Biznes Fakty
„Czerwona Droga”. Jest ogłoszenie dotyczące inwestycji

Będą pieniądze na budowę tzw. Drogi Czerwonej, łączącej wybrzeże portu gdyńskiego z trasą S7, kluczowej dla transportu wojsk sojuszniczych – powiedział Maciej Samsonowicz, doradca ministra obrony narodowej.
Droga Czerwona to nazwa planowanej trasy, która połączy nabrzeże portu w Gdyni z drogą ekspresową S7, obwodnicą Trójmiasta. Jej budowa umożliwi dalszy rozwój portu w Gdyni, ale ma też znaczenie strategiczne – jest niezbędna dla sprawnego przemieszczania wojsk sojuszniczych do Polski, które np. w razie kryzysu dotarłyby do Gdyni drogą morską. Od wielu lat wagę tej inwestycji podkreśla m.in. armia amerykańska.
Informację o znalezieniu środków na sfinansowanie budowy Drogi Czerwonej podał w mediach społecznościowych Maciej Samsonowicz, doradca ministra obrony narodowej, kierujący zespołem w resorcie obrony narodowej odpowiedzialnym za opracowanie „Raportu Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe”.
Znaczna inwestycja w bezpieczeństwo
Jak powiedział PAP, 6-kilometrowa inwestycja o wartości ponad 4,5 mld zł ma być finansowana przede wszystkim ze środków Narodowego Planu Odbudowy, którymi zarządzać będzie Ministerstwo Obrony Narodowej w ramach Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności, a które następnie zostaną przekazane do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg zarządzanego przez Ministerstwo Infrastruktury, którego celem jest budowa dróg ważnych dla bezpieczeństwa.
O możliwości takiego wykorzystania środków z Programu Obrony Narodowej (KPO) mówił już kilka miesięcy temu wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, wskazując, że budowa Drogi Czerwonej jest priorytetem na liście wydatków, które mogą być realizowane ze środków europejskich.

Oprócz budowy Drogi Czerwonej dofinansowanie zostanie przeznaczone na remont tzw. Wiaduktu Kwiatkowskiego, który łączy m.in. port kontenerowy w Gdyni z portem morskim, Stocznią Marynarki Wojennej oraz 43. Bazą Lotnictwa Morskiego z siecią dróg krajowych.
Celem inwestycji, wartej kolejne 500 mln zł, jest m.in. dostosowanie tej trasy do przewozu ciężkiego sprzętu wojskowego.
Połączenie Ustki z Bydgoszczą
Trzeci projekt zakłada budowę autostrady łączącej nadmorskie miasto Ustkę z Bydgoszczą, przez Słupsk, Bytów, Chojnice i Sępólno Krajeńskie. Jak podkreślił Samsonowicz, trasa ta ma również strategiczne znaczenie i kluczowe znaczenie dla mobilności wojskowej. Z dokumentów złożonych przez Ministerstwo Obrony Narodowej w Ministerstwie Finansów wynika, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego, niezbędnego dla tego typu inwestycji, poniesie dodatkowe 100 mln zł, które również zostaną pokryte ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej.
Samsonowicz w rozmowie z PAP podkreślił, że inwestycje te są „naprawdę pilne” i ich realizacja powinna odbyć się jak najszybciej, dlatego też MON zdecydowało się nadać im najwyższy priorytet i zapewnić na nie odpowiednie środki finansowe.
Kierownictwo Ministerstwa Obrony Narodowej (MON) przedstawi szczegóły finansowania tych projektów na konferencji w Ustce w piątek, 5 września, gdzie zostanie zaprezentowany „Raport w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe”. Raport, przygotowany przez zespół Ministerstwa Obrony Narodowej, obejmuje kluczowe inwestycje w dziedzinie bezpieczeństwa i obronności – przede wszystkim drogowe – na Pomorzu.