Biznes Fakty
Rekordowe zainteresowanie elektrykami w Polsce. Pomogły wyższe cła?
W czerwcu Polacy zarejestrowali najwięcej elektryków w historii, a liczba rejestracji po raz pierwszy przekroczyła próg 2 tys. aut – wynika z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. W rankingu popularności zaczęły odjeżdżać dwa modele, napędzane zapowiadanym wzrostem cła na auta z Chin.
W czerwcu 2024 r. w Polsce zarejestrowano 2119 nowych aut elektrycznych – o ponad 50 proc. więcej niż w analogicznym miesiącu 2023 r. To pierwszy przypadek w historii, kiedy do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców trafiło więcej niż 2 tys. elektryków.
Wyższe cła przyspieszyły rejestracje
Z jednej strony na tak znaczący wzrost liczby rejestracji aut zasilanych prądem miał wzrost liczby rejestracji nowych osobówek w ogóle. Cały rynek w ujęciu rocznym wzrósł o blisko 21 proc. do rekordowego poziomu ponad 50 tys. zarejestrowanych pojazdów.
Z drugiej do wyniku przyczyniły się szczególnie rejestracje dwóch modeli produkowanych przez Teslę – modelu y i modelu 3. Łącznie w Polsce przybyły 833 nowe modele z tej stajni, co można wiązać z wyższymi cłami na auta elektryczne produkowane w Chinach, w tym tesle właśnie.
Przypomnijmy, że od 4 lipca cło, które do tego czasu wynosiło 10 proc., wzrosło w zależności od producentów: do 17,4 proc., 20, proc., 21 proc. i 38,1 proc. Ostatnia taryfa dotyczy aut produkowanych przez koncern SAIC, który odmówił współpracy z Komisją Europejską. Wyższe cła to z kolei pokłosie dochodzenia KE, które wykazało, że chińscy producenci aut elektrycznych mogli liczyć na pożyczki od chińskiego rządu, ulgi podatkowe i tańsze grunty, co z kolei pozwalało stosować im zaniżone ceny utrudniające europejskim producentom konkurencję.
Najpopularniejszym modelem elektrycznym w czerwcu była tesla 3 (583 szt.), która wyprzedziła teslę y (250 szt.) i volvo ex30 (134 szt.).
Rejestracje nowych aut elektrycznych w I poł. 2024 r. – najpopularniejsze modele |
|||
---|---|---|---|
Lp. |
Model |
Liczba rejestracji |
Zmiana r/r [w proc.] |
1. |
Tesla Model Y |
1399 |
+10,2 |
2. |
Tesla Model 3 |
1294 |
+54,6 |
3. |
Volvo EX30 |
751 |
– |
4. |
Audi Q4 e-tron |
376 |
-6,0 |
5. |
Kia Niro |
256 |
-3,4 |
6. |
Kia EV6 |
224 |
-49,1 |
7. |
Mercedes-Benz EQA |
205 |
+56,5 |
8. |
MG MG4 |
201 |
– |
9. |
Nissan Leaf |
199 |
+7,0 |
10. |
BMW i4 |
181 |
+32,1 |
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego |
W całym pierwszym półroczu 2024 r. Polacy zarejestrowali 8861 aut elektrycznych i choć to najlepsze pierwsze półrocze w historii, to tempo wzrostu wyraźnie siadło. Wspomniany wynik był bowiem „jedynie” o 4 proc. wyższy od zanotowanego w analogicznym okresie 2023 r. Spadł za to udział aut elektrycznych w rynku nowych osobówek. Choć w samym czerwcu przekroczył 4 proc., to w I poł. 2024 r. wyniósł 3,2 proc. (-0,4 pp. r/r).
W I poł. 2024 r. najczęściej rejestrowano teslę y (1399 szt.). Na drugim miejscu uplasowała się tesla 3 (1294 szt.). Udział w rynku obu tesli przekroczył tym samym 30 proc. Podobnie jak w czerwcu, podium zamknęło volvo ex30 (751 szt.). Do czołowej dziesiątki, co także można wiązać z wyższym od lipca cłem, wskoczył chiński elektryk mg mg4 (201 st.). Wypada z niej za to popularna do niedawna i najtańsza w zestawieniu dacia spring oraz fiat 500.
Hybrydy robią przewagę
Udział wszystkich aut z napędami alternatywnymi w ogólnej liczbie rejestracji nowych aut osobowych w I poł. 2024 r. po raz pierwszy przekroczył 50 proc., wynosząc 55 proc. To przede wszystkim zasługa hybryd. Te klasyczne (HEV) rejestrowano 60 688 razy (+43,7 proc. r/r), co przełożyło się na blisko 22-procentowy udział w rynku. W analizowanym okresie przybyło także 67 950 tzw. miękkich hybryd (MHEV) – o 47,1 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2023 r., co oznaczało, że niemal co czwarte nowe auto osobowe rejestrowane nad Wisłą było miękką hybrydą.
Na zbliżonym poziomie od wielu miesięcy pozostaje liczba rejestracji i udział w rynku hybryd typu plug-in, czyli umożliwiających ładowanie z gniazdka. W I poł. 2024 r. przybyło 7213 takich aut – o 6,6 proc. więcej niż przed rokiem, a ich udział w rynku wyniósł 2,6 proc. (-0,2 pp. r/r).
Wśród klasycznych i miękkich hybryd najczęściej rejestrowano toyoty: corollę (13 304 szt.), yaris cross (6786 szt.), rav4 (6495 szt.) oraz c-hr (6486). Pierwszą nie-toyotą w zestawieniu jest skoda octavia (4500 szt.).
Zdecydowanie większe urozmaicenie panuje w rankingu popularności hybryd plug-in. Do bazy CEPiK najczęściej trafiała co prawda toyota rav4 (533 szt.), to na podium znalazły się także dwa znacznie droższe modele: mercedes-benz glc (388 szt.) oraz porsche cayenne (423 szt.).