Co się dzieje z cenami elektryków? Przestają się opłacać

Ceny abonamentów na samochody elektryczne wzrosły, czyniąc je droższymi od ich spalinowych odpowiedników — to główne wnioski z raportu opublikowanego przez platformę Carsmile. Współzałożyciel firmy, Michał Knitter, zauważył, że stosunek kosztów użytkowania aut elektrycznych do spalinowych uległ znacznej zmianie na niekorzyść pierwszych.

2bb29dc06fd41a78aa6c615ddafebd83, Biznes Fakty
Abonament na auto elektryczne przestaje być opłacalny | Foto: Owlie Productions / Shutterstock

Michał Knitter, którego cytuje „Puls Biznesu” przypomniał, że jeszcze w marcu 2022 r. średni koszt użytkowania samochodu elektrycznego, mierzony ratą wynajmu, był nieco niższy niż koszt użytkowania porównywalnego samochodu spalinowego. Stało się tak pomimo faktu, że cena katalogowa auta elektrycznego była wówczas średnio o połowę wyższa niż jego spalinowego odpowiednika.

Obecnie jednak samochody elektryczne nie tylko straciły swoją przewagę w postaci niższej raty wynajmu, ale także nie widać, aby tradycyjna branża motoryzacyjna była zainteresowana poprawą ich wyników sprzedaży. Knitter sugeruje, że przyczyną może być globalna polityka, w tym lobbing na rzecz odroczenia terminu zakończenia rejestracji nowych aut spalinowych w UE, a także konkurencja z tanimi samochodami elektrycznymi z Chin.

Analitycy Carsmile przeprowadzili analizę porównującą raty wynajmu samochodów elektrycznych i spalinowych w Polsce. Zestawili 12 par „elektryk-auto z tradycyjnym napędem”, a większość samochodów elektrycznych sparowano z ich „spalinowymi bliźniakami”. Z symulacji wynika, że abonament na samochód elektryczny jest średnio o 274 zł netto droższy, co oznacza różnicę 9 proc. w stosunku do spalinowego odpowiednika, przy średniej cenie katalogowej auta elektrycznego wyższej o 16 proc.

Knitter dodał, że polityka rabatowa importerów i dilerów nie premiuje napędu elektrycznego. Średni rabat na samochody elektryczne wynosi 6 proc., a na auta spalinowe – 12 proc. Zdaniem Knittera przewaga cenowa samochodów z tradycyjnym napędem wynika nie tylko z polityki cenowej, ale również z pogorszenia warunków finansowania pojazdów z napędem elektrycznym. Powodem może być szybsza, niż wcześniej szacowano, utrata wartości samochodów elektrycznych.

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca. Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.

Źródło

No votes yet.
Please wait...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *