Innowacja, która zmieni jutro

Młodzi ludzie w Polsce z entuzjazmem biorą udział w inicjatywach edukacyjnych i rozwojowych, które pozwalają im rozwijać swoje zainteresowania, zdobywać nowe kompetencje i realizować kreatywne koncepcje. Znaczącym przykładem jest program Solve for Tomorrow, który daje młodzieży możliwość opracowywania innowacyjnych rozwiązań dla istotnych problemów społecznych. Tegoroczna edycja podkreśliła projekt „Vital” — system monitorowania pacjentów wykorzystujący opaski na rękę, które śledzą temperaturę, saturację, ciśnienie krwi i EKG.

W ostatnich czasach programy edukacyjne i rozwojowe skierowane do młodych ludzi zyskały w Polsce znaczną popularność. Badanie „Młodzi ludzie 2022”[1] wskazuje, że aż 72% polskich nastolatków wyraża chęć zaangażowania się w projekty rozwijające ich umiejętności i pasje. Ponadto raport „Kobiety na uczelniach technicznych 2023”[2] Fundacji Edukacyjnej Perspektywy ujawnia, że ponad 60% uczniów szkół średnich uczestniczy w przedsięwzięciach naukowych, społecznych lub technologicznych. Informacje te podkreślają fakt, że polska młodzież jest otwarta na innowacje i aktywnie poszukuje możliwości rozwoju poprzez współczesne inicjatywy edukacyjne i społeczne. Młodzi ludzie dążą do urzeczywistnienia swoich wizji i wprowadzania innowacji, które przynoszą korzyści społeczeństwu. Program Solve for Tomorrow, wyjątkowa inicjatywa edukacyjna prowadzona przez Samsunga, z roku na rok coraz bardziej wpisuje się w te aspiracje wśród młodzieży w Polsce.

Solve for Tomorrow jest skierowany do uczniów szkół średnich, którzy chcą wykorzystać swoją wiedzę i kreatywność, aby opracować innowacyjne odpowiedzi na rzeczywiste wyzwania społeczne i technologiczne. Cele programu obejmują rozwijanie umiejętności STEAM, zwiększanie możliwości pracy zespołowej i współpracy projektowej oraz promowanie wartości prospołecznych i odpowiedzialności za środowisko.

Podczas czwartej edycji Samsung Solve for Tomorrow uczestnicy zajmowali się tematami związanymi ze zdrowiem, bezpieczeństwem, klimatem i integracją społeczną, generując niekonwencjonalne projekty, które odpowiadają na bieżące potrzeby. Spośród licznych intrygujących inicjatyw , projekt „Vital” szczególnie się wyróżniał — system monitorowania pacjentów wykorzystujący opaski mierzące temperaturę, saturację, ciśnienie krwi i EKG, przesyłające dane w czasie rzeczywistym do aplikacji dla zespołu triażowego. Ta innowacyjna koncepcja została opracowana przez grupę młodych entuzjastów z Akademeia High School w Warszawie: Aliaksandra Kurylę, Jakuba Rudnickiego, Tomasza Rymaszewskiego i Jana Stęczniewskiego pod opieką Natalii Marchyk.

F8c316e9852c57b24539058948ae6d2c, Biznes Fakty
Od lewej: Jakub Rudnicki, Tomasz Rymaszewski, Aliaksandr Kuryla, Jan Stęczniewski i liderka zespołu: Natalia Marchyk.

Ten projekt otrzymał nagrodę „Positive Impact Award” za pełne współczucia i przemyślane podejście do wyzwań, przed którymi stoją polskie oddziały ratunkowe. Jak zauważa Jakub Rudnicki, jeden z członków zespołu Vital :

— Do aplikowania do programu zmotywowało nas przede wszystkim rozpoznanie istotnego problemu — obciążenia personelu medycznego i braku skutecznego systemu monitorowania zdrowia pacjentów w polskich izbach przyjęć. Naszym pierwszym krokiem było przeprowadzenie wywiadów z lekarzami i ratownikami medycznymi, aby w pełni zrozumieć, w jaki sposób możemy im pomóc i w jaki sposób rozwiązanie technologiczne, takie jak Vital, może zwiększyć efektywność opieki nad pacjentami i poprawić ich komfort.

Podróż zespołu Vital od koncepcji do zakończenia

Zespół Vital składał się z czterech młodych innowatorów: Jakuba Rudnickiego (operatora CAD i inżyniera elektryka), Tomasza Rymaszewskiego (inżyniera oprogramowania i projektowania), Aliaksandra Kuryli (lidera zespołu i inżyniera systemów) oraz Jana Stęczniewskiego (inżyniera oprogramowania), którzy poświęcili projektowi ponad sześć miesięcy pod okiem nauczyciela. Jak wspomina Jakub Rudnicki :

— Po zaledwie kilku spotkaniach zdaliśmy sobie sprawę, że zgromadziliśmy wyjątkowy i wysoce zmotywowany zespół. Przez ponad sześć miesięcy, od powstania pomysłu do finałów Solve For Tomorrow, współpracowaliśmy nad naszym projektem. Dla nas wszystkich największym wyzwaniem było niewątpliwie pogodzenie pracy nad projektem z obowiązkami szkolnymi i przygotowaniem do egzaminu. Połączenie wszystkich komponentów naszego systemu — opaski, serwera i aplikacji — które w większości opracowaliśmy niezależnie, okazało się dość skomplikowane. W naszym przypadku wystarczyło zbiorowe i metodyczne podejście do identyfikacji problemu i konsekwentne dążenie do jego rozwiązania, pomimo licznych niepowodzeń.

Nauka i metodologia myślenia projektowego

W trakcie trwania projektu zespół zdobył nieocenione umiejętności, szczególnie dzięki zastosowaniu metodologii design thinking, która pozwoliła im lepiej zrozumieć potrzeby użytkowników i kierować projektem z empatią. – Podczas trwania projektu każdy z nas rozwinął swoją umiejętność współpracy w zespole i nauczył się, jak zbierać i interpretować dane medyczne. Uważam, że ten program nie tylko dał nam szansę na pracę z ekspertami, ale także pozwolił nam udoskonalić nasz projekt, z którego wyciągnęliśmy wnioski z naszych błędów i od siebie nawzajem. Chociaż zrozumieliśmy, że przeprowadzenie analizy rynku (np. poprzez wywiady i ankiety) jest kluczowe przed opracowaniem produktu, program Solve For Tomorrow przekazał szerszą perspektywę — metodologię design thinking. Pomógł nam zrozumieć, w jaki sposób empatia i potrzeby użytkowników powinny informować o projekcie od samego początku. Wprowadziliśmy również znaczące usprawnienia w formułowaniu pytań badawczych — zarówno w ankietach, jak i podczas wywiadów — co doprowadziło do bardziej precyzyjnych wniosków i lepszych decyzji projektowych, podkreśla Tomasz Rymaszewski.


Źródło
No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *