Logitech chciał “myszy na abonament”, ale ostatecznie zachował zdrowy rozsądek. Teraz zaskakuje prognozami

Logitech, znany producent akcesoriów komputerowych, od lat buduje swoją pozycję na rynku, rozwijając portfolio produktów od myszek po zaawansowane urządzenia do pracy zdalnej i gamingu. Mimo że firma nie boi się eksperymentować, niedawny pomysł abonamentowej myszki wywołał falę krytyki. Obecnie Logitech wprowadza rozwiązania wykorzystujące generatywną sztuczną inteligencję — przynajmniej częściowo.

B2dbddcb0a06ae52752236b548b8fbf6, Biznes Fakty
Logitech nadal kojarzy się głównie z myszami i klawiaturami | Foto: Logitech
  • Logitech rozwinął przez lata swoje portfolio, od myszek i klawiatur po urządzenia do pracy zdalnej i akcesoria dla graczy
  • W tym roku na firmę spłynęła duża fala krytyki za pomysł wprowadzenia myszek na abonament
  • Pomimo strat na giełdzie od początku roku, Logitech podniósł prognozy sprzedażowe na bieżący rok i przewiduje dalszy wzrost popytu
  • Marka istnieje na rynku ponad 40 lat i obecnie, choć częściowo, próbuje wykorzystywać trend na sztuczną inteligencję
  • Więcej informacji o biznesie znajdziesz na stronie Businessinsider.com.pl

Logitech, znana na całym świecie firma produkująca akcesoria komputerowe, została założona w 1981 r. w Lausanne w Szwajcarii. Początkowo koncentrowała się na produkcji myszek komputerowych, a jej pierwszym produktem była myszka do komputerów Apple. Z biegiem lat spółka rozwijała ofertę, wprowadzając różne urządzenia, takie jak klawiatury, głośniki oraz sprzęt do gier, co przyczyniło się do jej globalnej ekspansji.

Ostatnie posunięcia Logitecha to inwestycja w rozwój technologii związanych z pracą zdalną i gamingiem. W lipcu 2023 r. firma przejęła markę Loupedeck, co zaowocowało nowym produktem — Logitech MX Creative Console, zaprojektowanym z myślą o obsłudze aplikacji z pakietu Adobe. To urządzenie ma na celu poprawę wydajności pracy kreatywnej. Jak przekonuje producent, można przypisywać różne akcje do nietypowej “konsoli” i w ten sposób np. trzy kliknięcia myszy stają się jednym naciśnięciem przycisku na urządzeniu. Dodatkowo sprzęt obsługuje takie aplikacje jak Zoom, Microsoft Teams, Spotify czy Apple Music.

873b87d4765396963813d59b12fb759a, Biznes Fakty
Nietypowa konsola do zarządzania pakietem Adobe to specjalne pokrętło i klawiatura zapewnijące intuicyjne sterowanie | Logitech

W październiku 2023 r. Bracken Darrell, dotychczasowy dyr. generalny firmy, ustąpił ze stanowiska, co sugerowało zmiany w strategii zarządzania. W sierpniu br. pojawił się z kolei pomysł stworzenia myszy na abonament, którym podzieliła się w jednym z wywiadów Hanneke Faber, obecna dyr. generalna Logitech. Choć był to jedynie pomysł i firma nie miała takiego produktu w ofercie, spotkał się on z ogromną krytyką ze strony użytkowników i klientów na całym świecie. Logitech musiał później wystosować komunikat i zapewnił, że nie ma planu wprowadzenia na rynek takiego rozwiązania.

Czytaj też: Pierwszy praktyczny sprzęt oparty na AI — w dodatku niedrogi

Myszy i klawiatury to nie wszystko

Choć firma nie wykorzystuje trendu na generatywną AI tak, jak byłoby to możliwe, stara się na swój sposób pokazywać, że nie jest zupełnie nieobecna w tym segmencie. Udostępniła m.in. oprogramowanie Logi AI Prompt Builder, które działa z wybranymi myszami i klawiaturami. Jeśli mamy konto na ChatGPT (może być również to darmowe), a także odpowiedni sprzęt Logitecha, możemy zainstalować oprogramowanie i przypisywać prompty do konkretnych skrótów czy przycisków.

Logitech nadal głównie kojarzy się z myszami i klawiaturami, ale w ostatnich latach znacznie rozszerzył portfolio produktów. Firma wykorzystała trend na pracę zdalną w czasie pandemii COVID-19 i wprowadziła nie tylko kamerki internetowe, ale też np. lampy zapewniające atrakcyjne oświetlenie, by dobrze prezentować się na spotkaniach online. W ofercie znajdziemy też głośniki komputerowe, różnego rodzaju słuchawki z mikrofonem, czy też sprzęt do sal konferencyjnych i piloty do zdalnego sterowania prezentacjami. Pojawiło się nawet oprogramowanie do zarządzania salami i tworzenia np. rezerwacji na godziny, jakie dostępne jest w abonamencie — w najdroższej wersji zyskujemy nawet menedżera ds. serwisu technicznego i gwarancję wymiany produktów w ciągu 24 godz., jeśli dojdzie do jakiejś usterki.

Rozwój Logitecha to również stworzenie specjalnego działu z akcesoriami dla urządzeń marki Apple, niemniej od lat użytkownicy doceniają firmę przede wszystkim za jej mysz z serii MX Master. To droga, kosztująca ponad 500 zł mysz bezprzewodowa, ale ma szerokie możliwości konfiguracji, jest bardzo precyzyjna i działa nawet na szklanych powierzchniach. Co więcej, po naładowaniu do pełna działa nawet do 70 dni, a minuta ładowania sprawia, że możemy jej używać przez ok. 3 godz. Na tym polu Logitech wyraźnie wyprzedza konkurentów.

Sprawdź też: Adobe wygeneruje wideo z AI. “Nie musisz obawiać się swojego działu prawnego”

Zwiększone prognozy sprzedażowe

Spółka istnieje już na rynku ponad 40 lat i w czasie pandemii osiągała rekordowe wyniki na giełdzie, natomiast za ostatnie 5 lat jej akcje zapewniły zysk rzędu 92 proc. Biorąc pod uwagę takie marki jak Nvidia czy Apple, Logitech jest na ich tle niewielką firmą, z kapitalizacją na poziomie 12,4 mld dol. Inwestorzy cenią jednak tę markę i uważają za “dobry wybór długoterminowy”.

Hanneke Faber skomentowała ostatnio kwartalne wyniki finansowe firmy, dodając przy tym, że zaufanie konsumentów “pozostanie na wysokim poziomie” w czwartym kwartale, kiedy często sprzedaż rośnie ze względu na liczne promocje i akcje przedświąteczne. — Jesteśmy gotowi na święta i uważamy, że globalny konsument pokaże odporność — powiedziała Faber agencji Reuters.

Logitech podniósł też roczne prognozy sprzedaży, spodziewając się wyższych przychodów i zysków. Było to pozytywne zaskoczenie dla rynku.

Firma ma za sobą dobre miesiące i odnotowała wyraźny wzrost popytu w drugim kwartale. Obecnie oczekuje, że jej roczna sprzedaż wyniesie od 4,39 do 4,47 mld dol., w porównaniu do wcześniejszej prognozy zakładającej 4,34 — 4,43 mld dol.

Liczby te sugerują powrót do wzrostu sprzedaży w Logitechu i wygląda na to, że spółka nie będzie musiała zmagać się dalej z niższym popytem po boomie napędzanym pandemią, gdy ludzie gromadzili sprzęt do pracy i gier podczas lockdownów.

Czytaj też: W czasie gorączki złota sprzedawaj łopaty. Nietypowa firma ma wycenę 19 mld dolarów i nie przestaje rosnąć

W tym roku i tak spadki

Mimo to akcje firmy od początku roku są na stracie na poziomie 15 proc. Niektórzy analitycy spodziewali się prognozy sprzedaży na poziomie ok. 4,51 mld dol., czyli jeszcze większego odbicia, a dodatkowo niepokoją ich rosnące koszty operacyjne. Jak zauważył Erik Woodring, analityk Morgan Stanley, wyniki sprzedażowe za ostatni kwartał są nieco lepsze, niż oczekiwano, ale “wyższe od zakładanych koszty operacyjne w bieżącym roku fiskalnym prawdopodobnie ograniczą rentowność Logitecha“.

Z drugiej strony w 2025 r. spodziewany jest dalszy wzrost sprzedaży komputerów i akcesoriów, napędzany dalszym rozwojem AI, w tym pojawieniem się agentów AI. To może sprawić — choć oczywiście nie musi — że Logitech wypracuje dalsze wzrosty sprzedaży.

Autor: Grzegorz Kubera, dziennikarz Business Insider Polska

Nota: Zamieszczone w tekście wyceny mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią rekomendacji do zakupu lub sprzedaży produktów finansowych.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *