Biznes Fakty
Ponad 10 mln zł grzywien. Udzielali pożyczek i utrudniali ich wcześniejszą spłatę
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął decyzję o nałożeniu kary pieniężnej w wysokości 10,4 mln zł na Profi Credit Polska, poinformował urząd we wtorek. Instytucja kredytowa rzekomo utrudniała wcześniejszą spłatę pożyczek i naruszała zbiorowe interesy swoich klientów. „To niedopuszczalne” – powiedział Tomasz Chrostny, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Profi Credit Polska miało oferować kredyty konsumenckie z trudną opcją wcześniejszej spłaty. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że ustawa o kredycie konsumenckim zobowiązuje wierzycieli nie tylko do umożliwienia wcześniejszej spłaty , ale także do zwrotu proporcjonalnej części pobranych opłat i prowizji.
Czy wziąłeś pożyczkę? Zawsze masz prawo ją wcześniej spłacić
W swoim stanowisku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) podkreślił, że działania Profi Credit naruszają interesy ekonomiczne konsumentów, gdyż utrudniają lub wręcz uniemożliwiają im korzystanie z przysługujących im praw.
„Ustawa o kredycie konsumenckim jasno stanowi, że każda osoba, która zaciągnęła pożyczkę lub kredyt , ma prawo do wcześniejszej spłaty całości lub części zobowiązania, niezależnie od tego, czy jest to zobowiązanie wobec banku, czy instytucji kredytowej” – stwierdził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chrostny dodał, że „wcześniejsza spłata kredytu (…) obniża wartość otrzymanego finansowania ”. Jego zdaniem prawo to nie powinno być w żaden sposób ograniczane przez przedsiębiorców.
Ogromna grzywna za uniemożliwienie wcześniejszej spłaty pożyczki
Profi Credit ustalił warunki wcześniejszej spłaty w taki sposób, że konsument, który chce spłacić cały kredyt przed terminem, musi jednorazowo zapłacić „całą kwotę zadłużenia” w kwocie określonej w umowie kredytowej, tj. bez uwzględnienia krótszego okresu kredytowania. Jak zauważają urzędnicy, „częściowa wcześniejsza spłata jest generalnie niemożliwa”.
UOKiK dodał, że w przyjętym przez Profi Credit modelu spłaty, konsument nie mógł skutecznie skorzystać z prawa przyznanego mu przez ustawę o kredycie konsumenckim . Nadpłacone kwoty, zgodnie z postanowieniami stosowanych przez spółkę wzorców umownych, są blokowane do upływu terminów płatności kolejnej raty, wynikających z harmonogramu.
„W wyniku takiego procesu wkład nie ulega zmniejszeniu ani pod względem kapitału, ani odsetek” – zauważył.
Zdaniem Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, możliwości klienta firmy na wcześniejsze wyjście z długów są ograniczone. „To jest niedopuszczalne” – powiedział Chrostny. Ostatecznie, po zbadaniu sprawy, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów orzekł, że „firma musi zaprzestać stosowania kontrowersyjnych praktyk i zapłacić karę pieniężną w wysokości prawie 10,4 mln zł ”. Urząd dodał, że decyzja ta nie jest prawomocna i można się od niej odwołać.