla transportu wojsk sojuszniczych – powiedział Maciej Samsonowicz, doradca ministra obrony narodowej.

Droga Czerwona to nazwa planowanej trasy, która połączy nabrzeże portu w Gdyni z drogą ekspresową S7, obwodnicą Trójmiasta. Jej budowa umożliwi dalszy rozwój portu w Gdyni, ale ma też znaczenie strategiczne – jest niezbędna dla sprawnego przemieszczania wojsk sojuszniczych do Polski, które np. w razie kryzysu dotarłyby do Gdyni drogą morską. Od wielu lat wagę tej inwestycji podkreśla m.in. armia amerykańska.

Informację o znalezieniu środków na sfinansowanie budowy Drogi Czerwonej podał w mediach społecznościowych Maciej Samsonowicz, doradca ministra obrony narodowej, kierujący zespołem w resorcie obrony narodowej odpowiedzialnym za opracowanie „Raportu Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe”.

Zwiększać

Znaczna inwestycja w bezpieczeństwo

Jak powiedział PAP, 6-kilometrowa inwestycja o wartości ponad 4,5 mld zł ma być finansowana przede wszystkim ze środków Narodowego Planu Odbudowy, którymi zarządzać będzie Ministerstwo Obrony Narodowej w ramach Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności, a które następnie zostaną przekazane do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg zarządzanego przez Ministerstwo Infrastruktury, którego celem jest budowa dróg ważnych dla bezpieczeństwa.

O możliwości takiego wykorzystania środków z Programu Obrony Narodowej (KPO) mówił już kilka miesięcy temu wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, wskazując, że budowa Drogi Czerwonej jest priorytetem na liście wydatków, które mogą być realizowane ze środków europejskich.

Fragment mapy Gdyni z zaznaczonym na czerwono planowanym przebiegiem Drogi Czerwonej . Materiały prasowe/Urząd Miasta Gdyni

Oprócz budowy Drogi Czerwonej dofinansowanie zostanie przeznaczone na remont tzw. Wiaduktu Kwiatkowskiego, który łączy m.in. port kontenerowy w Gdyni z portem morskim, Stocznią Marynarki Wojennej oraz 43. Bazą Lotnictwa Morskiego z siecią dróg krajowych.

Celem inwestycji, wartej kolejne 500 mln zł, jest m.in. dostosowanie tej trasy do przewozu ciężkiego sprzętu wojskowego.

Połączenie Ustki z Bydgoszczą

Trzeci projekt zakłada budowę autostrady łączącej nadmorskie miasto Ustkę z Bydgoszczą, przez Słupsk, Bytów, Chojnice i Sępólno Krajeńskie. Jak podkreślił Samsonowicz, trasa ta ma również strategiczne znaczenie i kluczowe znaczenie dla mobilności wojskowej. Z dokumentów złożonych przez Ministerstwo Obrony Narodowej w Ministerstwie Finansów wynika, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, niezbędnego dla tego typu inwestycji, poniesie dodatkowe 100 mln zł, które również zostaną pokryte ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej.

Samsonowicz w rozmowie z PAP podkreślił, że inwestycje te są „naprawdę pilne” i ich realizacja powinna odbyć się jak najszybciej, dlatego też MON zdecydowało się nadać im najwyższy priorytet i zapewnić na nie odpowiednie środki finansowe.

Kierownictwo Ministerstwa Obrony Narodowej (MON) przedstawi szczegóły finansowania tych projektów na konferencji w Ustce w piątek, 5 września, gdzie zostanie zaprezentowany „Raport w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe”. Raport, przygotowany przez zespół Ministerstwa Obrony Narodowej, obejmuje kluczowe inwestycje w dziedzinie bezpieczeństwa i obronności – przede wszystkim drogowe – na Pomorzu.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *