Biznes Fakty
Jak nadrobić zaległości w dziedzinie AI: kluczowe trendy i rozwiązania na rok 2025
Ostatnio dyskusje na temat sztucznej inteligencji krążyły wokół jej potencjału na przyszłość. Jednak do 2025 r. perspektywa ta wydaje się mniej przekonująca. AI zintegrowała się z codziennymi operacjami biznesowymi – 83% firm wykorzystuje ją w co najmniej jednym aspekcie swojej działalności. Istotne pytania zmieniają się teraz: czy przedsiębiorstwa mogą ją skutecznie wykorzystać? Czy ich systemy są wyposażone, aby sobie z nią poradzić? Czy też inwestują zasoby w technologię, której nie potrafią wykorzystać?

- Raport „Business Driven by Digital – or by People?” wskazuje, że AI stała się już normą. 83% firm wdraża ją w co najmniej jednej domenie, a wdrażanie inteligentnych systemów jest coraz bardziej niezbędne do utrzymania konkurencyjności.
- Systemy ERP oparte na chmurze stanowią kręgosłup współczesnego zarządzania. Coraz więcej firm postrzega je jako sposób na usprawnienie procesów i zwiększenie integracji danych.
- Brak strategii zarządzania danymi jest zauważalny. W przypadku braku zarządzania danymi, sztuczna inteligencja nie przyspieszy podejmowania decyzji; jedynie je zaciemni.
- AI to coś więcej niż tylko technologia; to zmiana filozofii zarządzania. Organizacje muszą nauczyć się myśleć danymi… albo ryzykować pozostaniem w tyle.
Coraz więcej firm aspiruje do wdrożenia AI. Wyzwanie leży w ich częstych próbach zrobienia tego na przestarzałych fundamentach. Stare, rozdrobnione systemy IT, niewystarczająca integracja danych i silosowe podejście do informacji skutkują technologiczną bezwładnością zamiast szybkiej transformacji. Tymczasem raport „Business Driven by Digital – or by People?” ujawnia, że 38% polskich firm obecnie korzysta z systemów ERP opartych na chmurze, a kolejne 39% planuje je wdrożyć. To obiecująca perspektywa, jednak zbyt wielu graczy nadal działa w infrastrukturach, które utrudniają prawdziwe wykorzystanie AI.
Firmy potrzebują elastycznych, skalowalnych systemów, które umożliwiają AI działanie bez ograniczeń. – Złożoność może napędzać postęp, pod warunkiem, że odpowiednie aplikacje, dane i narzędzia AI są na miejscu. Gdy te komponenty są ze sobą zharmonizowane, wydajność całej organizacji wzrasta – podkreśla Marcin Demkiw, Sales Support Director w SAP Polska.

Dane bez strategii są nieskuteczne
AI może być wyjątkowa, ale wymaga inteligentnych danych. Nie sama objętość ma znaczenie, ale jakość, która decyduje, czy system może generować wiarygodne prognozy, pomagać w podejmowaniu decyzji i usprawniać operacje. Problem polega na tym, że wiele firm nie ma ustalonych zasad zarządzania informacją. Według danych z wyżej wymienionego raportu SAP, aż 45% firm dopiero zaczyna opracowywać strategię zarządzania danymi. Bez tego efektywne wykorzystanie sztucznej inteligencji jest trudne.
Obecnie nie algorytmy stanowią przeszkodę, ale raczej brak spójnej, standaryzowanej struktury danych. AI zależy od jakości otrzymywanych danych wejściowych. Jeśli dane te są rozdrobnione, nieaktualne lub niespójne, wyniki będą równie nieprzewidywalne.
POLECAMY: 5 trendów biznesowych SAP Polska na rok 2025. Wkraczamy w nową erę zarządzania polskimi przedsiębiorstwami.
AI wymaga ludzkiego wkładu. Kim będą pracownicy jutra?
Sama technologia nie wystarczy – aż 73% polskich menedżerów pozytywnie ocenia poziom tzw. „kompetencji przyszłości” w swoich zespołach, ale w praktyce jest to dopiero początek ich drogi. Współpraca z AI wykracza poza samo korzystanie z narzędzia; wymaga zupełnie nowego sposobu myślenia o danych, procesach i obowiązkach. Zapotrzebowanie na ekspertów w zakresie inżynierii natychmiastowej, zarządzania modelami i analityki predykcyjnej rośnie w firmach, ale luka w umiejętnościach poszerza się jeszcze szybciej.
Tradycyjna struktura zespołu nie jest już istotna w środowisku, w którym sztuczna inteligencja nie tylko pomaga, ale często odgrywa rolę w określaniu kierunków strategicznych. Stąd firmy potrzebują zmiany sposobu myślenia: samo wdrażanie nowych technologii jest niewystarczające. Personel musi być również przeszkolony w zakresie pracy z tymi innowacjami. Bez tego nawet najbardziej zaawansowane systemy będą działać w izolacji, co doprowadzi organizacje do popadnięcia w chaos zamiast uzyskania przewagi konkurencyjnej. Kompetencje techniczne muszą być połączone z adaptowalnością, która pozostaje rzadką cechą.

Źródło