Biznes Fakty
VISION EQXX – zupełnie nowy poziom zasięgu i efektywności aut elektrycznych
Nowy, przełomowy zespół napędowy – zaprojektowany i zbudowany we własnym zakresie przez Mercedes-Benz – osiąga wzorcową efektywność od akumulatora do kół na poziomie 95%.
VISION EQXX to wizjonerskie studium, które przesuwa granice efektywności – dzięki połączeniu zaawansowanej techniki i pracy zespołowej. Tak powstał dopuszczony do ruchu prototyp oferujący większy zasięg, mniejsze zużycie energii oraz więcej namacalnego luksusu i wygody – a to wszystko przy ograniczonym wpływie na środowisko. VISION EQXX to elektryczny odpowiednik samochodu spalającego 1 litr paliwa na 100 km. Do pokonania 100 km zużywa bowiem mniej niż 10 kWh energii elektrycznej.
Zamiast po prostu zwiększać rozmiar baterii, Mercedes-Benz i zespół HPP opracowali dla VISION EQXX całkowicie nowy zestaw akumulatorów, osiągając niezwykłą gęstość energii wynoszącą bliską 400 Wh/l. Wartość ta umożliwiła stworzenie zestawu akumulatorów o użytkowej pojemności niespełna 100 kWh i wyjątkowo kompaktowych gabarytach.
Układ elektryczny, który zasila wiele urządzeń pomocniczych VISION EQXX, dodatkową energię czerpie ze 117 ogniw słonecznych na dachu. Opracowano je we współpracy z Instytutem Fraunhofera ds. Systemów Energii Słonecznej ISE – największym europejskim instytutem badawczym z dziedziny energii słonecznej. W ciągu jednego dnia dach może zwiększyć zasięg pojazdu na długich trasach nawet o 25 km.
Jedną z największych przeszkód w zakresie efektywności podczas jazdy z wyższymi prędkościami jest opór powietrza. Na jego pokonanie typowy pojazd elektryczny poświęca wtedy prawie 2/3 energii, dlatego VISON EQXX ma ultraniski współczynnik oporu Cd wynoszący 0,17 – co oznacza, że jest bardziej aerodynamiczny niż piłka do futbolu amerykańskiego.
VISION EQXX reprezentuje też nowy, purystyczny styl projektowania wnętrz. Architektura kokpitu skupia się na zaledwie kilku modułach, bez skomplikowanych kształtów, a lekkie wizualnie struktury zintegrowano tu w całkowicie organiczny sposób – w rezultacie tradycyjne elementy wykończeniowe stały się zbędne.
Interfejs użytkownika VISION EQXX przenosi podróżujących w responsywną, inteligentną i opartą na oprogramowaniu przyszłość. Efektowny, intuicyjny w obsłudze, całkowicie zintegrowany wyświetlacz ma przekątną 47,5”. Dzięki rozdzielczości 8K (7680×660 pikseli) pełni funkcję portalu łączącego kierowcę i pasażerów z samochodem oraz światem zewnętrznym.
O luksusowym charakterze kabiny decyduje również szerokie wykorzystanie lekkich, zrównoważonych materiałów i detali inspirowanych produktami organicznymi. Podstawową zasadą był tu maksymalny komfort przy minimalnej wadze, bez korzystania z produktów pochodzenia zwierzęcego. We wnętrzu zastosowano liczne innowacyjne materiały pochodzące od start-upów z całego świata. Na przykład uchwyty drzwi są wykonane z włókna Biosteel® firmy AMsilk. Ta wysokowytrzymała, certyfikowana wegańska tkanina przypominająca jedwab pochodzi od wynalazcy włókien biofabrykowanych (identycznych z naturalnymi). Innym zrównoważonym materiałem zdobiącym wnętrze VISION EQXX jest MyloTM – sprawdzona alternatywa dla wegańskiej skóry, wykonana z grzybni. Posłużyła ona do wykończenia detali foteli. Wykładziny zostały w 100% wyprodukowane z włókna bambusowego – naturalnego surowca, który oferuje niezwykle luksusowy wygląd. Te zrównoważone, innowacyjne materiały mają potencjał, by zastąpić stosowane obecnie produkty ropopochodne i te pochodzenia zwierzęcego.
Nadwozie VISION EQXX stanowi jeden z pierwszych przykładów zastosowań w Mercedes-Benz stali o niskiej emisji CO2, w 100% wyprodukowanej ze złomu, przy użyciu techniki elektrycznego pieca łukowego. Gatunki takiej stali zostały niedawno wprowadzone do produkcyjnych pojazdów z gwiazdą.
Podczas kilku swoich pokazowych długodystansowych podróży program technologiczny VISION EQXX udowodnił, że jest w stanie pokonać 1200 km na jednym ładowaniu (na trasach Sindelfingen–Cassis oraz Untertürkheim–Silverstone). Celem trzeciej podróży z Rijadu do Dubaju była maksymalizacja efektywności we wszystkich obszarach i sprawdzenie wydajności systemu w ekstremalnych warunkach pustynnych, przy upale dochodzącym do 34 stopni Celsjusza – z naciskiem na zaawansowane zarządzanie termiką.
Efekt: VISION EQXX pokazał, że Pustynia Arabska nie stanowi przeszkody w uzyskaniu niezrównanej efektywności energetycznej. Na wymagającej trasie obejmującej ruchliwe ulice miast i otwartą pustynię pionierski samochód testowy wykazał zużycie energii elektrycznej na poziomie 7,4 kWh/100 km (wynik pokładowy bez strat ładowania). W przypadku pojazdu zasilanego benzyną stanowi to odpowiednik zużycia około 0,9 l/100 km. Tym samym VISION EQXX znacznie pobił swój poprzedni rekord, i to w temperaturze otoczenia dochodzącej do 34 stopni Celsjusza. Takie zużycie energii przekłada się na zasięg rzędu 1300 km.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google. Materiał promocyjny Mercedes Udostępnij artykuł Newsletter Bądź na bieżąco z informacjami ze świata biznesu i finansów Zapisz się
Najpopularniejsze w BUSINESS INSIDER
Nowe technologie
Szef Intela jak kapitan Titanica. Próbuje powstrzymać firmę przed zatonięciem
wczoraj 13:22 Nowe technologie
Sztuczna inteligencja jest wybitnie popularna wśród Polek
wczoraj 05:00 Nowe technologie
Google okrzyknięty monopolistą. Konsekwencje mogą być zaskakujące
niedziela 16:32 Nowe technologie
AI ich przerosła. Sprzedają biznesy, zatrudniają się w korporacjach i boją się sądów
niedziela 16:05 Materiał promocyjny
Jak technologia wspiera ochronę pszczół i bioróżnorodności w Europie?
piątek 14:21 Materiał promocyjny
XXII Ventures: AI analizuje satysfakcję klientów holdingu
piątek 10:29 Nowe technologie
Tak AI podgrzewa basen olimpijski. Recykling ciepła w praktyce
07.08.2024 Nowe technologie
Wkrótce można będzie odblokować iPhone'a uderzeniem swojego serca?
06.08.2024 Materiał promocyjny
Jak podnieść wartość inwestycyjną nieruchomości poprzez innowacyjne rozwiązania?
06.08.2024 Nowe technologie
Samsung stawia na sztuczną inteligencję. Jaka będzie przyszłość smartfonów?
06.08.2024 Nowe technologie
Akcje siedmiu firm i nawet bilion dolarów mniej. Kolosalny krach na giełdzie
05.08.2024 Nowe technologie
ChatGPT przemówił ludzkim głosem. Robi nawet przerwy na złapanie oddechu
04.08.2024 Nowe technologie
Gigant nie zdobędzie złotego medalu za tę reklamę. Musiał wycofać ją z Igrzysk Olimpijskich
04.08.2024 Nowe technologie
Zablokował jedną z największych wyszukiwarek. "Nie płacą, to nie dostaną dostępu"
04.08.2024 Nowe technologie
"Zainwestujemy w Polsce 500 mln euro". Francuski gigant chce rozwijać swój biznes i szuka pracowników
03.08.2024 Nowe technologie
Resort sprawiedliwości USA pozwał TikTok. "Naruszał prywatność dzieci"
02.08.2024 Nowe technologie
Procesory Intela są wadliwe, akcje spadają i kolejnych 15 tys. osób straci pracę. Gigant w rozsypce
02.08.2024 Materiał promocyjny
Rowerowy obraz Polski – nadchodzi rewolucja!
02.08.2024 Nowe technologie
Australijski biznes odbiera klientów Adobe. Teraz stawia na przejęcia
30.07.2024 Nowe technologie
Kto jest najbardziej narażony na ataki hakerskie? Raport rzuca nowe światło
30.07.2024 Nowe technologie
Zobacz, jak wyglądają dwa nowe modele MINI i dowiedz się, co potrafią
30.07.2024 Nowe technologie
Apple udostępniło swoją AI. Są konkrety i pierwsze wrażenia
29.07.2024 Nowe technologie
Najpierw doprowadzili do globalnej awarii komputerów, potem wysłali nieaktywne vouchery do Uber Eats w ramach przeprosin
28.07.2024 Nowe technologie
Meta chce przebić ChatGPT. Miliarder przekonuje, że jego AI jest "najbardziej zaawansowana na świecie"
28.07.2024 Nowe technologie
Testowały gogle Apple Vision Pro. "Nie da się bezmyślnie przewijać"
27.07.2024 Nowe technologie
Generujemy za dużo śmieci w kosmosie. Potrzebujemy śmieciarek na orbicie okołoziemskiej
27.07.2024 Nowe technologie
Google wprowadzi dekoder do telewizorów. Platformy streamingowe na wyciągnięcie ręki, ale jest haczyk
25.07.2024 Nowe technologie
Chińczycy wprowadzają "cudowną baterię" do aut elektrycznych
24.07.2024 Nowe technologie
Apple szykuje rewolucję. Firma ma wypuścić składanego iPhone'a
24.07.2024 Nowe technologie
Ciasteczka jednak zostają. Google nie chce, byśmy mieli więcej prywatności
24.07.2024 Nowe technologie
Dyrektywa NIS2 ma "zaszczepić" lepsze cyberbezpieczeństwo na rynku. Wchodzi w październiku
23.07.2024 Nowe technologie
Pokolenie Z znalazło nowy cel. Symbol "kciuka w górę" złości i obraża w pracy
22.07.2024 Nowe technologie
Sztuczna inteligencja potrafi wykrywać raka prostaty lepiej niż lekarze
22.07.2024 Nowe technologie
Microsoft chce ratować sytuację. Udostępnia narzędzie do naprawy komputerów dotkniętych globalną awarią
21.07.2024 Nowe technologie
Ameryka chce zakończyć eldorado sektora AI. Nowa ustawa ukróci treści deepfake i kopiowanie bez zgody autorów
21.07.2024 Nowe technologie
Zapłacisz więcej niż inni za to samo. AI personalizuje ceny
21.07.2024 Nowe technologie
Odnaleziono stary wywiad z Billem Gatesem. Tak w latach 80. mówił o AI
21.07.2024 Nowe technologie
Potępił inwazję Rosji na Ukrainę i zrezygnował z fotela prezesa. Teraz wraca i zacznie od zmiany nazwy firmy
20.07.2024 Nowe technologie
Niewielka firma tworzy wodę z powietrza. Technologia rodem z Gwiezdnych Wojen
20.07.2024 Nowe technologie
Korea Południowa szykuje broń rodem z "Gwiezdnych Wojen". Jeden strzał ma kosztować 6 zł
20.07.2024 Nowe technologie
OpenAI wprowadza nową wersję ChatGPT. Jest szybsza i bezpieczniejsza
19.07.2024 Nowe technologie
Wielka awaria Microsoftu. Jak pozbyć się blue screena? Ekspert radzi
19.07.2024 Nowe technologie
Poważne problemy z systemem Windows wyłączyły banki, linie lotnicze i nadawców. Oto przyczyna
19.07.2024 Materiał promocyjny
Innowacje, które zmieniają świat. Ubezpieczeniowy gigant szuka start-upów do współpracy
19.07.2024 Nowe technologie
Określają ją matką chrzestną AI. Jej nowa firma po czterech miesiącach jest warta miliard dolarów
19.07.2024 Nowe technologie
Nadchodzi kres Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Tak Elon Musk pomoże ją zezłomować
18.07.2024 Nowe technologie
Od klonowania głosu i tworzenia muzyki, po prezentacje i profesjonalne teksty. Top 10 najlepszych aplikacji AI
17.07.2024 Nowe technologie
Kłopoty w OpenAI. Sygnaliści proszą o zbadanie umów o poufności zawieranych z pracownikami
15.07.2024
Źródło