Biznes Fakty
Bądź czujny, gdy ktoś się podszywa. Jak dbać o bezpieczeństwo w internecie
Postępująca cyfryzacja życia sprawia, że musimy być coraz bardziej uważni. Tymczasem jedynie 4 proc. Polaków czuje się w pełni bezpiecznie w sieci. Jak przeciwdziałać cyberzagrożeniom? Stawiając na edukacją i promując konkretne mechanizmy zachowań.
Dziś w sieci załatwiamy zdecydowaną większość codziennych spraw. Pracujemy, uczymy się, robimy zakupy, bierzemy kredyty, kupujemy ubezpieczania, zapewniamy sobie opiekę medyczną, a przez profil zaufany odwiedzamy e-urzędy. Do tego dochodzi korzystanie z mediów społecznościowych i platform streamingowych. Jak wynika z raportu Digital 2024 Poland, typowy użytkownik internetu każdego dnia jest online 6 godz. i 40 min. Według badania Mediapanel we wrześniu 2024 r. liczba internautów w Polsce wyniosła 29,7 mln. Średnio dziennie z tego medium korzysta 25,8 mln osób.
Jakie są najczęstsze rodzaje cyberataków?
Choć internet stał się naszą codziennością, wciąż nie jest to dla nas przestrzeń komfortowa – wynika z najnowszego badania zrealizowanego na zlecenie PZU. [1] Całkowicie bezpiecznie w wirtualnym świecie czuje się tylko 4 proc. Polaków. Co więcej, uważamy, że upowszechnienie sieci zwiększyło ryzyko stania się ofiarą cyberprzestępstwa (68 proc. ankietowanych). Niemal wszyscy internauci w Polsce korzystają z internetu co najmniej kilka razy dziennie (97 proc.), a 50 proc. osób praktycznie cały czas jest online.
Zagrożenia w wirtualnym świecie mogą czyhać niemal na każdym kroku. Działalność cyberprzestępców jest wyrachowana i często sprofilowana pod konkretną osobę. Oszuści potrafią długo gromadzić dane oraz przeszukiwać portale społecznościowe, by zdobyć jak najwięcej informacji, które potem mogą wykorzystać, np. podając się w rozmowie telefonicznej za policjanta czy pracownika banku. Trzy czwarte Polaków twierdzi, że rodzaje cyberataków dynamicznie się zmieniają i stale pojawiają się nowe. Co drugi badany ma poczucie, że tak naprawdę nie ma skutecznych sposobów na przestępstwa online.
Pozytywne jest to, że świadomość cyberzagrożeń rośnie. Według badania PZU aż 95 proc. internautów zna co najmniej jedno. Wśród najczęściej wymienianych znalazły się fałszywe zbiórki pieniędzy i telefony od osób podszywających się (po 74 proc. wskazań), a także niebezpieczne SMS-y z linkiem odsyłającym do fałszywej strony (71 proc.).
Sama świadomość, że możemy paść ofiarą ataku w sieci to jednak często z mało. Jak pokazuje badanie PZU, Polakom nadal brakuje praktycznej wiedzy, co robić i jak sobie radzić w sytuacji cyberzagrożenia. Co istotne, sami oczekujemy pomocy w tym zakresie. Ankietowani przyznają, że chcą wiedzieć więcej na temat sposobów ochrony przed cyberatakami i dostać skrypty zachowań w sieci.
Jak chronić się przed oszustami w sieci?
PZU dostrzega potrzebę edukacji Polaków na temat cyberbezpieczeństwa. Największy polski ubezpieczyciel prowadzi obecnie kampanię „A kto tu się podszywa?”. Cel to zwiększenie wiedzy wśród użytkowników internetu oraz dotarcie do jak najszerszego grona odbiorców, także tych, którzy rzadziej są obecni w świecie online. PZU uruchomił specjalną stronę www.niedajsiepodszyc.pl, na której udostępnił liczne materiały informacyjne i edukacyjne dotyczące cyberzagrożeń, a także praktyczne porady, jak się przed nimi uchronić.
Serwis wskazuje konkretne kroki, m.in. co zrobić w sytuacji, gdy otrzymamy telefon z banku, e-mail z linkiem czy informację SMS-em o zatrzymaniu naszej przesyłki ze względu na błędny adres. Ekspertem merytorycznym przy tworzeniu treści jest portal Niebezpiecznik.pl, który prowadzi serwis o bezpieczeństwie w sieci, a także szkolenia z zakresu cyberzagrożeń.
Przy najnowszej kampanii PZU działa również z policją. Współpraca obejmuje m.in. dystrybucję drukowanych ulotek dla dorosłych i dzieci podczas organizowanych przez funkcjonariuszy spotkań z lokalnymi społecznościami oraz w szkołach.
– Cyberoszuści atakują nas coraz częściej. Wyniki naszego badania pokazują, że Polacy potrzebują przede wszystkim praktycznych wskazówek, jak zabezpieczyć się przed atakami. Nie chcą być natomiast straszeni samymi zagrożeniami. Dlatego w naszej kampanii postawiliśmy na to, aby dzielić się konkretnymi poradami, które pomogą uchronić się przed oszustami – mówi Rafał Kałęcki, dyrektor biura prewencji PZU.
Warto podkreślić, że kampania „A kto tu się podszywa?” jest pierwszą realizowaną przez PZU, w której materiały graficzne (postaci, spoty wideo oraz keyvisual) zostały w całości wygenerowane przy użyciu narzędzi AI. Jak podkreśla firma, wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji ma nawiązywać wprost do tematu cyberbezpieczeństwa, a także wzmacniać przekaz akcji: uwaga na oszustów podszywających się pod inne osoby.
[1] Postawy wobec cyberzagrożeń, badanie jakościowo-ilościowe; badanie jakościowe: 8 miniFGI; badanie ilościowe: CAWI, N=1200, próba reprezentatywna Polaków w wieku 18-65 lat, KANTAR, czerwiec — lipiec 2024 r.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Źródło