Biznes Fakty
Toyota Land Cruiser – takich aut jest coraz mniej – Test
W ostatnich czasach różnorodność modeli atrakcyjnych dla miłośników off-roadu znacznie zmalała. Na przykład nie mamy już Nissana Patrola ani Mitsubishi Pajero, ale w świecie japońskich samochodów Toyota Land Cruiser pozostaje silnym konkurentem. Co więcej, właśnie wprowadzono na rynek nową wersję. Co ciekawe, rzuca wyzwanie trendom rynkowym, ponieważ ma silnik diesla pod maską. Czy to nadal prawdziwy off-roader?
- Toyota Land Cruiser wyróżnia się jako jeden z niewielu nowych modeli, który doskonale radzi sobie w trudnych warunkach i scenariuszach terenowych.
- Wersja Toyoty Land Cruiser dostępna w Polsce jest wyposażona w silnik diesla, który, choć nie jest szczególnie mocny, działa odpowiednio jak na pojazd terenowy. Nie spodziewaj się jednak niezwykłych osiągów.
- Model ten posiada blokadę mechanizmu różnicowego i wiele innych funkcji przydatnych podczas jazdy terenowej, w tym przekładnię redukcyjną.
- Pojazd został dostarczony przez importera marki i zwrócony po przeprowadzeniu oceny
Autentyczne, wytrzymałe pojazdy terenowe częściej kojarzą się z Willysami z II wojny światowej niż ze współczesnymi SUV-ami. Nowy Land Cruiser Toyoty nie jest podobny do poprzednika Jeepa Wranglera. Zawiera znaczną ilość elektroniki i można go uznać za całkiem wygodnego SUV-a do codziennego użytku. Najnowszy Land Cruiser 250, jak go nazwano, należy do kategorii „miękkich” pojazdów terenowych. Niemniej jednak nie oznacza to, że Toyota poszła na kompromis w kwestii osiągów terenowych. Wręcz przeciwnie, naprawdę wyróżnia się w sytuacjach terenowych.

Toyota Land Cruiser – co kryje się pod maską?
Zacznijmy od silnika. W czasach, gdy Jeep Wrangler oferuje tylko silnik benzynowy, w tym opcje hybrydowe, Toyota oferuje wyłącznie wersję diesla. Co ciekawe, wybór ten jest podyktowany faktem, że olej napędowy jest bardziej wydajny, co prowadzi do niższej emisji dwutlenku węgla. Silnik benzynowy wytwarzałby więcej emisji i nie spełniałby przepisów UE. Głupie? Być może, ale takie są obecne przepisy.

To nie jest niezwykły silnik diesla. Jest znany z modeli takich jak Hilux i wcześniejszych wersji Land Cruisera. Przy pojemności 2,8 litra, ma cztery cylindry i wytwarza tylko 204 KM. Uspokajającym aspektem jest to, że ta stosunkowo skromna moc jest uzupełniona solidnym momentem obrotowym 500 Nm, co jest korzystne w jeździe terenowej. Jednak silnik ten musi konkurować z ciężkim pojazdem zbudowanym na ramie, ważącym ponad 2,5 tony. Dość znacznym.

Oznacza to, że osiągi Land Cruisera nie są wyjątkowe. Osiągnięcie 100 km/h zajmuje ponad 10 sekund, a prędkość maksymalna jest ograniczona do 170 km/h – ale nie jest to poważny problem. Bardziej palącym problemem jest to, że silnik wysokoprężny nie jest dobrze izolowany, co powoduje znaczny hałas w kabinie podczas jazdy z dużą prędkością i przyspieszania. Na szczęście podczas jazdy autostradą na szóstym biegu poziom hałasu jest znośny.

A ile paliwa zużywa nie tak mocny silnik w tak wytrzymałym pojeździe o aerodynamicznym profilu dużej szafy? Cóż, w środowisku miejskim można się spodziewać, że zużycie paliwa osiągnie
Źródło