Biznes Fakty
Nowe obowiązki dla firm są już tuż-tuż. Kara 81 tys. zł za niedopełnienie obowiązków
Już wkrótce wejdzie w życie dyrektywa Unii Europejskiej nakazująca firmom świadczącym określone usługi i sprzedającym określone towary zapewnienie dostępności swoich usług osobom niepełnosprawnym. Dotyczy to w szczególności usług bankowych i e-commerce, a także sprzedaży komputerów i telewizorów. Naruszenie tych wymagań może skutkować karą grzywny w wysokości do 81 000 zł. Istniejące firmy mają 5 lat na wprowadzenie niezbędnych zmian.

Celem Europejskiego Aktu w sprawie Dostępności (EAA), który wejdzie w życie 28 czerwca, jest usunięcie barier technologicznych, które ograniczają dostęp osób niepełnosprawnych do podstawowych usług, takich jak bankowość elektroniczna, transport publiczny, telekomunikacja i handel elektroniczny. Dyrektywa ma na celu zapewnienie, aby osoby z dysfunkcjami poznawczymi, wzrokowymi, słuchowymi lub motorycznymi mogły korzystać z ofert przedsiębiorstw działających na terenie Unii Europejskiej na równych zasadach z innymi konsumentami.
Nowe od czerwca, istniejące mają 5 lat.
Od czerwca wszystkie nowe sklepy internetowe będą musiały spełniać wymogi prawne. Istniejące sklepy mają czas do czerwca 2030 r., aby dostosować się do nowych wymagań. Okres przejściowy ma na celu zapobieżenie nadmiernym obciążeniom finansowym i technologicznym, zwłaszcza w przypadku kosztownych zmian.
Ich wdrożenie będzie miało wpływ na producentów, importerów, dystrybutorów i dostawców usług. Będzie to miało wpływ na banki, operatorów systemów płatności, właścicieli sklepów internetowych, operatorów telekomunikacyjnych, instytucje kulturalne i firmy technologiczne. Zmiany dotkną sferę przewozów pasażerskich i usług telekomunikacyjnych, a także sprzedawców smartfonów, komputerów i telewizorów. Mikroprzedsiębiorcy są zwolnieni z konieczności dostosowywania swoich produktów i usług do wymogów dostępności.
W praktyce oznacza to, że aplikacje i strony internetowe powinny być intuicyjne, kompatybilne z czytnikami ekranowymi i nawigacją za pomocą klawiatury, a także umożliwiać regulację kontrastu i rozmiaru czcionki. Powinny one również zawierać napisy do treści wideo, a formularze zakupu powinny być proste i łatwe w użyciu. Bankomaty i terminale płatnicze muszą być wyposażone w technologie syntezy mowy, gniazda słuchawkowe i przyciski z odpowiednimi oznaczeniami dotykowymi i kolorowymi. Jeśli terminal żąda odpowiedzi w określonym czasie, powinien powiadomić użytkownika za pomocą kilku kanałów, takich jak dźwięk, światło i tekst.
Kary pieniężne do 10 proc. obrotu
Niedostosowanie się do wymagań będzie skutkowało karami finansowymi. Zgodnie z dyrektywą grzywna może wynieść dziesięciokrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w danym kraju z poprzedniego roku. Nie może jednak przekroczyć 10 procent obrotów przedsiębiorstwa za rok poprzedni. Średnie wynagrodzenie w 2024 r. wyniosło 8181,72 zł, co oznacza, że kara może przekroczyć 81 tys. zł.
W przypadku stwierdzenia niezgodności, każdemu konsumentowi przysługuje prawo do złożenia reklamacji. Aby to zrobić, musisz wskazać, który produkt lub usługa nie spełnia wymogów dostępności. Brak odpowiedzi ze strony firmy zostanie odebrany nie jako sposób na uniknięcie odpowiedzialności, lecz jako przyznanie się, że klient ma rację. Jeżeli w terminie 30 dni firma nie odpowie na taką reklamację, uważa się, że jest zobowiązana spełnić żądanie klienta i ma na to maksymalnie sześć miesięcy.
Nad realizacją wymagań zawartych w przepisach UE czuwać będą m.in.: Prezes Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, minister właściwy do spraw informatyzacji, Rzecznik Finansowy, Inspekcja Drogowa, a także Urząd Kolejnictwa, Lotnictwa Cywilnego i Transportu Morskiego.