E-Dostawa oznacza wygodę, bezpieczeństwo i innowacyjność

Rozmawiamy z Pawłem Wojtaszykiem, e-Delivery Product Managerem w Asseco Data Systems SA, o możliwościach i korzyściach, jakie daje usługa e-Delivery, a także o innowacjach, jakie mogą wnieść niezależni dostawcy.

200d4d322caf512e189533ee512d6e8b, Biznes Fakty
Obowiązek korzystania z usługi e-Delivery został nałożony na podmioty publiczne i niektóre podmioty niepubliczne od 1 stycznia 2025 r.

Czym są usługi e-Dostawy i jaką posiadają podstawę prawną?

E-Delivery to innowacyjny system komunikacji, który zmienia format listów poleconych z fizycznego na elektroniczny. Gwarantuje bezpieczeństwo komunikacji, zapewnia obsługę w czasie rzeczywistym i ma taką samą pozycję prawną jak listy poleconych. Dzięki elektronicznej skrzynce pocztowej nie trzeba czekać na dostawę ani odwiedzać urzędu pocztowego, aby odebrać przesyłkę, co było konieczne w przypadku tradycyjnej poczty. Możemy wysyłać i odbierać korespondencję elektroniczną z dowolnego miejsca, 24 godziny na dobę. Inną znaczącą zaletą e-Delivery jest zidentyfikowany odbiorca — zawsze wiadomo, kto jest właścicielem konkretnej skrzynki pocztowej lub adresu. Minimalizuje to ryzyko kradzieży tożsamości i zmniejsza rozpowszechnienie phishingu lub spamu, które są coraz powszechniejsze w dzisiejszych czasach, szczególnie z niezweryfikowanych adresów e-mail. Ponadto przesyłki elektroniczne są oznaczane znacznikiem czasu, co zapewnia, że data wysłania i odebrania wiadomości jest niepodważalna, co jest kluczowe w przypadku przesyłek wymagających potwierdzenia doręczenia lub historii korespondencji. Usługa generuje dokumentację dla każdej podjętej czynności, która może być następnie wykorzystana w kontekście prawnym.

Czy e-usługa jest bezpieczna i godna zaufania?

Zawsze możemy być pewni, że dokumenty nie zostaną naruszone, ponieważ e-Delivery zapewnia szyfrowanie wiadomości. Otrzymujemy również dowód wysłania i odbioru, wraz z gwarancją dostarczenia w oryginalnej formie. Jest to możliwe dzięki bezpiecznym usługom zaufania, takim jak pieczęć elektroniczna, która zapobiega zmianie wysłanej treści lub manipulacji integralnością wiadomości. Usługa ta znacznie ogranicza potencjalne oszustwa i chroni dane osobowe. W rezultacie służy jako doskonały kanał komunikacji nie tylko z organami administracyjnymi, ale także z klientami, partnerami lub pracownikami, eliminując potrzebę osobistych spotkań w celu podpisania dokumentów lub dostarczenia ważnych listów. Zastosowania e-Delivery są ogromne i działają skutecznie w przypadku wysyłania umów, porozumień, dokumentów HR, takich jak umowy o pracę lub certyfikaty, a także korespondencji prawnej, takiej jak powiadomienia, wezwania i dokumenty kluczowe w sporach sądowych lub administracyjnych.

Czy możemy stwierdzić, że e-Delivery uzupełnia podpisy elektroniczne i pieczęcie elektroniczne?

Z pewnością służy jako bezpieczne łącze między tymi rozwiązaniami. Wcześniej wiadomości e-mail używane do wysyłania dokumentów zabezpieczonych podpisem elektronicznym lub pieczęcią nie zapewniały wysokiego poziomu bezpieczeństwa ani identyfikacji nadawcy i odbiorcy.

Kto będzie zobowiązany do korzystania z usługi e-Delivery?

Obowiązek korzystania z e-Delivery został wprowadzony dla podmiotów publicznych i niektórych podmiotów niepublicznych od 1 stycznia 2025 r. Obowiązek utrzymywania elektronicznych adresów doręczeń i dostępu do usługi zarządzania korespondencją online dotyczy urzędów, firm i zawodów zaufania publicznego. Ponadto na początku tego roku do tej grupy włączono również nowo zarejestrowane firmy w Krajowym Rejestrze Sądowym lub CEIDG. Przedsiębiorcy, którzy zarejestrowali swoje firmy w Krajowym Rejestrze Sądowym przed tą datą, są zobowiązani do uzyskania elektronicznych adresów doręczeń do 1 kwietnia tego roku, podczas gdy inni jednoosobowi przedsiębiorcy muszą to zrobić do 1 października 2026 r.

Czy przedsiębiorcy będą mieli możliwość wyboru dostawcy usług, czy będzie to obowiązkowe?

Usługa publiczna e-Delivery, z której muszą korzystać urzędy, jest świadczona wyłącznie przez wyznaczonego operatora. Jednak na rynku istnieją również wykwalifikowani dostawcy usług, w tym komercyjni dostawcy, tacy jak Asseco, którzy spełniają wszystkie wymogi prawne, a wszystkie firmy mogą korzystać z tej usługi.

Jakie są korzyści z wyboru niezależnego operatora e-Delivery?

Dzięki elektronicznej skrzynce pocztowej niezależnego operatora możliwe będzie prowadzenie dodatkowej korespondencji wykraczającej poza komunikację z urzędami — przesyłki między przedsiębiorstwami, między firmami i osobami fizycznymi lub wyłącznie między osobami fizycznymi. Oferty różnych uczestników rynku mogą się również znacznie różnić, na przykład pod względem liczby użytkowników i możliwości przypisywania różnych ról w ramach usługi, pojemności skrzynki pocztowej lub dodatkowych funkcji, takich jak powiadomienia SMS lub inne uzupełniające usługi wsparcia oferowane standardowo lub opcjonalnie. Podstawowe usługi e-Delivery, opisane w ustawie, w tym komunikacja z urzędami lub przypisywanie adresu do e-dostaw, są świadczone bezpłatnie, niezależnie od tego, czy zdecydujemy się na wyznaczonego operatora, czy niezależnego dostawcę.

Co wyróżnia ofertę Asseco?

W Asseco dostarczamy skrzynki e-Delivery o różnych pojemnościach, limitach użytkowników, okresach archiwizacji i trybach dostarczania. Na przykład umożliwiamy przechowywanie przesyłek poza okresem 180 dni wymaganym przez ustawę, dzięki czemu nasza skrzynka może służyć jako archiwum korespondencji. Skrzynka ma intuicyjny i przyjazny dla użytkownika design, dostępny zarówno za pośrednictwem strony internetowej, jak i urządzeń mobilnych. Możliwe jest również zintegrowanie skrzynki z wewnętrznymi systemami firmy, co usprawnia obieg dokumentów. Jako niezależny dostawca nieustannie słuchamy potrzeb naszych klientów i ulepszamy funkcjonalności naszego produktu, koncentrując się na innowacjach. Na przykład rozwijamy możliwość tworzenia folderów w skrzynce przydzielonej do określonych działów firmy, zapewniając, że każdy dział ma dostęp wyłącznie do swojej korespondencji. Uprawnienia dostępu mogą być również dostosowywane — osoby w pełni upoważnione będą miały dostęp do wszystkich funkcjonalności skrzynki, a ich działania będą tworzyć rekordy, podczas gdy osoby upoważnione tylko do przeglądania korespondencji nie będą generować takich rekordów. Każdy klient może wybrać model, który najlepiej odpowiada jego potrzebom biznesowym.


Źródło
No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *