Biznes Fakty
Nowa kolej Izery w rozmowach z Chińczykami. „Jesteśmy otwarci na partnerów”
Izera zawarła umowę partnerską z chińską firmą Geely; jednak nowa koncepcja projektu skłoniła firmę do zbadania innych współpracowników technologicznych, pozostawiając otwarte drzwi dla potencjalnych zmian. „Biorąc pod uwagę opóźnienia w całym procesie finansowania, jesteśmy również otwarci na rozmowy z alternatywnymi partnerami” – stwierdził Łukasz Maliczenko, wiceprezes Electromobility Poland, podczas programu Onet Rano Finansowo.

- Izera sformalizowała partnerstwo z chińskim Geely, ale Electromobility Poland (EMP) z uwagi na opóźnienia w finansowaniu rozważa współpracę z innymi podmiotami.
- EMP podkreśla, że narodowość partnera nie jest priorytetem; prawdziwą wartością jest jego gotowość do angażowania się w transfer wiedzy i przedsięwzięcia kooperacyjne.
- Harmonogram finansowania polskiego projektu pojazdów elektrycznych przerósł oczekiwania, co utrudniło realizację pierwotnych planów.
- Weź udział w największym badaniu finansowym w Polsce i poznaj rekomendacje skrojone na miarę Twoich potrzeb.
Electromobility Poland (EMP) utrzymuje pozytywne stosunki z chińską firmą Geely; jednak ze względu na wydłużony proces finansowania polskiej inicjatywy samochodów elektrycznych, firma rozważa możliwość współpracy z dodatkowymi partnerami . W wywiadzie dla programu Onet Rano Finansowo, Łukasz Maliczenko, wiceprezes EMP, powtórzył, że głównym celem pozostaje realizacja celów strategicznych projektu, niezależnie od tego, kto będzie przyszłym partnerem .
Cytat z programu:
Electromobility Polska odejdzie od chińskiego partnera? „Jesteśmy otwarci na nowe współprace”
Niepewna przyszłość współpracy z chińskim partnerem
Electromobility Poland, podmiot stojący za projektem polskiego samochodu elektrycznego Izera, obecnie dąży do uzyskania stabilności finansowej. Podczas gdy EMP nadal utrzymuje solidne relacje z Geely, wiceprezes firmy nie wyklucza możliwości zmiany partnerów technologicznych . „Wciąż utrzymujemy doskonałe relacje z Geely. Jednak ze względu na opóźnienia w całym procesie finansowania jesteśmy również otwarci na współpracę z alternatywnymi partnerami w celu zabezpieczenia różnorodnych możliwości biznesowych” — wspomniał Maliczenko podczas dyskusji.
Decyzja dotycząca ostatecznego partnera zostanie sfinalizowana dopiero po zakończeniu procesu finansowania, co pozwoli na bardziej stabilną sytuację firmy. Maliczenko podkreślił, że narodowość potencjalnego partnera nie jest głównym zmartwieniem; najważniejsza jest jego gotowość do współpracy zgodnie z celami EMP. „ Narodowość partnera nie ma większego znaczenia . To, co naprawdę się liczy, to to, czy jest on otwarty na współpracę w sposób, który właśnie opisałem” – stwierdził wiceprezes EMP.
Cele strategiczne projektu
Według Maliczenko, EMP poszukuje partnera, który będzie chciał wspólnie rozwijać biznes w kilku kluczowych sektorach. „ Partner, który jest skłonny do lokalizacji lub współrozwoju tego biznesu z nami zarówno pod względem produkcyjnym, jak i technologicznym, a także ułatwia transfer wiedzy i tworzenie wspólnych przedsięwzięć komercyjnych”, wiceprezes EMP nakreślił główne oczekiwania wobec potencjalnego współpracownika.
Planowany do budowy w Polsce hub elektromobilności będzie zarządzany przez Electromobility Poland, podczas gdy skład pozostałych uczestników tej inicjatywy pozostaje elastyczny. Firma ma na celu dokonywanie strategicznych wyborów, które uwzględniają nie tylko jej własne potrzeby, ale także dynamikę rynku i potencjalne strategie partnerów.
Turbulencje na rynku motoryzacyjnym
Wiceprezes EMP zwrócił uwagę na obecny stan branży motoryzacyjnej, który dodatkowo komplikuje realizację projektu. „Rynek motoryzacyjny stoi w obliczu trudnych czasów. Europejscy partnerzy i firmy wciąż znajdują nowe pozycje i możliwości na rynku. Chińscy partnerzy lub chińskie firmy agresywnie poszukują możliwości zaistnienia na rynku europejskim ” – podkreślił Maliczenko.
W tym szybko zmieniającym się krajobrazie Geely ocenia również swoje perspektywy biznesowe w Europie. Opóźnione finansowanie polskiego projektu może wpłynąć na decyzje chińskiego partnera. „Musimy uznać rzeczywistość, że ten przedłużony okres finansowania związany z naszą działalnością może oznaczać, że nie tylko nasze potrzeby powinny być brane pod uwagę, ale także to, czy możemy spełnić wymagania naszego partnera w ustalonym przez niego terminie” — zauważył wiceprezes EMP.
Opóźnienia i frustracja
Polski projekt pojazdów elektrycznych napotyka na kilka opóźnień. Malychenko przypomniał, że początkowe plany przewidywały rozpoczęcie produkcji już w 2022 roku. „Pamiętam początkowe deklaracje dotyczące rozpoczęcia produkcji w 2022 roku . Teraz jesteśmy w 2025 roku i wciąż omawiamy plany rozpoczęcia produkcji w przyszłości ” – przyznał wiceprezes EMP, który jest w firmie od 2019 roku.
Opóźnienia w postępie prac nad projektem są zrozumiałe i powodują frustrację nie tylko u przedstawicieli polskiej firmy, ale także u potencjalnych partnerów. Dotyczy to w szczególności chińskiej korporacji, dla której współpraca z EMP miała być częścią szerszej strategii penetracji rynku europejskiego. „Zakładanie biznesu o tak strategicznym znaczeniu, zwłaszcza takiego, który wiąże się nie tylko z niewielką współpracą z nami, ale także z modelowaniem swojej obecności w Europie, i odkładanie go na później w oczekiwaniu na nasze działania tutaj, jest niewątpliwie ryzykownym przedsięwzięciem ” – wyjaśnił Maliczenko.
Równoważenie szans i oczekiwań
Wiceprezes
Źródło