Sztuczna inteligencja w każdej odnodze gospodarki. To czeka nas w 2025 r.

Od sal konferencyjnych po pokoje socjalne, generatywna sztuczna inteligencja zawładnęła światem w 2024 r., wywołując dyskusje w różnych branżach na temat najlepszego wykorzystania tej technologii do zwiększenia innowacyjności i kreatywności, poprawy obsługi klienta, transformacji rozwoju produktów, a nawet usprawnienia komunikacji. Co czeka nas w 2025 r.?

77b5cf0b2bf534b0bd04ea464326435a, Biznes Fakty
David Hogan, wiceprezes EMEA w Nvidii, dzieli się prognozami na 2025 r. | Foto: drmvisioner / Shutterstock

Według IDC przedsiębiorstwa na całym świecie mają wydać 307 mld dol. na rozwiązania AI w 2025 r., a potem aż 632 mld dol. do 2028 r., przy złożonej rocznej stopie wzrostu wynoszącej 29,0 proc. IDC przewiduje, że AI będzie miała skumulowany globalny wpływ ekonomiczny w wysokości 19,9 bln dol. do 2030 roku i będzie napędzać 3,5 proc. światowego PKB w 2030 r.

Wraz z nadejściem roku 2025, branże takie jak ochrona zdrowia, telekomunikacja, rozrywka, energetyka, robotyka, motoryzacja i handel detaliczny będą wykorzystywać modele AI na większą skalę, łącząc je z własnymi danymi. Przygotowują się też do stworzenia AI zdolnej do rozumowania.

Kolejną wielką rzeczą na horyzoncie jest AI agencyjna, forma autonomicznej lub „rozumującej” AI, która wymaga wykorzystania różnych modeli językowych, nowoczesnych RAG-ów (Retrieval-Augmented Generation — technika w sztucznej inteligencji, która łączy generatywne modele językowe z systemami wyszukiwania informacji, umożliwiając generowanie odpowiedzi na podstawie aktualnych, zewnętrznych danych — red.) i zaawansowanych architektur danych.

Nadawanie AI ludzkiej twarzy

AI stanie się bardziej znajoma w użyciu, emocjonalnie responsywna i będzie cechować się większą kreatywnością i różnorodnością. Pierwsze modele generatywnej AI, które tworzyły obrazy, miały problemy z prostymi zadaniami, takimi jak rysowanie zębów. Szybkie postępy w AI sprawiają, że obrazy i filmy stają się bardziej fotorealistyczne, podczas gdy głosy generowane przez AI tracą robotyczne brzmienie.

Te postępy będą napędzane przez udoskonalenia algorytmów i zbiorów danych oraz uznanie przez przedsiębiorstwa, że AI potrzebuje swojej twarzy i głosu, aby mieć znaczenie dla 8 mld ludzi. Spowoduje to również zmiany w interakcji z AI, które będą bardziej płynne i naturalne. Interakcje z AI nie będą już odbierane jako seria wymian, ale zaoferują bardziej angażujące i przypominające ludzkie doświadczenie konwersacyjne.

Przedsiębiorstwa wzmocnią fabryki AI do przetwarzania danych w inteligencję

Fabryki AI w przedsiębiorstwach już przekształcają surowe dane w inteligencję biznesową. W przyszłym roku biznesy rozszerzą te fabryki, aby wykorzystać ogromne ilości danych historycznych i syntetycznych, a następnie generować prognozy i symulacje dla wszystkiego — od zachowań konsumentów i optymalizacji łańcucha dostaw po ruchy na rynkach finansowych i cyfrowe bliźniaki fabryk i magazynów.

Fabryki AI staną się kluczową przewagą konkurencyjną, która pomoże wczesnym użytkownikom przewidywać i kształtować przyszłe scenariusze, zamiast tylko na nie reagować.

Poszczególne kraje i branże zaczną też badać, jak AI automatyzuje różne aspekty gospodarki, aby utrzymać obecny standard życia — nawet gdy globalna populacja się zmniejsza.

Te wysiłki mogą pomóc w zrównoważonym rozwoju i walce ze zmianami klimatycznymi. Na przykład branża rolnicza zacznie inwestować w autonomiczne roboty, które mogą czyścić pola oraz mechanicznie usuwać szkodniki i chwasty. Zmniejszy to potrzebę stosowania pestycydów i herbicydów, utrzymując planetę w lepszym stanie i uwalniając kapitał ludzki do innych działań. Można spodziewać się też nowego myślenia w biurach planowania urbanistycznego, uwzględniającego pojazdy autonomiczne i poprawiającego zarządzanie ruchem.

W dłuższej perspektywie AI może też pomóc w znalezieniu rozwiązań dla redukcji emisji dwutlenku węgla i jego składowania, co stanowi pilne globalne wyzwanie.

Autor: David Hogan, wiceprezes EMEA w Nvidii

David kieruje działem sprzedaży Enterprise EMEA firmy Nvidia, który wspiera głównych klientów wdrażających sztuczną inteligencję i wysokowydajne przetwarzanie (HPC). Zespół obejmuje wiele pionów rynkowych, w tym usługi finansowe, energetykę i opiekę zdrowotną. David wspiera również rządy w Europie w opracowywaniu i wdrażaniu strategii AI.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *