Biznes Fakty
Klaster zastępujący Izerę bez pieniędzy KPO. EMP zmienia kluczowe daty
Polska inicjatywa pojazdów elektrycznych nadal potrzebuje 1,1 mld euro, co jest kwotą kluczową dla jej rozpoczęcia. Wiceprezes Electromobility Poland nakreślił znaczący harmonogram dla firmy, aby zabezpieczyć finansowanie z Narodowego Planu Odbudowy (KPO). Twierdzi, że firma będzie potrzebowała 28 miesięcy od otrzymania środków na rozpoczęcie produkcji.

- Electromobility Poland szacuje, że rozpoczęcie produkcji nastąpi w ciągu 28 miesięcy od momentu otrzymania finansowania, z czego 22 miesiące zajmie budowa fabryki.
- Polski projekt pojazdów elektrycznych opiera się na finansowaniu ze środków Narodowego Planu Odbudowy, a konkurs ma się rozpocząć w najbliższych tygodniach.
- Firma planuje uruchomienie fabryki o początkowej produkcji 150 000 pojazdów rocznie, z możliwością rozbudowy do 300 000.
- Weź udział w największym badaniu finansowym w Polsce i poznaj rekomendacje dostosowane do Twoich potrzeb
Wsparcie z Narodowego Planu Odbudowy jest kluczowym elementem sukcesu polskiej inicjatywy pojazdów elektrycznych. Jak wyjaśnił wiceprezes Electromobility Poland, organizacja pilnie przygotowuje się do procesu zabezpieczenia tych środków. Rozmawiamy o 1 mld 114 mln EUR z Narodowego Planu Odbudowy.
Fragment programu:
Kiedy EMP otrzyma środki od KPO na polski pojazd elektryczny? Odpowiada wiceprezydent
„To nie jest tak, że bezczynnie czekamy. Aktywnie przygotowujemy się do tego procesu” – podkreśla Łukasz Maliczenko w wywiadzie dla Onet Rano Finansowo. Przedstawiciel EMP zwraca uwagę, że dofinansowanie zostanie przyznane w drodze konkursu zarządzanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Zgodnie z harmonogramem podanym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, konkurs ma się rozpocząć w niedalekiej przyszłości, a umowy z beneficjentami mają zostać sfinalizowane do końca tego roku . „Formalnie, harmonogram wskazany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowi, że umowy między Narodowym Funduszem a ostatecznym beneficjentem, którym jesteśmy, powinny zostać podpisane do końca roku, pod warunkiem, że kwalifikujemy się do otrzymania środków” – wyjaśnia Malychenko. Ten plan sugeruje, że faktyczna budowa zakładu może rozpocząć się dopiero w przyszłym roku.
Od finansowania do produkcji – konkretny harmonogram
Wiceprezes Electromobility Poland podał dokładny harmonogram realizacji projektu po uzyskaniu finansowania. „22 miesiące są potrzebne na budowę fabryki. Dodatkowe sześć miesięcy jest przeznaczone na opracowanie początkowych modeli samochodów, które mają zostać wyprodukowane” – wyjaśnia Malychenko. Łącznie odpowiada to około 28 miesiącom od momentu zabezpieczenia funduszy do rozpoczęcia masowej produkcji pierwszych pojazdów.
Ta oś czasu pozostawia minimalną elastyczność w zakresie potencjalnych modyfikacji projektu, w tym zmiany partnera międzynarodowego. Firma obecnie współpracuje z chińską firmą Geely, choć Malychenko nie potwierdził wprost, czy to partnerstwo będzie kontynuowane. „Wciąż jesteśmy w trakcie składania całej tej układanki, więc na pewno nie zostaniemy zaskoczeni. Z jednej strony prowadzimy bardzo zaawansowane rozmowy i mamy model współpracy z naszym głównym partnerem. Gdyby doszło tutaj do jakichkolwiek zmian, mogłoby to rzeczywiście wpłynąć na ogólny harmonogram” — przyznaje wiceprezes EMP.
Z Izery do Hubu – produkcja na szeroką skalę
Electromobility Poland dokonało rewizji koncepcji projektu z pierwotnie proponowanej Izery. Ta zmiana wiąże się również ze znacznym zwiększeniem planowanej zdolności produkcyjnej fabryki w Jaworznie.
Wiceprezes EMP podkreśla, że zmiana koncepcji pozytywnie wpływa na skalę inicjatywy. „Przygotowujemy się teraz do rozpoczęcia budowy fabryki o początkowej zdolności produkcyjnej 150 000 pojazdów i możliwości rozbudowy do 300 000 pojazdów rocznie ” – ujawnia.
Oznacza to znaczny wzrost w stosunku do pierwotnie prognozowanych 100 000 pojazdów rocznie. „Rozwijamy to. Nowy kierunek otwiera nowe możliwości wykorzystania ekonomii skali i potencjału partnera, z którym możemy współpracować, w celu optymalizacji wykorzystania fabryki i wszystkich tych centrów kompetencji, w które inwestujemy” — wyjaśnia wiceprezes.
Nadal nie ma pewności co do marki, pod którą pojazdy będą produkowane w Jaworznie — czy będzie to marka polska, czy potencjalnie marka zagranicznego partnera. Malichenko powstrzymuje się od udzielania konkretnych oświadczeń w tej sprawie: „ To informacja, którą ujawnimy, gdy będziemy znacznie bliżej rozpoczęcia inwestycji , ponieważ jest ona również przedmiotem ostatecznych ustaleń z partnerem” — stwierdził.
Cały wywiad dostępny jest tutaj.
Onet Morning. Finansowo
Onet Rano. Finansowo to cotygodniowa audycja, w której dziennikarze Business Insider rozmawiają z zaproszonymi ekspertami ze świata biznesu i polityki, aby omówić bieżące wydarzenia i tematy związane z polską gospodarką, finansami publicznymi i wpływem polityki na dobrobyt finansowy każdego obywatela.
Program emitowany jest w każdą środę o godz. 10:00 na kanale
Źródło