Biznes Fakty
DeepSeek pomoże budować samochody. Ford już testuje
Ford coraz częściej pokazuje, że jego głównym celem jest rozwój firmy poprzez integrację najnowocześniejszych technologii AI. Takie podejście pozwala mu sprostać rosnącym wymaganiom rynku i przyspieszyć przejście od początkowej koncepcji do ukończonego modelu pojazdu. Taka strategia stała się niezbędna do utrzymania konkurencyjności w sektorze motoryzacyjnym.

- Ford wykorzystuje sztuczną inteligencję, aby przyspieszyć projektowanie pojazdów: sztuczna inteligencja skraca czas od pomysłu do ostatecznego modelu
- Narzędzia AI, takie jak DeepSeek, pomagają inżynierom w przeprowadzaniu ocen strukturalnych i aerodynamicznych, zmniejszając konieczność stosowania kosztownych testów fizycznych
- Firma udoskonala również swoją infrastrukturę obliczeniową, częściowo odchodząc od publicznych usług w chmurze i wykorzystując własne centra danych oparte na technologii Nvidia.
- Jednakże sztuczna inteligencja w branży motoryzacyjnej nie zastąpi całkowicie ludzkiej kreatywności.
- Więcej szczegółów na temat biznesu znajdziesz na stronie Businessinsider.com.pl
Bryan Goodman, dyrektor ds. AI w firmie Ford, jest bardzo zainteresowany agentami AI — systemami zdolnymi do autonomicznego działania i wykonywania zadań w imieniu jednostek. Jego zespół poświęca się łączeniu algorytmów z konwencjonalnymi technikami projektowania, takimi jak rzeźbienie w glinie, aby udoskonalić proces opracowywania nowych modeli i nadążyć za szybko skracającym się czasem wprowadzania produktów na rynek chińskich konkurentów.
W projektowaniu pojazdów tradycyjna glina pozostaje istotna, ponieważ umożliwia inżynierom i projektantom fizyczną ocenę przyszłego samochodu. Jednak bez pomocy AI wymagane były rozległe symulacje i testy licznych aspektów pojazdu : od integralności strukturalnej po aerodynamikę. AI drastycznie skraca te czasy, ponieważ systemy uczą się prognozować wyniki testów w ciągu kilku sekund, zastępując długie, czasochłonne symulacje komputerowe.
Sprawdź także: Roboty naśladujące ludzi: sztuczna inteligencja wyposaża maszyny w umiejętności, które wcześniej były zarezerwowane dla nas
DeepSeek przyspiesza działalność Forda
Ten postęp umożliwia Fordowi skuteczniejsze wykrywanie potencjalnych wad konstrukcyjnych przed sfinalizowaniem modelu glinianego i przejściem do produkcji. Według Goodmana takie podejście nie eliminuje całkowicie technik ręcznych, ale znacznie przyspiesza fazę przygotowawczą.
W swoich wysiłkach na rzecz udoskonalenia procesu projektowania Ford bada różne technologie AI. Oprócz modeli stworzonych przez OpenAI i Anthropic, firma rozważa bardziej niekonwencjonalne opcje, w tym chiński DeepSeek.
W praktyce oznacza to trenowanie i wykorzystywanie sieci neuronowych, które potrafią zarówno interpretować dwuwymiarowe szkice, jak i natychmiast generować trójwymiarowe reprezentacje. Po integracji z symulacjami aerodynamicznymi przeprowadzają wstępną ocenę wytrzymałości.
Goodman twierdzi, że DeepSeek działa porównywalnie do innych platform, chociaż wskazanie wyraźnego faworyta jest trudne. Istotne jest również to, że DeepSeek oferuje swoje rozwiązania za pośrednictwem modelu open source, zapewniając znaczną adaptowalność i możliwości ciągłego rozwoju algorytmów.
Dla Forda inwestycje w infrastrukturę IT są równie ważne. Firma nabyła już kilka tysięcy kart graficznych Nvidia , które stanowią podstawę jej centrów danych. Podczas gdy korzystanie z chmury publicznej ma swoje zalety, okazuje się, że jest ona nadmiernie kosztowna i nie zawsze dostępna na żądanie, aby sprostać tak dużym wymaganiom obliczeniowym.
Producent samochodów z własnym centrum danych
Tymczasem nadchodzące generacje układów Nvidia, w tym Blackwell, obiecują jeszcze większą wydajność, choć kosztem zwiększonego zużycia energii i konieczności modernizacji infrastruktury. Wiąże się to z dodatkowymi wydatkami i długoterminowym planowaniem inwestycji w centra danych.
Goodman podkreślił w wywiadzie dla Wall Street Journal, że niemal niemożliwe jest pełne przygotowanie serwerowni „na przyszłość” ze względu na szybki rozwój rynku, który już wkrótce będzie wymagał dalszych dostosowań związanych z nowymi wersjami procesorów lub rosnącą ilością przetwarzanych danych.
Potrzeba szybszego wprowadzania innowacji jest wyczuwalna w całej branży motoryzacyjnej, zwłaszcza w świetle konkurencji ze strony producentów azjatyckich i oczekiwań klientów dotyczących bardziej zindywidualizowanych produktów i zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy.
Ford nie jest jedyną firmą, która kładzie nacisk na sztuczną inteligencję. Wyróżnia się jednak skala jej inicjatyw i stosunkowa otwartość na integrowanie różnych rozwiązań i metodologii.
Jednocześnie nie waha się oceniać potencjalnych zagrożeń, takich jak nadmierne zużycie energii lub obawy, że maszyny mogą częściowo zastąpić ludzki aspekt kreatywny. Według Goodmana nierealne jest przewidywanie całkowitego wycofania się z rzeczywistych testów i fizycznych prototypów, ale oczekuje się, że wpływ AI wzrośnie w nadchodzących latach . Uzasadnienie jest proste. Technologia ta umożliwia między innymi unikanie kosztownych błędów projektowych.
Zobacz także: Wyszukiwarki AI często mogą wprowadzać w błąd. Grok Elona Muska jest najmniej skuteczny
Postęp jest ograniczony bez sztucznej inteligencji
Firmy motoryzacyjne, które chcą pozostać konkurencyjne, muszą coraz odważniej wkraczać w sferę AI. Technologia ta nie tylko ułatwia szybsze prototypowanie, ale także wspiera tworzenie w pełni zautomatyzowanych linii montażowych i analizę ogromnych ilości danych z czujników monitorujących stan i osiągi pojazdu na drodze.
Oferta specjalna
Inwestować bez prowizji?
Źródło