Biznes Fakty
Cupra Ateca – czy wiek jej nie przeszkadza? – TEST
Kiedyś napisem Cupra oznaczano najszybsze, najbardziej sportowe wersje Seatów. Teraz to osobna marka, która podbiła serca kierowców w wielu krajach. Z kolei Cupra Ateca to bardzo ważny model dla hiszpańskiej marki, bo właśnie od niego rozpoczęła się jej samodzielna historia. Już sześć lat temu. Jak upływ czasu wpłynął na Atecę?
- Cupra Ateca to SUV mocno powiązany konstrukcyjnie z Seatem Atecą – auta różnią jedynie detale, ale z korzyścią dla Cupry.
- Pod maską modelu Ateca stosowane są zwykle mocne silniki, w tym nawet 300-konny, ale w testowym aucie mieliśmy napęd o mocy 190 KM – w zupełności wystarczający.
- Kabina Cupry Ataca jest nowoczesna i przez wszystkie lata bynajmniej nie zestarzała się. Doceniam też jej funkcjonalność.
- Samochód został użyczony przez importera marki, a po teście został zwrócony
W ofercie Cupry kompaktowy SUV Ateca to najstarszy model, który nadal jasno wskazuje rodowód marki. Przecież doskonale znamy również Seata Atecę, który jednak napędzany jest słabszymi silnikami i zwykle ma nieco uboższe wyposażenie (i sprzedawany jest od 2016 roku). Cupra Ateca to auto wzbogacone ciekawiej zaprojektowanymi spoilerami, czy też felgami o bardziej oryginalnym wyglądzie. Krótko mówiąc, Ateca w wydaniu Cupry prezentuje się lepiej niż Seaty i na pewno bardziej dynamicznie. I teoretycznie jest o dwa lata młodsza, bo logo Cupry na Atece pokazało się w 2018 roku.
Cupra Ateca – wiek jej nie straszny
Co ciekawe, Ateca nie przechodziła zbyt wielu liftingów. Niewielkie zmiany wprowadzono tylko w 2020 roku i nie była to rewolucja. Czy to źle? Nie, bo nadwozie Cupry nadal wygląda nowocześnie. Upływ lat w niczym jej nie zaszkodził. Nieco mniej nowocześnie jest we wnętrzu, co jednak mnie jest zaletą. Umieszczony między nawiewami ekran dotykowy to nie jest najnowszy trend, bo teraz w modzie są albo ekrany ustawione w pionie, a’la tablet, albo takie wmontowane w górną część kokpitu.
Co więcej, w Atece nie wszystko bezrefleksyjnie przeniesiono do systemu multimedialnego. Przykładowo, w dolnej części środkowej konsoli mamy pełny panel do sterowania klimatyzacją, ze wszystkimi przyciskami, jakie tylko można sobie wyobrazić. To zdecydowanie łatwiejszy sposób na ustawienie temperatury niż poprzez 10-poziomowe menu na ekranie dotykowym… Zresztą, pozostałe ważne funkcje także wywołamy za pomocą fizycznych przycisków. Nie ma problemu z ustawieniem głośności bądź włączeniem ogrzewania foteli. To mi się bardzo podoba.
Kolejna zaleta stonowanej, tradycyjnej linii nadwozia to ilość miejsca w kabinie. Ateca ma klasyczną linię kompaktowego SUV-a, zatem nie tracimy nic z bagażnika, a z tyłu miejsca jest więcej niż w SUV-ach stylizowanych na sportowe auta. Takich jak choćby bardzo efektowna Cupra Formentor. W Atece przestrzeni nad głową jest bardzo dużo, a bagażnik ma objętość 485 litrów (w wersji z napędem 4×4, auto z napędem na przód ma 510-litrowy bagażnik). Może nie jest to imponująca wartość, szczególnie w porównaniu ze Skodą Karoq, ale na wakacyjne pakunki na pewno wystarczy.
Cupra Ateca – nawet „średniak” jest dynamiczny
Marka Cupra to zobowiązanie. Kupując sygnowane jej logo auto spodziewamy się dobrych osiągów i choć nie wszystkie modele mają stricte sportowy charakter, to jednak stosuje się w nich mocniejsze jednostki napędowe niż w Seatach. W konsekwencji Cupra Ateca, którą miałem możliwość jeździć nie jest może sportowym SUV-em, ale do słanych aut także nie należy. Bazowa odmiana korzysta ze 150-konnego silnika 1.5 TSI, testowane auto ma zaś pod maską 2-litowy silnik o mocy 190 KM, który współpracuje ze skrzynią DSG, przenoszącą napęd na cztery koła. Czego chcieć więcej?
Osiągi są świetne. Sprint do setki to tylko 7,2 s. Nie narzekam też na przyspieszanie na trasie, gdy jedziemy na piątym, szóstym, czy nawet siódmym biegu. Wystarczy wcisnąć mocniej gaz, by wskazówka prędkościomierza (albo cyfrowy wyświetlacz) wskazywała coraz wyższe liczby. Krótko mówiąc, wyprzedzanie Atecą w tej wersji to żaden problem. Jeśli jednak ktoś oczekuje po SUV-ie prawdziwie sportowych wrażeń, to trzeba sięgnąć po droższy wariant z 300-konnym napędem. Warto się jednak zastanowić czy to ma sens w przypadku rodzinnego SUV-a…
A w aucie rodzinnym bardziej niż osiągi liczy się przecież oszczędne gospodarowanie paliwem, co znajduje też swoje odzwierciedlenie w częstotliwości, z jaką trzeba zjeżdżać na stację benzynową. Cupra Ateca ze 190-konnym napędem spala w mieście nawet ponad 10 l/100 km, ale tylko jeżeli niemal bez przerwy w pełni wykorzystujemy jej osiągi. Gdy jeździmy spokojniej, można liczyć na miejskie 9 l/100 km, a to całkiem dobry wynik. Na trasie jest różnie – wszystko zależy od rodzaju dróg. Na tych z „90-tką” zużyjemy około 6 l/100 km, czasem nawet mniej. Na drodze ekspresowej – około 8 l/100 km, a na autostradzie – niemal tyle samo, co w mieście.
Cupra Ateca – czy warto ją kupić?
Cupra Ateca 2.0 TSI, którą miałem możliwość jeździć, to kompromisowe auto. Jeździ wystarczająco szybko, zachowuje rozsądną oszczędność, a jej wyposażenie jest co najmniej wystarczające. Automatyczna skrzynia oraz napęd 4×4 to tylko bonusy, które jednak wpływają na komfort i bezpieczeństwo. Wszystko to za zdecydowanie mniej niż 200 tys. zł, a to dobra cena, jak na samochód z takim wyposażeniem (z rabatem to nawet poniżej 160 tys. zł). Konkurencja może kosztować więcej. Kwestia, czy chcemy sięgać po model, który jest na rynku od wielu lat – niektórzy wolą nowości oraz samochody o ciekawszej stylizacji. Jeżeli jednak najważniejsze są praktyczne nadwozie i wypróbowany napęd to Cupra Ateca jest warta rozważenia.
Cupra Ateca 2.0 TSI 190 KM 4Drive, dane techniczne:
Silnik benzynowy R4, 2.0, 190 KM, 320 Nm (spalinowy). Skrzynia automatyczna DSG, 7-biegowa. Przyspieszenie 0-100 km/h w 7,2 s. Prędkość maksymalna – 212 km/h. Średnie spalanie: 7,9 l/100 km (WLTP). Cena: od 159 800 zł (z rabatem).
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.
Źródło