Biznes Fakty
Najnowsze zasady etykiety: Jak korzystać z telefonu komórkowego?
Komunikacja mobilna znacznie ułatwiła życie, oszczędzając mnóstwo czasu i wysiłku, a jednocześnie je komplikując. „Jak?” – zapytasz. No właśnie, jak…
Pamiętasz, kiedy ostatnio musiałeś radzić sobie ze spamem na telefonie? Albo podsłuchiwać czyjąś prywatną rozmowę w komunikacji miejskiej? Albo relaksując się w lesie, słuchać nieprzyjemnej muzyki z czyjegoś przenośnego głośnika? Czy znasz takie sytuacje? A może sam stałeś się ich przyczyną?
Moglibyśmy zrzucić całą winę na młodsze pokolenie, gdyby tylko ono tak się zachowywało. Ale coraz częściej widzimy dziadków puszczających głośno muzykę z telefonów komórkowych podczas spacerów z wnukami, a także dorosłych, wpływowych i wpływowych ludzi prowadzących negocjacje biznesowe przez głośnik w holu teatru…
„Mobilna apokalipsa” doprowadziła do tego, że głośne, obce rozmowy nieznajomych, zimne telefony spamowe od telemarketerów i inne „mobilne śmieci” są dziś odbierane dość spokojnie, ale na próżno… Przecież akceptując sytuację „taką, jaka jest”, poniekąd zgadzamy się z tymi „normami” ustanowionymi przez niewiadomo kogo i nie dajemy sobie szansy na zmianę obecnego stanu rzeczy. Czy spotkaliście kiedyś szanowanych mężczyzn negocjujących przez głośnik w miejscu publicznym?
W niektórych krajach rozwiniętych zasady etykiety korzystania z telefonów są nagłaśniane publicznie przez operatorów komórkowych i producentów w formie reklam. Tymczasem, póki ten wspaniały trend jeszcze do nas nie dotarł, spróbujmy sami naprawić sytuację, studiując najnowsze zasady etykiety dotyczące komunikacji mobilnej i zaczynając ich przestrzegać:
1. Nie wykonuj ani nie odbieraj połączeń w miejscach publicznych ani w transporcie publicznym. Jeśli musisz wykonać połączenie lub odebrać pilne połączenie, udaj się w bardziej ustronne miejsce, mów cicho, krótko i na temat.
2. Wybierz spokojne i neutralne dzwonki.
3. Wyłącz dźwięk naciśnięcia klawisza.
4. Włącz automatyczną sekretarkę, gdy przyjdziesz na oficjalne wydarzenie, do kina, teatru, muzeum, galerii, filharmonii. W takiej sytuacji automatyczna sekretarka jest wygodniejsza niż tryb cichy, ponieważ dzwoniący, zamiast tracić czas na wielokrotne połączenia, mogą od razu zostawić wiadomość.
5. Kontakty mobilne Twoich znajomych i przyjaciół mogą być przekazywane osobom trzecim wyłącznie za ich zgodą.
6. Dopuszczalne godziny połączeń to 8:00 – 22:00.
7. Oddzwanianie na nieznany numer jest niepotrzebne, a czasem nawet niebezpieczne.
8. Jeśli sytuacja na to pozwala, lepiej napisać wiadomość w bezpłatnym komunikatorze niż dzwonić, ponieważ często wygodniej jest człowiekowi odpowiedzieć na wiadomość w komunikatorze niż zadzwonić (wyjątek stanowią kontakty z bliskimi, a także osobami starszymi).
9. Nie zostawiaj swojego telefonu prywatnego w miejscu pracy: odbieranie połączeń może być irytujące i odrywać współpracowników od pracy.
10. Zaleca się, aby nigdy nie używać prywatnego numeru telefonu w pracy (czasami pracownicy popełniają ten błąd, chcąc jak najwygodniej kontaktować się z najlepszymi klientami; w rezultacie muszą odbierać telefony służbowe w weekendy, w czasie urlopu, a czasem nawet po wyjściu z pracy). Takie zachowanie zaciera granice komunikacji biznesowej.
11. Podczas rozmowy biznesowej nie pytaj rozmówcy, czy ma minutę, 5 minut, czy też może swobodnie rozmawiać: to tylko dezorientuje rozmówcę i marnuje czas (być może, aby rozwiązać jakąś sprawę, rozmówca jest gotowy odwrócić uwagę od ważnych spraw i nie ma w tej chwili możliwości omówienia innych niuansów). Jeśli rozmówca nie ma minuty, najprawdopodobniej nie odbierze telefonu; lepiej jest jak najkrócej przedstawić istotę sprawy i precyzyjnie zadać pytanie.
12. Jeśli sam znajdziesz się w sytuacji, w której nie będziesz miał czasu odebrać telefonu, masz dwie akceptowalne opcje:
Nie odbieraj i oddzwoń później. Jeśli dzwoni Twój szef lub ktoś z kierownictwa, ta opcja jest lepsza. Po odebraniu natychmiast poinformuj osobę, że nie możesz rozmawiać (i określ godzinę, o której możesz oddzwonić).
Nigdy nie odpowiadaj ani nie słuchaj pytania swojego rozmówcy, po czym w odpowiedzi powiedz, że nie czujesz się komfortowo rozmawiając w tej chwili. (Jeśli nie czujesz się komfortowo rozmawiając, nie mów tego! Jednak odpowiadanie na pytanie i słuchanie go, a następnie przerywanie rozmowy jest niegrzeczne.)
13. Używanie muzyki zamiast sygnału wybierania jest dość kontrowersyjne, zwłaszcza w środowisku biznesowym; a używanie żartobliwych sygnałów wybierania jest całkowicie niedopuszczalne. Zanim ustawisz melodię zamiast sygnału wybierania, zastanów się, jak będzie ona odpowiednia, gdy zadzwoni do Ciebie partner biznesowy, pracodawca, osoba poszukująca pracy, matka Twojego studenta, ojciec Twojej dziewczyny.
14. Nawet jeśli spodziewasz się ważnego połączenia, niegrzecznie jest kłaść telefon na stole (wyjątkiem może być czasem miejsce pracy, a także hałaśliwe lokale).
15. Jeżeli połączenie zostanie przerwane, osoba, która dzwoniła, oddzwania.
16. Połączenie, które nie ustaje po 5 sygnałach, jak również połączenie powtarzane po jednym nieodebranym połączeniu, uważa się za natarczywe (jeśli nie odebrano połączenia, ponowne zadzwonienie jest dopuszczalne po upływie dwóch godzin).
17. Przełączenie się na drugą linię jest wskazane tylko wtedy, gdy połączenie przychodzące z drugiej linii jest wyjątkowo ważne i zawsze należy to zrobić po przeprosinach drugiej osoby.
18. Będąc w towarzystwie, staraj się nie rozpraszać rozmowami telefonicznymi i wiadomościami na telefonie komórkowym, chyba że jest to absolutnie konieczne.
19. Używaj silnego hasła. Jeśli Twój telefon zostanie skradziony lub zgubiony, zablokuj go zdalnie (w tym celu musisz wcześniej włączyć w nim funkcję zdalnego sterowania). Dzięki temu ochronisz nie tylko siebie, ale i osoby z Twojej listy kontaktów przed możliwymi działaniami intruzów.
20. Jeśli znajdziesz czyjś zgubiony telefon, pod żadnym pozorem go nie wyłączaj. Znajdź „mamę”, „tatę” i „siostrę” na liście kontaktów i zadzwoń, aby zgłosić znalezisko. W ten sposób pomożesz właścicielowi telefonu szybciej go odzyskać. Pamiętaj: żądanie nagrody za znaleziony telefon jest niezgodne z prawem.
21. Rozmawianie przez głośnik jest niedopuszczalne w społeczeństwie. Wyjątkiem są sytuacje wymagające takiej rozmowy (np. negocjacje biznesowe w biurze).
22. Jeśli lubisz oglądać filmy lub słuchać muzyki, zawsze używaj słuchawek w miejscach publicznych. Jednocześnie upewnij się, że możesz słyszeć wszystko, co dzieje się wokół Ciebie: ktoś może do Ciebie podejść z prośbą lub pytaniem, nie wspominając o sytuacjach awaryjnych.
23. Głośników przenośnych można używać tylko tam, gdzie muzyka nie będzie przeszkadzać innym osobom, czyli: w domu; rzadziej – na pikniku lub na wsi (ale tylko pod warunkiem, że nikt poza Tobą i Twoim towarzystwem nie będzie mógł słuchać Twojej muzyki ani radia). Używanie głośników przenośnych w transporcie publicznym i miejscach publicznych jest niegrzecznym naruszeniem czyjejś przestrzeni osobistej!
W każdej niejasnej sytuacji właściwą decyzję podejmą kierując się zdrowym rozsądkiem i uniwersalnymi zasadami dobrego wychowania: „nie drażnij, nie rozpraszaj, nie angażuj, nie szkodź”.
Komunikacja za pośrednictwem telefonu komórkowego stanowi nieodłączną część naszego życia i od nas zależy, czy uczynimy ją możliwie jak najbardziej komfortową nie tylko dla siebie, ale i dla osób wokół nas.
„Nie ma sensu przestrzegać żadnych zasad postępowania, skoro wszyscy wokół je łamią!” – powiesz i okażesz się w błędzie. To od Ciebie, i tylko od Ciebie, zależy, czy swoim przykładem zademonstrujesz innym właściwe zachowanie, czy też wtopisz się w tłum, pogarszając i tak już trudną sytuację. W końcu być może to dzięki Tobie i Twoim staraniom za kilka lat będziemy żyć w pięknym i komfortowym świecie, w którym ludzie zrozumieją wartość wzajemnego szacunku!