Handel. Tylko w rok zamknęło się 2300 sklepów

Cc364e0b3d040960588c5033981cf86e, Biznes Fakty

Mueller o zakazie handlu w niedzieleTVN24

Liczba sklepów sprzedających produkty szybkozbywalne, czyli na przykład artykuły spożywcze i środki czystości, w 2023 roku spadła o 2 procent. Oznacza to, że w ciągu roku z mapy handlowej zniknęło 2300 placówek – podaje Consumer Panel Services GfK.

„W 2023 roku liczba sklepów detalicznych sprzedających produkty FMCG (produkty szybkozbywalne, np. artykuły spożywcze, czy środki czystości – red.) w Polsce zmniejszyła się o 2 proc. rdr. Oznacza to, że z rynku zniknęło ponad 2300 placówek” – poinformowali eksperci firmy CPS GfK. Na podstawie danych firmy zawartych w „Raporcie Strategicznym” największą redukcję odnotowano wśród niesieciowych sklepów małoformatowych, drogerii oraz kiosków.

Coraz więcej sklepów decyduje się na franczyzę

Jak zauważyli eksperci, „coraz więcej niezależnych sklepów oferujących produkty FMCG w Polsce decyduje się na dołączenie do sieci franczyzowych”. Wskazano, że w 2023 roku na rynku funkcjonowało ok. 55 tys. sklepów spożywczych, o 2 proc. mniej w porównaniu do roku poprzedniego. Dodano, że liczba sklepów sieciowych wzrosła o 5 punktów procentowych i wyniosła 40 tys. 300 placówek, a spadła liczba sklepów niesieciowych – o 18 punktów procentowych, do 14 tys. 450. W raporcie eksperci zwrócili uwagę na stabilny poziom liczby sklepów specjalistycznych na rynku FMCG w Polsce. Zgodnie z „Raportem Strategicznym”, w 2023 r. było 22 tys. 860 sklepów specjalistycznych, np. sklepy rybne, piekarnie, mięsne oraz warzywno-owocowe.

Ważniejsze jakość i świeżość niż cena

„Mimo że Polacy coraz częściej poszukują produktów w atrakcyjnych cenach, to w przypadku tych formatów i segmentów FMCG postrzegana jakość oraz świeżość produktu jest kluczowym czynnikiem decydującym o wyborze miejsca zakupu kategorii świeżych” – wskazano w raporcie. Dodano, że „wielu konsumentów jest więc bardzo przywiązanych do sklepów specjalistycznych działających w pobliżu domu, w których mogą zapytać o radę sprzedawcę, którego często dobrze znają”. Consumer Panel Services GfK to firma zajmująca się dostarczaniem informacji dla branży FMCG na temat zachowań zakupowych konsumentów.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *