Izera wraca. 4,5 mld zł za polski samochód elektryczny. „Damy radę”.

Electromobility Poland niedawno złożyło wniosek o 4,5 mld zł z Narodowego Planu Odbudowy. To finansowanie jest postrzegane jako „ostatnia szansa” na założenie fabryki w Jaworznie, rozwinięcie centrum badawczo-rozwojowego i uruchomienie polskiej marki pojazdów elektrycznych. Prezes Tomasz Kędzierski stwierdza, że tym razem firma jest zdecydowana kontynuować projekt, chociaż niekoniecznie musi on obejmować chińskiego Geely. Zapewnia, że mają pełne poparcie rządu. W rozmowie z Business Insider prezes dzieli się dodatkowymi spostrzeżeniami na temat inicjatywy.

  • Electromobility Poland prowadzi rozmowy z głównymi chińskimi producentami samochodów. Celem jest utworzenie z nimi joint venture. „To nasza ostatnia szansa” – szczerze zauważa Kędzierski.
  • Prezes EMP przyznaje, że część wcześniej wykorzystanych funduszy została zmarnowana. Firma zainwestowała około 244 mln zł, między innymi, w przestarzałe prototypy, technologie i platformę. „Wystarczyła decyzja ze strony ładu korporacyjnego” – wyjaśnia.
  • Mimo to uważa, że rynek przesunął się na korzyść firmy. „Wygląda na to, że Niemcy przyjmują chińskie samochody. Jeśli tak jest, mogą również przyjąć polskie pojazdy” – wyraża.
  • Marka Izera odzyskuje popularność. Firma uznaje jej rozpoznawalność i chce ją utrzymać.
  • Więcej informacji biznesowych znajdziesz na stronie Businessinsider.com.pl

Grzegorz Kowalczyk, dziennikarz Business Insider Polska: Zapowiedział Pan zamiar ubiegania się o dofinansowanie z KPO (Krajowego Parku Przemysłowego), aby w końcu utworzyć obiecaną fabrykę w Jaworznie. Czy się to udało?

Tomasz Kędzierski, prezes Electromobility Poland: „Właśnie złożyliśmy wniosek o 4,5 mld zł w konkursie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. To dofinansowanie jest naszą ostatnią szansą na realizację tego projektu; jesteśmy w pełni przygotowani. Zbudujemy polską fabrykę pojazdów elektrycznych, ale nasza inicjatywa wykracza poza to. Opracowaliśmy kompleksowy dziesięcioletni plan, który obejmie również utworzenie centrum badawczo-rozwojowego i europejskiej marki pojazdów elektrycznych z siedzibą w Polsce. Wniosek KPO nie dotyczy wyłącznie ocen biznesowych. Obejmuje również umowy, które zwiększają prawdopodobieństwo powodzenia projektu”.

Trudne czasy mamy już za sobą. Decyzja właściciela o przedłużeniu kadencji zarządu o kolejne trzy lata oznacza uznanie naszych wysiłków i wysiłków całego zespołu oraz pokazuje, że zmierzamy we właściwym kierunku. Wraz ze złożeniem wniosku do KPO wkraczamy w nową fazę. EMP Hub oznacza zupełnie nowy kierunek. Nadszedł czas, kiedy po prostu zrealizujemy ten projekt.

Ta kwota wydaje się niemal pokrywać to, co przygotowano na konkurs NFOŚiGW. Czy inni będą zadowoleni?

W puli będzie jeszcze kilkaset milionów złotych. To nadal znacząca suma na różne projekty.

W każdym razie będziesz faworytem. Czy część tego nie byłaby wystarczająca?

Mówiąc szczerze, jeśli mamy dokończyć ten projekt, nie możemy sobie pozwolić na zmianę jego fundamentów. Gdybyśmy otrzymali tylko ułamek wnioskowanej kwoty, wrócilibyśmy do punktu wyjścia, musielibyśmy zmienić fundamenty całego projektu. I nie są to tylko nasze założenia; są to podstawy omówione z głównymi partnerami międzynarodowymi. Straciliśmy już sporo czasu; wszelkie modyfikacje sprawią, że niemal niemożliwe będzie ukończenie projektu w zaplanowanym harmonogramie, zwłaszcza biorąc pod uwagę unijne terminy wydawania Krajowego Programu Operacyjnego (KPO). Wszelkie opóźnienia w tych harmonogramach skomplikują wypłatę środków, co stanowi ryzyko dla całej polskiej gospodarki.

9b96528eea10394ca983e1e3afd7f7dd, Biznes Fakty
Prototyp Izery 2022 to część utopionych 244 mln zł | Andrzej Grygiel/East News / East News

Jednak konsekwentnie twierdził Pan, że budowa fabryki będzie kosztować znacznie więcej niż 4,5 mld zł. Były prezes EMP mówił o 6 mld zł, a Pan mówił o 8,5 mld zł.

Tak, ponieważ to stanowi całkowite zapotrzebowanie na inwestycję, ale podzieliliśmy je na fazy. Środki z KPO wystarczą na ukończenie fazy początkowej. Następnie zamierzamy rozbudować fabrykę o dodatkowe działy produkcyjne. Zamierzamy to sfinansować za pomocą długu. Jesteśmy przygotowani; podpisaliśmy listy intencyjne z bankami.

Jak będzie teraz wyglądał harmonogram prac?

KPO przewiduje podpisanie umowy inwestycyjnej i wypłatę środków do końca roku. Zabezpieczymy niezbędne zgody korporacyjne i zwiększymy kapitał do marca 2026 r. Budowa fabryki rozpocznie się najpóźniej w połowie przyszłego roku. Posiadamy grunt, wykonawcę i pozwolenie na budowę. Jesteśmy gotowi. Budowa całego kompleksu potrwa 2-3 lata, ale pierwsza faza zostanie sfinalizowana w ciągu 12-18 miesięcy. Następnie będziemy w stanie produkować 150 000 pojazdów rocznie.

Oznacza to zdolność produkcyjną, ale co właściwie będziesz produkować?

Potrzebujemy znacznej produkcji, ponieważ zakład produkujący 10 000 pojazdów nigdy nie osiągnie rentowności finansowej. Nasz europejski

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *