Biznes Fakty
Chcą pieniędzy od KPO. Mieli wyprodukować elektrycznego Isera.
ElectroMobility Poland (przyszły producent pojazdów elektrycznych Izera) stara się o dofinansowanie ze środków KPO (Krajowego Planu Odbudowy). Spółka ElectroMobility Poland we współpracy z Ministerstwem Aktywów Państwowych opracowała zaktualizowaną koncepcję projektu, który ma stać się centrum produkcyjno-rozwojowym, o czym poinformowano w środę.

ElectroMobility Poland będzie ubiegać się o przetarg NFOŚiGW w ramach KPO , a według Ministerstwa Aktywów Państwowych przyznane środki pozwolą spółce rozpocząć inwestycje i ułatwią dostęp do finansowania dłużnego, a także mogą stać się zachętą do negocjacji z partnerem zagranicznym.
„Z przyjemnością ogłaszamy konkurs NFOŚiGW w tym tygodniu (…) z łącznym funduszem wynoszącym ok. 4,7 mld zł. ElectroMobility Poland złoży swoją propozycję w tym konkursie. „Jesteśmy przekonani, że firma przygotuje wysokiej jakości wniosek” – powiedział Przemysław Kuk, Dyrektor Departamentu Komunikacji Ministerstwa Aktywów Państwowych.
„Otrzymane środki pomogą rozpocząć inwestycje i uprościć proces pozyskiwania finansowania dłużnego, a także mogą być impulsem do negocjacji z partnerem zagranicznym” – dodał.
ElectroMobility Poland wspólnie z MAP opracowało zaktualizowaną koncepcję projektu, który ma przyjąć formę centrum produkcyjno-rozwojowego.
„Dziś mówimy o skalowalnej infrastrukturze przemysłowej, wspólnej własności marek i strategicznych partnerstwach opartych na współpracy, a nie na nabywaniu licencji i usług” – napisał dyrektor departamentu komunikacji Ministerstwa Aktywów Państwowych.
Celem ElectroMobility Poland jest stworzenie polskiego klastra produkcji pojazdów elektrycznych , dzięki któremu kraj będzie mógł rozwijać kompetencje nie tylko w zakresie produkcji, ale także rozwoju pojazdów elektrycznych i ich podzespołów. Cztery główne cele firmy, ustalone we współpracy z MAP, to tworzenie miejsc pracy, transfer technologii, lokalizacja łańcucha dostaw i łagodzenie ryzyka inwestycyjnego.
Firma wspólnie z międzynarodowym partnerem będzie rozwijać i promować markę pojazdów elektrycznych na rynku europejskim, a także produkować pojazdy elektryczne , tworzyć Centrum Badawczo-Rozwojowe oraz ekosystem mobilności elektrycznej.
Obecny projekt zakłada utworzenie 7 tys. nowych miejsc pracy (w tym 5 tys. w zakładzie na Śląsku) oraz stworzenie od 20 tys. do 30 tys. miejsc pracy w łańcuchach dostaw. Docelowo w Centrum Badawczo-Rozwojowym znajdzie zatrudnienie 1000 wysoko wykwalifikowanych specjalistów.
„To będzie projekt komercyjny – państwo jedynie przełamuje barierę wejścia i występuje w roli obrońcy interesów gospodarczych kraju. Realizacja tego klastra stanie się skutecznym instrumentem polityki gospodarczej państwa” – podsumował Przemysław Kuk.
***