Ford Mustang 5.0 V8 – rarytas z USA, czy to jeden z ostatnich takich modeli? – test

Jeszcze nie tak dawno nawet w samochodach popularnych marek można było znaleźć pod maską silniki V8. Dziś zamiast nich mamy nieduże czterocylindrowce z turbo. Ale są jeszcze marki, które zachowują tradycję tam, gdzie to ma uzasadnienie. A bez solidnego V8 nie można sobie wyobrazić Forda Mustanga.

  • Ford Mustang GT to samochód, jakich na rynku mamy coraz mniej – z dużym, 8-cylindrowym silnikiem pod maską i napędem na tylne koła
  • Zużycie paliwa, szczególnie w mieście, jest bardzo duże, ale taka już uroda samochodów, w których nie znajdziemy technologii hybrydowych
  • Wyposażenie Mustanga GT jest bogate, a w jego wnętrzu nie brak elektroniki – pod tym względem auto nie nawiązuje do bardzie spartańskich, poprzednich generacji
  • Samochód został użyczony przez importera marki, a po teście został zwrócony

Trzeba się spieszyć, bo niedługo zabraknie takich samochodów jak Ford Mustang 5.0 V8. Przynajmniej gdy mowa o Europie, bo przecież my stawiamy na elektromobilność, a wyjątki będą, owszem, jednak głównie dla niszowych marek, które produkują astronomicznie drogie superauta. Te będą mogły mieć paliwożerne, duże i mocne silniki na benzynę. Jednak Ford Mustang z 8-cylindrowym silnikiem nie kosztuje absurdalnie dużo, biorąc pod uwagę to, co oferuje. I pewnie z czasem będzie musiał zniknąć z europejskiego rynku. Czy rzeczywiście będzie czego żałować?

67c63ad2df68993c7f0853c02ee68ab3, Biznes Fakty
Ford Mustang GT – takie samochody zapewne w niedługim czasie będą musiały zniknąć z europejskiego rynku. | Jarosław Horodecki / Onet

Ford Mustang GT – ikona motoryzacji

Bez wątpienia Ford Mustang to motoryzacyjny celebryta. To wóz, który w 2024 roku obchodzi swoje 60. urodziny. To zasłużony wiek, choć w tym czasie na rynek trafiło już kilka generacji tego słynnego modelu. Obecnie sprzedawana jest już siódme wcielenie Mustanga. To auto, które budzi ogromne emocje wśród fanów amerykańskiej motoryzacji, a ci na pewno zwracają uwagę na detale. W nowym modelu nie brakuje zatem odniesień do pierwszej generacji, którą produkowano w latach 1964-1973.

Fec928ad20cb1a745b547aaea3e04267, Biznes Fakty
Ford Mustang GT – znajoma sylwetka z bardzo długą maską silnika. | Jarosław Horodecki / Onet

To nie tylko charakterystyczna linia nadwozia z bardzo długą pokrywą silnika oraz odpowiednio ukształtowaną tylną częścią, z krótką klapą bagażnika. To także znany z innych modeli kształt atrapy chłodnicy, to znane już przetłoczenia nadwozia oraz oczywiście umieszczony w wielu miejscach emblemat z pędzącym rumakiem. Jasno wskazuje, o jaki model chodzi…

Fe75d920fb3414105c376fa0350cc724, Biznes Fakty
Ford Mustang GT | Jarosław Horodecki / Onet

Ford Mustang – taki napęd to już rzadkość

Ewidentnym nawiązaniem do tradycji modelu jest także napęd, czyli znakomity silnik 5.0 V8 o mocy 450 KM. Gdy uniesiemy długą pokrywę silnika okazuje się, że to nie tylko wymóg stylizacji, lecz również bardzo konkretna konieczność. Potężna jednostka szczelnie wypełnia komorę silnika. Wygląda zresztą imponującą i pewnie o to chodzi. Gdy widzi się taki wóz aż się prosi, by zajrzeć pod jego maskę.

F9761c281cbf37241211365b9c0b081e, Biznes Fakty
Ford Mustang GT – potężny silnik wraz z osprzętem szczelnie wypełnia dostępną z przodu, niemałą przestrzeń. | Jarosław Horodecki / Onet

Za to z silnikiem tym współpracuje już mniej tradycyjny, 10-biegowy automat. Ma siłą rzeczy dość krótkie przełożenia, którymi sprawnie żongluje, by spełnić wymagania kierowcy. Gdy mocno wciskam pedał gazu, biegi zmieniane są w takim momencie, by optymalnie wykorzystać moment obrotowy silnik – osiągi są wówczas najlepsze. Jednak przy spokojnej jeździe kolejne przełożenia wrzucane są wcześniej. Po to, by z kolei oszczędzać paliwo, które potrzebne jest w dużych ilościach. Wielki silnik ma przecież równie imponujące potrzeby.

5f6132ddf28d3a31f9b410a30dd8d67e, Biznes Fakty
Ford Mustang GT – tradycyjna, duża dźwignia służy do wyboru trybu pracy nowoczesnej przekładni. Nie zabrakło też zwykłej dźwigni hamulca ręcznego. | Jarosław Horodecki / Onet

Wprawdzie Ford w danych technicznych podaje, że średnie zużycie paliwa według cyklu WLTP wynosi 12,1 l/100 km, ale wiadomo, że to bajka. Do takiego wyniku można się zbliżyć, jeżeli jedziemy podmiejską drogą, bez korków, z prędkością rzędu 80-90 km/h. Może się uda. W mieście, gdy tylko od czasu do czasu korzystamy z pełni możliwości 5-litrowego V8 bez problemu dojdziemy do 20 l/100 km. Cóż, frajda z jazdy taką ikoną musi kosztować…

4e23f055ee353ec43615b8623e56be99, Biznes Fakty
Ford Mustang GT | Jarosław Horodecki / Onet

Gdy już mowa o kosztach, to choć na paliwo wydamy krocie, to sam zakup Forda Mustanga GT będzie relatywnie tani. Oczywiście nie znaczy to, że wydamy na niego tyle, co na SUV-a Dacii, ale ceny można nazwać umiarkowanymi, zważywszy na V8 pracujące pod maską auta. Wersja z ręczną skrzynią kosztuje niewiele ponad 300 tys. zł, natomiast ta z automatem – poniżej 320 tys. zł. Może się to wydawać sporą kwotą, ale weźmy pod uwagę, że bogato wyposażona, hybrydowa Kia Sportage kosztuje ponad 200 tys. zł.

4de83e58dbb1bab120f8c077cb2cf8b4, Biznes Fakty
Ford Mustang GT – nowoczesny kokpit wzbogacono detalami, które nawiązują do historii modelu. | Jarosław Horodecki / Onet

Ford Mustang – wnętrze zgodnie z oczekiwaniami

A co znajdziemy we wnętrzu Mustanga? Cóż, to na pewno nie jest jakość klasy premium, bo tu i ówdzie zawieruszyły się tworzywa przeciętnej klasy. Szczególnie w tych mniej eksponowanych miejscach, jak np. dolne partie kokpitu, czy elementy środkowej konsoli między fotelami. Niemniej, ogólnie nie mam zastrzeżeń, bo przecież Mustang to nie jest samochód klasy premium.

A822263c23dd2994b24142aed680f5fc, Biznes Fakty
Ford Mustang GT – jakość tworzyw ogólnie jest dobra, choć nie w każdym miejscu. Pamiętajmy jednak, że to nie jest auto klasy premium. | Jarosław Horodecki / Onet

Poza tym, na pokładzie mamy system multimedialny, który działa całkiem dobrze i wyposażony jest w ekran o wystarczających rozmiarach. Nie mam zastrzeżeń. Do dyspozycji jest także niezły system audio firmy Bang & Olufsen. Kłopot w tym, że muzyka z głośników nierzadko przegrywa z basowym klangiem 5-litrowego V8. Cóż, Mustang ma swoje prawa.

E5bd9a39b8f0d90f00ac4a29c09f516d, Biznes Fakty
Ford Mustang GT – wskaźniki są cyfrowe, ale nie mamy dużych możłiwości zmiany ich wyglądu. | Jarosław Horodecki / Onet
699db92ce7277911c643091575165a4b, Biznes Fakty
Ford Mustang GT – system multimedialny działa szybko i intuicyjnie. Do obsługi klimatyzacji wydzielono osobny pasek z zestawem przycisków. Wolałbym jednak tradycyjny panel. | Jarosław Horodecki / Onet

I jeszcze jedno: wnętrze muscle-cara Forda nie jest bynajmniej spartańskie. Fotele są bardzo wygodne i mamy możliwość ich ustawienia na mnóstwo sposobów – na pewno każdy znajdzie wygodną pozycję. Z tyłu oczywiście siedzi się znacznie gorzej. Choć Mustang to długie auto, to jednak sporą część tej długości zajmuje maska silnika. Dlatego dla pasażerów zmuszonych jechać z tyłu przestrzeni jest jak na lekarstwo. Niemniej, da się tam jechać, jeśli będzie taka konieczność.

15aa67cf514e7ae513087fc8a08f6c98, Biznes Fakty
Ford Mustang GT – fotele z przodu są duże i bardzo wygodne, nie mają zbyt wiele wspólnego ze sportowymi "kubełkami", ale też Mustang nie udaje wyścigówki. | Jarosław Horodecki / Onet
E17a1301b85a2ee3880d25a7cd4cc684, Biznes Fakty
Ford Mustang GT – z tyłu jest kanapa dla dwóch osób, ale miejsca nie ma tam zbyt dużo. Widać też mocowania dla fotelików dla dzieci, ale trudno by było je tam zmieścić. | Jarosław Horodecki / Onet
Ca26e42f914b226879a62cecee02e881, Biznes Fakty
Ford Mustang GT – bagażnik jest dość płytki, a dostęp do niego utrudnia niewielki otwór. | Jarosław Horodecki / Onet

Ford Mustang – czy warto go kupić?

Jedno jest pewne: Ford Mustang to model dla koneserów. Jego użyteczność jest ograniczona, a ogromny apetyt na paliwo dla wielu osób może być sporym problemem. Frajda z jazdy tym samochodem, szczególnie w jaskrawym kolorze Yellow Splash, jest jednak ogromna i warta każdej ceny, jeżeli ktoś ceni amerykańską motoryzację i tego rodzaju emocje. I jeszcze jedno: w dzisiejszych czasach taki model to rzadkość. W tej cenie nie dostaniemy już bowiem żadnego innego samochodu z tego rodzaju bezkompromisowym napędem.

625b6e904e451eae32acf9412902ec7d, Biznes Fakty
Ford Mustang GT | Jarosław Horodecki / Onet
E55040e856c254dd7b45c4d933fc482f, Biznes Fakty
Ford Mustang GT | Jarosław Horodecki / Onet

Ford Mustang GT, dane techniczne:

Silnik benzynowy V8, 5.0, 446 KM, 540 Nm. Skrzynia automatyczna, 10-biegowa. Przyspieszenie 0-100 km/h w 4,9 s. Prędkość maksymalna – 250 km/h. Średnie spalanie: 12,1 l/100 km (WLTP). Cena: od 323 500 zł.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *