Miliard strumieni i zero fanów: boty, sztuczna inteligencja i najdroższe oszustwo w historii streamingu muzyki

Kiedy agenci FBI usunęli producenta Michaela Smitha z jego rezydencji w Karolinie Północnej, jego katalog muzyczny szczycił się ponad miliardem odtworzeń i około 10 milionami dolarów tantiem. Jednak prawie nikt — poza legionem zaprogramowanych botów — nie słuchał tych utworów. Sytuacja Smitha, pierwsza w USA, która oskarżyła producenta o oszustwo związane z muzyką generowaną przez sztuczną inteligencję, pokazuje, jak łatwo algorytmiczne bzdury można przekształcić w legalny dochód — i ilustruje, dlaczego struktura płatności za przesyłanie strumieniowe stała się lukratywną okazją dla oszustów, jednocześnie stwarzając ryzyko dla prawdziwych artystów.

W zeszłym roku agenci FBI zatrzymali Michaela Smitha w kajdankach w jego domu w Karolinie Północnej, co stanowiło przełomowy moment dla sektora muzycznego. Po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych urzędnicy federalni wnieśli oskarżenie przeciwko producentowi o oszustwo związane ze strumieniowaniem AI — długotrwałą operację, w ramach której boty przesyłały strumieniowo setki tysięcy utworów stworzonych przez AI, co zaowocowało miliardami fikcyjnych strumieni i co najmniej 10 milionami dolarów tantiem.

W akcie oskarżenia opisano cały proces: od współpracy Smitha ze start-upem Boomy, który co tydzień dostarczał tysiące plików muzycznych, po nadawanie im osobliwych tytułów, takich jak „Ghyphceae”, i używanie fałszywych pseudonimów, aż po utworzenie sieci tysięcy kont premium, które „słuchały” tych utworów przez całą dobę.

Sprawdź także: Gemini CLI, agent AI, który ma zrewolucjonizować terminal programisty

Trudno określić, jak długo Smith oszukiwał przemysł muzyczny, ale władze po raz pierwszy zwróciły uwagę na tę sprawę wiosną 2023 r. Wówczas Mechanical Licensing Collective — organizacja odpowiedzialna za dystrybucję tantiem w USA — wstrzymała wypłaty i zażądała wyjaśnień. Smith odrzucił te twierdzenia, twierdząc, że utwory nie zostały wyprodukowane przez komputery, co śledczy uznali za nieprawdziwe.

Do dwóch miliardów dolarów rocznie

Przypadek Smitha ujawnił skalę i prostotę takich schematów. Według Beatdapp, firmy, która ocenia metadane z platform streamingowych, oszukańcze strumienie zmniejszają globalną pulę wypłat o około 2 miliardy dolarów rocznie. Bardziej konserwatywnie, nadal oznacza to co najmniej 1 miliard dolarów, który jest kierowany do operatorów farm streamingowych każdego roku, zamiast do prawdziwych artystów.

W dyskusjach Morgan Hayduk, współdyrektor generalny Beatdapp, podkreśla, że na niektórych platformach od 17 do 25 procent całego ruchu jest często oznaczane jako podejrzane. W skrajnych przypadkach połowa strumieni okazuje się być oszukańcza.

Ten problem nie ogranicza się do Stanów Zjednoczonych. W marcu 2024 r. sąd w Aarhus skazał 53-letniego producenta na 18 miesięcy więzienia za wygenerowanie około 2 mln DKK (około 1,13 mln zł) za pomocą botów. W lutym 2025 r. duński Sąd Najwyższy wydłużył wyrok do 24 miesięcy, ustalając, że oszustwo wyniosło łącznie 3,5 mln DKK (około 1,98 mln zł) . Sprawa ta została uznana za historyczną przez Danish Rights Alliance, co wskazuje, że konsekwencje prawne manipulacji strumieniem stają się realną możliwością również w Europie.

Dane z francuskiego Centre national de la musique, które nawiązało współpracę z Deezer, Spotify i Qobuz, aby przeanalizować cały rok 2021, sugerują, że na głównych rynkach 1-3% wszystkich strumieni to oszustwa. Co ciekawe, 82% tych fałszywych strumieni można znaleźć w mniej popularnych częściach katalogów, z dala od list przebojów, gdzie łatwiej je ukryć.

Przeczytaj także: Suwerenność europejska w dziedzinie AI. Francuski startup Mistral AI korzysta z dominacji USA

Sztuczna inteligencja zmniejsza zarobki autentycznych wykonawców

AI działa jako akcelerator. Deezer informuje, że 18% jego codziennych przesyłek — około 20 000 plików — to utwory w całości generowane przez AI. Podczas gdy utwory te stanowią zaledwie 0,5% całkowitej liczby odsłuchań, firma podejrzewa, że większość tych liczb jest zawyżona przez armię botów , a według raportu Luminate, Deezer wyeliminował łącznie 26 milionów plików niskiej jakości lub oszukańczych w 2024 r.

Spotify, największy gracz na rynku, zablokował już część katalogu Boomy'ego w maju 2023 r. po odkryciu manipulacji, a w październiku 2023 r. ogłosił zmiany w swoim modelu płatności: ustanowił minimalny próg 1000 odtworzeń rocznie, co jest obecnie warunkiem wstępnym płatności. Ponadto przekierował łącznie 1 miliard dolarów z treści oznaczonych jako „spam” do „pracujących artystów” w ciągu pięciu lat.

Krytycy twierdzą jednak, że sama struktura platform streamingowych, gdzie wszystkie przychody są gromadzone i następnie dzielone na podstawie całkowitej liczby strumieni, z natury faworyzuje tych, którzy mogą zgromadzić duże, ale puste wolumeny . Dyrektor generalny Sony Music, Rob Stringer, wyraźnie wezwał rynek do „rygorystycznego egzekwowania lub zmiany systemu wypłat, aby zmniejszyć pokusę oszukiwania”.

Alternatywy są już badane. Deezer, we współpracy z Universal, wdraża model płatności, który dodatkowo nagradza piosenki aktywnie poszukiwane przez fanów i demonetyzuje muzykę o minimalnej atrakcyjności. Wstępne wyniki we Francji wskazują, że przy stałej liczbie subskrybentów udział płatności dla najlepszych twórców wzrasta, podczas gdy dochody z fałszywych strumieni maleją.

Zobacz także: Setki indyjskich pracowników udawało sztuczną inteligencję. Szokujący upadek gwiazdy

Bezpieczeństwo również generuje zyski

Obok, sektor technologii antyfraudowych rozwija się szybko. Beatdapp, po rundzie finansowania w wysokości 17 milionów dolarów i partnerstwie z Universal Music, analizuje teraz miliardy strumieni w sposób podobny do systemów antyprania pieniędzy na poziomie bankowym , łącząc uczenie maszynowe z metodami heurystycznymi. Firma nawiązała również partnerstwo z Ifrah Law, aby przesyłać zweryfikowane przypadki bezpośrednio do Departamentu Sprawiedliwości.


Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *