Obywatelski projekt ustawy ws. CPK. Nieoczekiwany zwrot akcji w Sejmie

Obywatelski projekt ustawy w sprawie CPK został skierowany do prac w komisji infrastruktury. To efekt wycofania wniosku KO o jego odrzucenie. Oznacza to, że Sejm będzie dalej pracował nad projektem, który może m.in. zakazać zmian w CPK.

D3c62e4f5d246781fb34caec2c30c59e, Biznes Fakty Posłowie KO wycofali swój wniosek o odrzucenie obywatelskiego projektu ustawy w sprawie CPK. Na zdj. Marszałek Sejmu Szymon Hołownia /Wojciech Olkuśnik /Reporter

Sejm skierował projekt ustawy, zobowiązujący rząd do realizacji programu CPK w wersji z programu wieloletniego CPK, do dalszych prac w komisji. To efekt wycofania przez klub Koalicji Obywatelskiej wniosku o jego odrzucenie, co stanowiło nieoczekiwany zwrot akcji.

Obywatelski projekt ws. CPK w Sejmie

Marszałek Sejmu Szymon Hołownia 27 listopada wieczorem poinformował zebranych na sali pelnarnej posłów, że zgłoszony przez KO wniosek o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu został wycofany. „Po zasięgnięciu opinii prezydium proponuję, aby Sejm skierował ten projekt ustawy do komisji infrastruktury w celu rozpatrzenia. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, będę uważał, że Sejm tę propozycję przyjął” – powiedział.

Ponieważ nikt nie wyraził sprzeciwu, propozycja Marszałka Sejmu została przyjęta. Prace nad obywatelskim projektem ws. CPK będą kontynuowane.

Obywatelski projekt zobowiązuje rząd, pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, organy administracji rządowej oraz spółkę celową CPK do realizacji programu Centralnego Portu Komunikacyjnego w kształcie i w harmonogramie zawartym w uchwale Rady Ministrów z 24 października 2023 r. (a więc jeszcze za rządów Prawa i Sprawiedliwości) w sprawie ustanowienia programu wieloletniego – „Program Inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024-2030”.

Co proponuje obywatelski projekt o CPK?

W projekcie proponuje się zakazać rządowi dokonywania w programie zmian polegających na zmianie jego celu i zakresu, skutkujących opóźnieniem uruchomienia lotniska i zakończenia budowy linii kolejowej Warszawa-Łódź poza 2030 r. Zgodnie z propozycją, rząd nie mógłby też obniżyć finansowania programu z obligacji.

Projekt zobowiązuje także inne niż rząd podmioty, zaangażowane w projekt, do powstrzymania się „od jakichkolwiek działań prawnych lub faktycznych, które mogłyby bezpośrednio lub pośrednio wpływać negatywnie na realizację Programu w terminach i na zasadach w nim określonych”.

Projekt zawiera też zobowiązanie do przeniesienia całego cywilnego ruchu lotniczego z Lotniska Chopina na lotnisko CPK do 30 czerwca 2031 r. Na Lotnisku Chopina dozwolone byłyby tylko takie inwestycje, które się zwrócą przed końcem 2030 r.

Nowe lotnisko między Łodzią a Warszawą

Pod koniec czerwca 2024 roku premier Donald Tusk zapowiedział, że w Baranowie, między Łodzią a Warszawą, powstanie nowe lotnisko. Jak informował, rząd rezygnuje z koncepcji budowy „szprych” – linii kolejowych, przecinających się w Baranowie. Natomiast warszawskie lotnisko na Okęciu ma przejść modernizację.

CPK to spółka Skarbu Państwa powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego. W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. 

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *